1

Jag originalrenoverar en bubbla från 1962.  Kommer behålla 6 v elsystemet.

- Kan det vara värt att sätta in två (bly-syra) batterier (en på var sida på tunneln). Kommer det fungera vettigt med laddrelä och generator?

- Kan litiumbatteri vara ett alternativ? Har förstått att det kräver annan laddare för att inte elkablar mm skall brinna upp…

Ha det bra!

Mvh Patrik

2

Hej,
Du behöver inte komplicera det hela. Ett 6V bly-syra batteri har funkat bra (hyggligt i alla fall) i alla år. Speciellt om du håller dig hemma vintertid. Något stort batteri behövs egentligen inte heller. Kruxet är att batteriet ska kunna leverera den höga strömmen till startmotorn. Annars är själva energin som går åt till en start inte så stor. Motsvarar kanske en Ah.
Största nackdelen med 6V-system är att det är så känsligt för spänningsfall. Lite hjälprelän, så stora strömmar inte behöver gå igenom tändningslås, strömbrytare etc brukar göra susen.
Det är lasterna som bestämmer strömmen, så det blir samma med ett litiumbatteri. Med LiFePO4 kan man turligt nog pussla ihop samma spänningsnivå som bly-syra, men jag ser inte vitsen. Dyra hekton. En skakig motorcykel är en annat femma.
Sköter du ditt blybatteri väl, så håller det lätt 10-15 år.

3

Tack för svaret hof! Jag ser att biltema har vad jag uppfattar som ett lämpligt batteri på 77Ah och med precis rätt yttermått för att skyddslocket skall sitta ordentligt (bredd 170 mm, längd 216 mm)  ICQ/ay