Fick en 2a på att den va kaputt. Vad gör den för nytta? Polaren läste nånstans att man kunde ta bort den när man sänker bilen, men vi hittar ej den infon igen.
Så frågan är, kan man ta bort den helt å hållet?
Gäller en typ 1 från 68
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Utjämnings fjäder?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Fick en 2a på att den va kaputt. Vad gör den för nytta? Polaren läste nånstans att man kunde ta bort den när man sänker bilen, men vi hittar ej den infon igen.
Så frågan är, kan man ta bort den helt å hållet?
Gäller en typ 1 från 68
Den sitter där av en anledning. Den gör så att säga den progressiva fjädringen, som finns naturligt i torsionsfjädring, ännu mera progressiv.
I första hand minskar den risken att ytterhjulet vid skarp kurvtagning får negativ cambervinkel och viker sig under bilen. Den blir även en slags hjälpfjäder om man har mycket last i bilen.
Med detta sagt går det att ta bort den. Du ska däremot tänka på att de bilar som var utrustade med en sådan utjämningsfjäder har mjukare torsionsstavar än de bilar som inte har en utjämningsfjäder original. På snikmodellerna 1200 från sent sextiotal och framåt sitter ingen utjämningsfjäder. Tanken var nog att de som köpte en sådan bil sannolikt inte skulle ta kurvorna lika kraftigt som de som satsade på en 1500.
I min vinterbubbla, en 1200 från 1974, sitter ingen utjämningsfjäder. Jag kan inte säga att jag saknat det. Däremot är fjädringen i en sådan bil en smula hårdare än i låt säga en 1500 med svingaxel. Det beror naturligtvis på att fjäderstavarna inte är lika mjuka.
Det blir en fråga om hur du använder din bil. Om du bara glider runt mjukt och fint med passagerare fram är det inga problem. Kör du hårt och med passagerare eller last där bak, och du också har sänkt bilen, kommer du nog att märka att fjädringen bottnar oftare än utan utjämningsfjäder. Det finns genomslagsgummi som mildrar, men det är inte dessa som ska vara fjäderelement.
Din bil och ditt val. Själv hade jag renoverat utjämningsfjädern. Idag finns allt du behöver för en billig peng. Till exempel:
https://vwcustomspeed.com/produkt/Gummi … yp-1-67-69
Mer info om hur man tämjer svingaxlar finns här. Läsvärt!
https://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=122651
Den sitter där av en anledning. Den gör så att säga den progressiva fjädringen, som finns naturligt i torsionsfjädring, ännu mera progressiv.
I första hand minskar den risken att ytterhjulet vid skarp kurvtagning får negativ cambervinkel och viker sig under bilen. Den blir även en slags hjälpfjäder om man har mycket last i bilen.Med detta sagt går det att ta bort den. Du ska däremot tänka på att de bilar som var utrustade med en sådan utjämningsfjäder har mjukare torsionsstavar än de bilar som inte har en utjämningsfjäder original. På snikmodellerna 1200 från sent sextiotal och framåt sitter ingen utjämningsfjäder. Tanken var nog att de som köpte en sådan bil sannolikt inte skulle ta kurvorna lika kraftigt som de som satsade på en 1500.
I min vinterbubbla, en 1200 från 1974, sitter ingen utjämningsfjäder. Jag kan inte säga att jag saknat det. Däremot är fjädringen i en sådan bil en smula hårdare än i låt säga en 1500 med svingaxel. Det beror naturligtvis på att fjäderstavarna inte är lika mjuka.
Det blir en fråga om hur du använder din bil. Om du bara glider runt mjukt och fint med passagerare fram är det inga problem. Kör du hårt och med passagerare eller last där bak, och du också har sänkt bilen, kommer du nog att märka att fjädringen bottnar oftare än utan utjämningsfjäder. Det finns genomslagsgummi som mildrar, men det är inte dessa som ska vara fjäderelement.
Din bil och ditt val. Själv hade jag renoverat utjämningsfjädern. Idag finns allt du behöver för en billig peng. Till exempel:
https://vwcustomspeed.com/produkt/Gummi … yp-1-67-69Mer info om hur man tämjer svingaxlar finns här. Läsvärt!
https://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=122651
Tackar för väldigt bra information. Blir nog att renovera dom. Va mer en tanke att plocka bort dom vid ombes. För att slippa stressa med d mellan alla semester aktiviteterna
Det som skiljer är tjockleken på fjädrings staven
Utan är 1 mm tjockare än med
Så lite nytta gör z staget
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Utjämnings fjäder?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.