Hej,
Du behöver inte komplicera det hela. Ett 6V bly-syra batteri har funkat bra (hyggligt i alla fall) i alla år. Speciellt om du håller dig hemma vintertid. Något stort batteri behövs egentligen inte heller. Kruxet är att batteriet ska kunna leverera den höga strömmen till startmotorn. Annars är själva energin som går åt till en start inte så stor. Motsvarar kanske en Ah.
Största nackdelen med 6V-system är att det är så känsligt för spänningsfall. Lite hjälprelän, så stora strömmar inte behöver gå igenom tändningslås, strömbrytare etc brukar göra susen.
Det är lasterna som bestämmer strömmen, så det blir samma med ett litiumbatteri. Med LiFePO4 kan man turligt nog pussla ihop samma spänningsnivå som bly-syra, men jag ser inte vitsen. Dyra hekton. En skakig motorcykel är en annat femma.
Sköter du ditt blybatteri väl, så håller det lätt 10-15 år.