1

Min Bubbla -59 har blivit lite inkontinent och droppar bensin under tanken (jag tror att man till och med ser en droppe på bilden). Vi har provat att dra åt muttern högst upp, men utan framgång.

Tanken är tömd och läget under kontroll. Men vad gör jag nu? Skruvar ur tanken? Byter bränsleledningen?

Någon som har ett tips?

Post's attachments

IMG_9231.jpeg, 591.34 kb, 865 x 1160
IMG_9231.jpeg 591.34 kb, 28 downloads since 2025-04-27 

2

Förmodligen själva kranen som läcker, packningarna i den ger upp med tiden (särskilt om den har stått ett tag). I så fall är det bara att byta till en ny kran. Inget svårt jobb. Ny kran kostar en tusing + passa på med ett nytt filter också. När tanken är uppe så är det bara att inspektera ledningarna också.

3

Ska tillägga, det pillriga (men inte svårt) är att få ur sprinten som låser bränslevredet från kupén (sprinten sitter vid kranen under tanken). Sen är det bara att lossa tanken och lyfta upp den.

4

Man ska inte svara så snabbt. Kan också behöva lossa bränsleledningen från kranen innan du lyfter tanken, beror på hur den ser ut och längden på den så klart  ICQ/ab

5

Tack!   ICQ/bf

Jag har tryckt iväg en beställning på en bränslekran, men den som passar 59:an (årsmodeller 56-61) har enligt beskrivningen inget bränslefilter, till skillnad mot senare modeller. Är det något ytterligare något att köpa till?

6

Är det inte en sil och en tätningsring som man också bör byta när man byter bränslekran?

7

HenrikL skrev:

Är det inte en sil och en tätningsring som man också bör byta när man byter bränslekran?

Bensinfiltret sitter ju som en "strut" ovanpå röret som går upp i tanken, vet inte om det är det som du menar med sil? Det köps i alla fall separat. Jo, packningen (tätning) mellan kran/filter/tank är bra att byta också  ICQ/ab

8

Filimona skrev:
HenrikL skrev:

Bensinfiltret sitter ju som en "strut" ovanpå röret som går upp i tanken, vet inte om det är det som du menar med sil? Det köps i alla fall separat. Jo, packningen (tätning) mellan kran/filter/tank är bra att byta också  ICQ/ab

Jag fick hem kranen idag. Den har mycket riktigt en strut som ska upp i tanken. Det är lite oklart varför det inte stod i beskrivningen i webbshopen att det satt ett filter på, men det blev ju bra iallafall.

Jag försöker byta allting när jag ändå är där och river! Förhoppningsvis botar vi inkontinensen med detta!  ICQ/bq

9

Trots en massa kärlek och utbytt bränslekran (till en helt ny) och nya tätningar så läcker bilen ändå. Problemet är att det är så pass lite att det är svårt att se var det kommer i från, men efter några dagar så stinker garaget bensin, så det läcker helt klart.

Är det någon som har något bra tips? Har vi dragit ihop det hela för hårt (med tanke på att tätningarna är av något slags pappers- eller fibermaterial)? Kan man sätta gummipackningar i stället?

10

Är du säker på att det är från tanken/kranen och inte från bränsleledningen?

Hur ser tanken ut invändigt

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

11

Skåningen skrev:

Är du säker på att det är från tanken/kranen och inte från bränsleledningen?

Hur ser tanken ut invändigt

Nja, helt säker kan man kanske inte vara. Men det droppade rejält om den gamla kranen. När vi bytte ut den mot en helt ny blev det betydligt bättre, så det förefaller som att det var där det kom ifrån. Men det smådroppar som sagt ändå.

Tanken ser rätt OK ut, trots den aktningsvärda åldern. Men eftersom den ändå är tömd kanske det är läge att plocka ut den och kolla noggrannt.

12

Det är inte så att gängorna i tank och muttern är skadade ? Har för mig att det ska vara 2 st packningar när man byter rörkröken ifrån bensintanken.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967