1

Har två VW (en 1957 oval och en 1960 ghia) - har haft VW länge och tror jag kommer ha kvar dessa två bilar även om jag inte kört på många år. Hade en 1951 som jag sålt sen många år. Förra året gick min pappa bort, med det var jag tvungen att ta hem en massa grejor jag hade där. Jag har inte plats för att spara allt, samtidigt vill jag ju ha bra-att-ha extragrejor som man har behov av i framtiden. Att ge bort / slumpa bort eller slänga sånt som jag kanske behöver känns fel. Desstuom tror jag det kan vara ganska många tusenlappar i delarna, sammantaget.

Utrymmet är tajt, så allt ligger tajt travat. Jag har inte riktigt ork att dra fram allt, göra annonser på allt och sen trava ihop för att sen dra fram nån grej för att nån vill ha en bild eller "kanske kommer". Men jag måste bli av med NÅGRA av de skrymmande sakerna för att kunna göra nåt vettigt, några saker MÅSTE bort. Barnen börjar bli större - har varit 15 års paus på VW mek, men jag tror tiden kommer tillbaka inom några få år.

Detta är väl lite av en terapipost.

Tex har jag originalmotorn, 30hk, som sitter fast, från min oval. Och original framvagn och växellåda från min ghia (jag har bytt till nyare låda och smalnad framvagn). - ska jag försöka spara detta eller är det bara dumt?

Så... Då kommer frågan, vad är grejor värda? Vad är värt att dokumentera och annonsera? Vad ska jag bara slumpa bort?

Tex
länkpinneframvagn komplett orostig
två 30hk motorer hyfsat kompletta men icke fungerande
en vad jag tror är 1600 motor, som funkade men behöver renoveras
tror jag kan ha en 34hk motor också, osäker
växellådor
framvagn från split, rejält rostig
bromstrummor från oval/split, många rejält rostiga men min bedömning är användbara
sidorutor split

Säkert nåt annat. Men egentligen är det väl motorerna som är det som är riktigt bökigt att förvara för mig.
Jag har en nedplockad 1915 motor och en 30hk "brandsprutemotor" som gått några få timmar som jag tänkt spara på till mina bilar (i dem sitter fungerande men "trista" 34 hästare har jag för mig).

Smågrejor kan jag (och har jag i viss omfattning redan) släpa(t) upp på vinden, men inget tungt och inget skrymmande (lucka med stege). Men egentligen, är det nån man aldrig får nytta av borde man väl sälja det också...

Hur gör man? Tar fram en sak i taget, en motor tex, tar bilder och annonserar på tradera eller facebook? Väntar till man är av med den och tar nästa grej? Eller fyller folk ett släp och åker till en marknad? Har aldrig gjort det och tvivlar att det jag har gör det värt det.

Vad ska man spara? Är det dumt att göra sig av med sånt här? Ska man skruva ned en 30hk motor i delar och bära upp i bananlådor på vinden?
Eller kommer det gå att köpa tex 30hk delar även om 10 år?  Jag har nå takräcke, kalleräcke, ovalframskärm, soltak etc på vinden redan. De får nog ligga kvar där.

Kan tillägga att jag bor i villa, utan riktigt garage. Så kan inte spara för mkt.

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

2

Tycker absolut att du ska spara original motorn o växellådan även om motorn sitter fast