Glassigt med nylackad platta! Vad blir det för Polyuretandetaljer?
För ca 3000 sek får man en sats där "allt" är med. tycker det verkar ganska vettigt:)
Tjusigt! Främre växellådsfästet hade jag undvikit för de brukar inte hålla länge. Och när det går sönder, faller det isär helt och hållet.
Dom bakre e ennu värre .. använd 211 nr ..
Mvh
Som sagt vackra men växellådan fästena... nja...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Tack för tips att låta bli polyuretan-grejerna! Verkar vara rätt kasst tyvärr. Vi använder oss en del av detta material när vi skall göra slitstarka, men ändå formstabila och lite flexibla lösningar i våra maskinkonstruktioner och de tål ganska mycket. Fick något bra tips av dig Kalle men tar gärna några fler, kan vi hjälpas åt att inte köper skit så tycker jag det är bra!!!<3
Callook-hörnan börjar växa:) Kul att plocka ihop och kul att förbereda:) Var och hämtade en framlucka hos en bekant. Visade sig att han oxå hade detta motorstativ. Det känns som det kan vara ett verkstadstillbehör, väldigt genomtänkt med kugg-låsning för båda typerna av "startmotorkrans". Gediget, och som man numera är ägare till:) Om någon vet något mer så berätta gärna! Jag blev iaf sugen på att bygga fler bubblamotorer:)
Allt väl:) Mvh Mikael
Läckert med fräsch platta! Motorstativet såg riktigt trevligt ut.
Mr Icka, underbart trevligt! Motorstativet e liite stadigare än det man kan köpa idag, hehe.
Nu är det blandat grovsmide med finmek, som till exempel:
Ihopgiftning mellan mina Solex P40-II och ett CB Performace länkage, det blev över när Åsa fick ett Gene Berg. Gillar skruvarna, fyrkant med spår:)
Allt gott!// Mikael
Nyår blev verkligen inte som planerat. Istället för att vara i goda vänners lag sitter man i soffan och tampas med en riktig "man cold".
Så fördelar med det? Njae men man kan beställa lite delar, och rätta till det man beställ fel, typ packningssatserna till förgasarna. De två som skall sitta på 1835:an har bara lite kvar bara jag får hem rätt packningssats. Hittade förresten ett ställe i Tyskland som bara verkar syssla med dessa Solex 40 PII-4. Där kunde jag beställa ett par skruvar och ett munstycke men misab har packningssatsen så hoppas jag får till ett smidigt byte där. I övrigt har jag beställt bromsrör av Fredrik på forumet.
Det som hägrar nu är att fixa med framvagnsstommen och greja med växellådan men det får bli när man frisknat till:)
Gott Nytt År alla VW-vänner!!!
Mvh Mikael
Aj då, hoppas du kryar på dig och god fortsättning!
Tack MrIcka, nu är det full fart igen:) Som tur var orkade jag beställa lite prylar när jag var sjuk. Bland annat lite småprylar till förgasarna. Trevligt när delarna kommer i egna zippåsar med artikelnummer. Tyskt såklart:) IOZ Zund-und Vergasertechnik. Packningar och acc-membran beställda av Misab och borde komma när som helst. Då skall jag kunna skruva ihop förgasarna helt och montera dem på motorn.
Mvh Mikael
Men då är väl motorn ganska så klar. Förgasarna är genomgångna, med en servicesats från misab. Den vill jag dock varna lite för, ej komplett och dålig passform. Länkaget fick den ärva från Åsa när hon fick ett Gene Berg till sina Webrar:)
Nu fortsätter jag med lite annat blandat, mysmek, sätta in lite extra mätare fixa rattstång och mycket mycket mer därtill:)
Mvh Mikael
Kul att äntligen se delar falla på plats!
Gör för tillfället lite småpill på karossen, borde egentligen greja med plattan men den har gått och blivit hylla. Till alla delar som måste bort innan man kommer åt detta på en Porsche 928. Porschen är på väg ihop igen efter att jag bytt packningarna mellan nedre och övre del av topparna. 47 år gör lite på packningar och tätningar minsann även på en Porsche;)
Ramona har fått sin hastighetsmätare och tankmätare, väntar på rattstång och lite prylar runt den. Hon har även fått lite gummilister och några clips. Så kul nu så man har svårt att slita sig:)
Men det var allt för denna gång;)// Mvh Miikael
Har blåst på lite färg iaf på lite småprylar, det är ganska mycket grejer som skall ha färg och jag som "bara skulle plocka ihop lite skrot som legat på hyllorna allt för länge", känns kanske igen:)
Och ungefär såhär kommer "kontoret" att se ut, samma empi-plakett som Åsa i övrigt ganska olika varandra. Ramona blir ju US-specad med stående framlampor inget rattlås och tändningslåset i instrumentbrädan. Och för att inte avvika för mycket så kommer även varningsblinkers med rätt knopp installeras. Den hittades förresten i Tyskland. Tycker det är kul att leta grejer och försöka få ihop det till någon slags harmonisk helhet, vi får se hur det blir:)
Mvh Mikael
Ser riktigt trevligt ut!
Kalas! Lite som man känner sig som "pappa" till alla nya stålyse/US 67 projekt ändå Kul vi behöver fler!
MrIcka: Det kan du skriva upp:) Du och din bil är väldigt trevliga inspirationskällor för detta bygge!!! Karlskandal, som vi spånat idéer du och jag å helt plötsligt så bygger vi våra dröm-callookers:)
Den där billackeraren man anlitat (mig själv...) verkar vara en upptagen man... Jaja sakta men säkert blir det lite färg på grejerna:) Baklamporna blir helröda, får man besiktiga en -67a med helrött? Nu är instrumentbrädan ändå ganska lik hur de exporterade bilarna till USA såg ut. Slipgrund lagd på fram, bakhuv och mellanplåt. Snart blir det lack hoppas jag.
Mvh Mikael
Helrött bak och vita blinkers fram går bra till 75 årsmodell
/Nicklas
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab
Toppen, tack Niclas:) Vet inte hur de hade med blinkers i USA -67 vita eller orangea glas, får kolla detta.
Mvh Mikael
Det blir en riktigt glassigt instrumentbräda! Ser fram emot att se denna live
124 2025-05-09 07:24:15 Senaste redigerad av MrIcka (2025-05-09 07:24:29)
Toppen, tack Niclas:) Vet inte hur de hade med blinkers i USA -67 vita eller orangea glas, får kolla detta.
Mvh Mikael
Orange, 61 eller nått när de va smala va väl sista året med vita glas på bubblan. Men sen gör man ju som man vill
Då fick man i en framruta, det gjorde mer än vad jag trodde faktiskt. Både inifrån och utifrån. Ramona blir en ganska tidig callooker. Innan man började med igensvetsade hål för lister och man körde till och med utan callook- gummilister.
Var tvungen att kolla lite och helt rätt mrIcka, det är orange som gäller fram om man vill köra US-spec. Lite roligt tycker jag det är att i USA kör man gärna med de europeiska baklamporna om man tex kolla DKP medan vi gärna kör med helröda dvs US-spec.
Mycket prylar till bakvagnen ligger just nu hos min favoritblästrare/ pulverlackare. Ser fram mot när det skall hämtas:)
Att bygga ihop en bil är 90% julafton och 10% restskatt...
Mvh Mikael