1 Senaste redigerad av [email protected] (2025-03-22 21:22:11)

Hej,
Jag har blivit ägare till en 54 T1 Islandsgrön bil.
Har stått avställd i 35 år inomhus, inte mycket rost på den, så totalt sett i bra skick.
Vet inte så mycket om den, men tror att bakskärmarna var bytta på den, där har varit svetsat tidigare.
Håller på att köpa delar till den och funderar på kederlisterna.
Nu satt det svarta på den, i dåligt skick.

Tacksam om någon som vet kan hjälpa mig.
Mattorna i den har en grön färg, sådana försöker jag hitta.
Från 56 och framåt är det lätta att hitta i EU.
Någon som vet skillnaden på 54  mattor och en 56!

Många frågor hoppas någon har svar till mig.

Hittade precis Mecatechnic.com, där finns grön matta men från 07/55, min är registrerad 1/1 54
Kan det vara så att det är samma, eller väldigt små skillnader?

Mvh
Göran

2

Kederlisterna ska vara svarta.
Mattorna i -54 har "snäppe" som passar i golvplåtarna, -56 har hål i mattorna och knoppar som styr upp i hålen.

Tack Bengt,
Då blir den biten enklare!

Men vet du vad ändringen är från 07/55 på mattorna.
Går sådana att använda?
Jag har ovala hål till värmen i bilen.

Kom på en sak till att fråga om.
Går det att öppna en värmekammare?
Reglagen sitter fast och det ena är helt av, bara hänger i vajern!

Detta verkar vara ett väldigt bra forum och mycket kunskap verkar finnas, Tack för det!

4

Ändringen i juli -55 är att mattorna fick hål, golvet knoppar i stället för "snäppen".
Ovala hålen kom en bit in på 50 talet, kommer inte ihåg riktig när...
Värmekammare brukar inte vara något problem att öppna, dom flesta är skruvade ihop, en del sitter ihop med plåtomvikning.
Axeln innuti brukar rosta ihop, lite värme så lossnar den.

Tack Bengt,
Då vet jag att det kan fungera med mattorna till min.
Mina värmekammare är omvikta och då är det bara att öppna och få loss reglagen.

Hoppas att allt fungerar efter det, har lite gas kvar i gassvetsen!

Mvh
Göran

6

Hej Göran.

Jag blev lite nyfiken gällande ditt färgbekymmer och kollade då upp ditt chassinummer och kunde konstatera att din Januari 55a levererades i färgen Stratossilver från fabrik. Det är just därför Tristar har rätt i sitt påstående att den gröna färgen borde ha varit islandsgrön om den då var grön från fabrik. Men eftersom att leveranskortet säger Stratossilver så rätar det nog ut en hel del frågetäcken.

Mvh Henrik

Braumeister i Oldtimer Oldspeed Club

7

Ovala hål för värmen kom sent 1953, 21 december (ch. nr. 1-0575 415). I samband med att de runda hålen blev lite mer ovala fick de också ett skyddsgaller på insidan.
Trots att VW införde ett system med ny årsmodell från och med augusti 1955 (1956 års modell) så kommer det även löpande förändringar. En av dessa gäller hålen för värmen. 19 december 1956 införs separata rör för värmen inne i sidobalkarna/värmekanalerna. I samband med detta flyttas hålen bakåt en smula. De får också gälar i stället för skyddsgaller.
På VW med oval bakruta finns således tre olika typer av hål för värme.
Runt hål - 1953
Litet ovalt hål med nät på insidan - 1954 - 1956 (dvs. även de bilar av årsmodell 1957 som tillverkades innan årsskiftet ´56-´57)
Ovalt hål med gälar i stället för nät - placerat längre bak mot A-stolpen - 1957

När de ovala hålen kom på 1954 års modell slopades samtidig värmeutblåsen under baksätet. Där tillkom "ljuddämpare" för varmluften på röret under baksätet.