1

Hej,

Jag har nyligen bytt en del delar till växellänkaget undertill på min T3a från 1990 (diesel, 4-växlad). Typ bussningar, armen med en kulled bak vid växellådan, armen som kulan går ner till samt plastdetaljerna i växelspakens bas. Men det är något som inte stämmer. Jag gjorde inställningen med en 23 mm bit nere i "plåtlådan" så att friläget hamnade där det skulle. Funkade hur bra som helst vid provturen, körde en halvmil och växlarna kändes som aldrig förr. Stannar och vänder hemåt och plötsligt funkar ingenting. Kan inte få i trean och när det väl går så är det sedan istället samma problem att få i tvåan. Nu är heller inte friläget på samma ställe som innan. Från att ha varit i position för växel 3 och 4 (som det ska vara) så låg den nu runt växel 1 och 2. Gjorde om samma procedur idag. Samma sak, funkade bra en stund men sedan kaos.

En sak som jag märkt är att "pinnen" som går in i växellådan som armen med plastkulan sitter fast i är väldigt kärv och har ingen fjädrande funktion alls. Visst ska den gå att trycka in i växellådan och sedan fjädra tillbaka av sig självt? Det gör den absolut inte. Går inte ens att trycka in med handkraft. Kan detta vara problemet? Isf, vad gör man? Någon fjäder som behöver bytas?

2

Kanske tråden i länk kan hjälpa dig...

Svårt att hitta rätt när jag växlar
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=40650

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.