1

Hallå
Jag behöver tips på placering av en extern oljekylare.

Jag måste ha ett externt kyl på min nya motor, men jag hittar ingen riktigt bra plats att montera den på.

Hur har ni andra med externa oljekylare gjort? Och hur stora kylare behövs?

Jag har en 57a Ghia, säkert samma utrymme som 50tals bubbla.

Jag har dessa två kylare, den svarta satt i motorrummet på en Ghia förut, men där vill jag inte ha den.

Gömd under nånstans, där det endå finns luftflöde för kylning.
Det enda stället jag hittar där en kylare får plats är mellan växellådan och vänster svärd, se bilder.

Jag har en elfläkt oxå som ska monteras på kylaren och styras med termostat eller likande.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2 Senaste redigerad av lasslo (2025-04-20 10:55:06)

Ja, jag får inte upp några jävla bilder….
Det kvittar hur jag gör och komprimerar så är dom för stora….  ICQ/bn  ICQ/am  ICQ/am

En kylare är iaf ca 22x34cm och den andra är 26x36 cm

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

3

Jag hittade två andra mindre kylare i garaget när jag grävde lite.
Dom mindre är ju mycket lättare att placera bra, frågan är om dom kyler så det räcker. Det beror såklart på luftflöde och temperatur. Och dom små är svårare att ha fläkt på

Eftersom jag inte fattar hur jag förminskar bilder(appen jag hade förut gav upp) så länkar jag till liknande på nätet  ICQ/bq

Denna blåa har jag
https://www.mrtuning.se/universal/oljek … AxEALw_wcB

Sen har jag en annan lite större.

Och så hittade jag två mindre, en kommer nog från en gammal Saab 99 turbo som jag hade för länge sen
Dom ser ut ungefär såhär.
https://www.mrtuning.se/universal/oljek … ders-an10/

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

4 Senaste redigerad av PPRMicke (2025-04-21 08:37:50)

tjänare lasse
Jag brukar stätta kylare bakom torsion röret och kylet är vinklat några grader nedåt  sen väggar på sidorna typ 20 mm så luften pressar igenom kylet
Brukar ha 16 raders som man får tejpa med silver tejpa så man får upp tempen om det blir kallare än 18 ute
Men man bör ka ett kyl som luften strömmar igenom för bästa effekt på kylningen Då sitter det bara ett kyl på min skit
Maskinen är 2176 med hög komp o det är en del effekt i min gat 66a  Brukar ligga runt 80-85 grader på oljan Går upp till 90 med max belastning
Bukar köpa hos kl racing Här kommer en länk     https://shop.klracing.se/sv/artiklar/ol … rader.html

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

skulle man kunna ha en termostat på oljeledningen så man sas får upp tempen.. har för mig någon saab hade dylik i förtid. då jag handlade en oljekylare med en dylik inline för länge sedan.. har den iofs 35 mil från min nuvarande position.. ICQ/bn

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

michaelth skrev:

skulle man kunna ha en termostat på oljeledningen så man sas får upp tempen.. har för mig någon saab hade dylik i förtid. då jag handlade en oljekylare med en dylik inline för länge sedan.. har den iofs 35 mil från min nuvarande position.. ICQ/bn

väldigt svårt att hitta en termostat som öppnar 85 grader  dom flesta är på 97 g C
Det är lite  mycket för en luftkyld motor 
En sådan på 97 g får man   modifiera med ett 3 mm hål

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke