1

Jag håller på att byta bromsar på bussen och blir lite fundersam när jag kommer till bromsslangarna fram.

De gamla satt i övre hjulcylindern ville ju då gör att luftnippeln hamnar i botten.
När jag söker runt på nätet är det fler som har samma upplägg (har inte sett någon som har omvänt förhållande).
Borde inte luftningen vara högsta punkten vid skölden snarare än lägsta?

Är det någon som vet hur det ska vara så jag inte plockar ihop fel, jag är lätt allergisk mot omarbete så jag gör hellre rätt från början om det går.

Tacksam för alla svar, idiotförklaringar lägger jag i mappen ”konstruktiv kritik”  ICQ/bq

2

Är det rätt saker du har
Har aldrig sett en hjul cylinder som luftningen sitter nedåt  ( då får man lägga bilen på taket när man luftar  ICQ/bc )
Är du hundra 100% att dom inte är fel vända
Typ att höger sitter på vänster sida  då blir dom felvända
Man brukar se hur slangen sitter för den  brukar vara lägre än luft nippel
Bilder kan vara bra så man ser hur det sitter
Hur står i verkstads boken hur dom skall monteras ( väldigt bra att ha )

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Det är två hjulcylindrar per sida som bara trycker åt ett håll per cylinder (en cylinder per bromsback kan man säga) och sedan länkas de ihop med ett bromsrör innanför trumman.

Utifrån sett är övre och nedre anslutning lika till utseendet, luftnippeln är alltså samma dimension som bromsslangen.

Det går alltså att sätta slangen in i nederkant och luftnippeln i överkant men så var det inte monterat från början.
De bilder jag kan se på nätet ser också ut att ha slang i överkant, på samma sätt som det var monterat innan.

Tyvärr har jag ingen verkstadshandbok och har inte ännu lyckats hitta någon bild på nätet så jag hoppas att någon kan kika på sin buss för att se hur det är där.