Text Nu e de snart dags för pausk igen Ja de e de, men va fan e den till för Ingen aning, ja e bara gla' för o va ledig Ja vem e änte de Har ni planer då Brukar man ha de inför Pausk
Nu e de dags igen Ja som man vanligen Skiter i, fast man e glad för ledigheten Tänk om man visste vad Ändå så e man gla' Det beror inte på, den drickan vi intar
Pausk e inget, bara liten vernissage Flera hundra år sen nån visste va de va
Midsommarn vankar snart Dе går me hisklig fart Planera inget för, vi har allting såklart
Pausk е inget, bara liten vernissage Flera hundra år sen nån visste va de va.
One humans junk is another's vwomens or mans treasure.
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.
Senaste nytt Rockbandet Foo Fighters har sagt upp sin trummis Josh Freese (1972- ), som har spelat med dem sedan 2023.
Freese fick inte veta några skäl till att han måste sluta, annat än att Foo Fighters vill gå åt ett annat håll med sin trummis. Jag har uppskattat mina två år med dem, både på och utanför scenen och stöttar det beslut de tycker är bäst för bandet, det skriver Freese som lägger till att han inte är arg – bara lite chockad och besviken.
Han tog över 2023, efter att bandets trummis Taylor Hawkins (1972-2022) gick bort året innan, som näst efter sångaren Dave Grohl (1969- ) var bandets mest framträdande medlem. Freese har tidigare spelat med bland andra Guns N’ Roses, Nine Inch Nails, Paramore och Devo.
Under you
The Pretender
Dagens låt blir en hyllning till Queen's Bohemian rhapsody
Den skrevs av Freddie Mercury (1946-1991) och återfinns på gruppens fjärde studioalbum A night at the opera från 1975. Låten har ingen refräng, utan består istället av tre huvuddelar, en ballad som avslutas med ett gitarrsolo, en opera och en hårdrockssektion. Låten består sedermera av sex delar, intro, ballad, gitarrsolo, opera, hårdrock och outro. Vid tiden då den gavs ut var Bohemian rhapsody den dyraste singeln någonsin och är en av de mest komplexa låtarna i populärmusikens historia. http://www.freddiemercury.com/en & https://www.youtube.com/@Queen/videos
”You can do what you want with my music, Freddie said, but don't make me boring..”
Historien kring namnet Lucille, enligt sägen och Wiki... Vintern 1949 spelade B.B. King på ett danshak i Twist, Arkansas. Hallen värmdes upp av en tunna halvfylld med brinnande fotogen som stod mitt på dansgolvet, en ganska vanlig praxis på den tiden. Under ett framträdande började två män slåss, välte tunnan och skickade det brinnande bränslet ut över golvet, danshaket fattade eld och fick evakueras.
Vid utgången insåg King dock att han hade glömt sin gitarr därinne, så han gick tillbaka in i den brinnande byggnaden för att hämta sin älskade Gibsongitarr för 30 dollar. B.B. King fick veta nästa dag att de två männen som startade branden hade bråkat om en kvinna vid namn Lucille. Han kände inte Lucille men döpte den gitarren och varje gitarr han senare ägde till Lucille, som en påminnelse om att aldrig mer göra något så dumt som att springa in i en brinnande byggnad eller bråka om en kvinna..
King skrev en låt som heter Lucille där han pratar om sin gitarr och hur den fick sitt namn. Låten släpptes först på albumet Lucille och finns med på albumet B.B. King Anthology 1962–1998. Han spelade också in ett spår som heter My Lucille, skriven av Ira Newborn (1949- ) musiker, skådespelare, orkesterledare och kompositör av filmmusik. https://sv.wikipedia.org/wiki/Ira_Newborn
Text The thrill is gone The thrill is gone away The thrill is gone baby The thrill is gone away You know you done me wrong baby and you'll be sorry someday
The thrill is gone It's gone away from me The thrill is gone baby The thrill is gone away from me Although, I'll still live on but so lonely I'll be
The thrill is gone It's gone away for good The thrill is gone baby It's gone away for good Someday I know I'll be over it all baby just like I know a good man should
You know I'm free, free now baby I'm free from your spell Oh I'm free, free, free now I'm free from your spell And now that it's all over all I can do is wish you well.
489Svar av vwato2025-06-13 12:49:18Senaste redigerad av vwato (2025-07-28 02:55:40)
Edit. Hur gick det då, jo det gick åt helvete med musik kan man putslustigt uttrycka sig, förlust mot England i kvartsfinalen som sedemera tog guldet i finalen mot Spanien efter förlängning och straffläggning. https://www.svt.se/sport/fotboll/englan … raffrysare
490Svar av vwato2025-06-17 03:41:39Senaste redigerad av vwato (2025-06-17 18:19:07)
Något år senare, skjortsnibbarna var inte att leka med på 1970-talet
2024
En annan klassiker Nothing rhymed
491Svar av vwato2025-06-19 15:12:38Senaste redigerad av vwato (2025-06-19 21:13:47)
vwato
Pro Writer
Registrerad: 2014-04-16
Mats Olin (1947-2023) skådespelare och sångare
En sommarsång skriven av Stig Olin och inspelad av sonen Mats samt utgiven på singel 1967 Sången skrevs till sista sändningen för höstsäsongen av Frukostklubben den 21 december 1966 på uppdrag av producenten Bertil Perrolf och Stig Olin sjöng den i programmet tillsammans med hustrun Britta Holmberg samt barnen Mats och Lena. Mats sjöng den 1967 i Hylands hörna. https://sv.wikipedia.org/wiki/Mats_Olin_(artist) & https://kommerduihag.se/godmorgon & https://kommerduihag.se/hylands-horna
Jag tror på sommaren
Önskar alla en skön midsommar...
492Svar av vwato2025-06-26 00:07:41Senaste redigerad av vwato (2025-06-26 00:12:22)
Text Wasted and wounded, it ain't what the moon did I got what I paid for now See ya tomorrow, hey Frank can I borrow A couple of bucks from you To go waltzing Matilda, waltzing Matilda, you'll go waltzing Matilda with me
I'm an innocent victim of a blinded alley And I'm tired of all these soldiers here No one speaks English, and everything's broken And my Stacys are soaking wet To go waltzing Matilda, waltzing Matilda, you'll go waltzing Matilda with me
Now the dogs are barking And the taxicabs parking A lot they can do for me I begged you to stab me You tore my shirt open And I'm down on my knees tonight Old Bushmills I staggered You buried the dagger in Your silhouette window light To go waltzing Matilda, waltzing Matilda, you'll go waltzing Matilda with me
Now I've lost my St. Christopher Now that I've kissed her and the And the one-armed bandit knows And the maverick Chinaman, and the cold-blooded signs And the girls down by the strip tease shows go Waltzing Matilda, waltzing Matilda, you'll go waltzing Matilda with me
No, I don't want your sympathy The fugitives say that the streets aren't for dreaming now Manslaughter dragnets and the ghosts that sell memories They want a piece of the action anyhow Go waltzing Matilda, waltzing Matilda, you'll go waltzing Matilda with me
And you can ask any sailor And the keys from the jailer And the old men in wheelchairs know That Matilda's the defendant, she killed about a hundred And she follows wherever you may go Waltzing Matilda, waltzing Matilda, you'll go waltzing Matilda with me
And it's a battered old suitcase To a hotel someplace And a wound that will never heal No prima donna, the perfume is on An old shirt that is stained with blood and whiskey And goodnight to the street sweepers The night watchman flame keepers And goodnight Matilda, too.
Norsk musik som blivit kult med åren Låten Hjerteknuser släpptes allra först av det norska bandet Kaizers Orchestra år 2010. I samband med en tävling om vem som kunde tolka låten bäst skrev bandet ROlfFa en nytolkning av låten som också inkluderar jojk och nordsamisk text. https://www.svt.se/nyheter/sapmi/hjerte … -med-storm
Text… Du och jag är som ett par droppar vatten Åtminstone om du vågar fråga honom Jag brukar sätta på en skiva som du sjöng för mig Tills jag somnade i dina armar Förut såg jag ingenting och det jag såg försvann Men nu ser jag allt du ser På mitt finger sitter din ring, på ringen står det i vitt Att du är min hjärtekrossare
Undrar om du är där ute nu Om jag skickar mina tankar, känner du till dem? Skicka mig en ledtråd så får du
Även om han berättar lite och minnena är få Finns det saker han aldrig kan ta ifrån mig Som när vi sprang för att öva på plantagen Gömde jag mig i halmen Du räknade till hundra och jag visste att du tittade
Undrar om du är där ute nu Om jag skickar mina tankar, känner du till dem? Skicka mig en ledtråd så får du Jag vattnar mina växter, jag sköter det jag sår Sekunderna tickar, minuterna går Och dagarna går och åren går Och de levande kommer att se
Kanske finns du inte längre, kanske finns det hopp Kanske tänker du inte heller på mig Men jag väntar på den dagen då vi är ute och rör på oss Och du böjer dig ner och jag står på tå
Undrar om du är där ute nu Om jag skickar dig mina tankar, känner du till dem? Skicka mig en ledtråd så får du Jag vattnar mina växter, jag sköter det jag sår Sekunderna tickar, minuterna går Och dagarna går och åren går Och de levande kommer att se
Du är min hjärtekrossare, hjärtekrossare...
Det va bittert när jag insåg att min köplats inte räckte helt fram för att få vara på plats i Birmingham ikväll och uppleva Ozzy och Black Sabbath live en sista gång... Så jag får nöja mej med att streama och nu är det bara ett par timmar kvar tills Sabbath drar sina sista riff ever! Episkt!