1

Hallå
Jag skruvade ihop en solex 28(org 1200 förgasare) av två trasiga.
Den som satt på bilen från början har en halsring i svart plast, den andra är av okänd härkomst och har ingen halsring alls.
Jag har inte skruvat så mycket med små org solex, så jag har dålig koll på hur det ska se ut?
Men jag vill minnas att dom inte brukar ha lösa halsringar?

Ska/bör jag flytta över halsringen till den nya förgasaren? Eller är det struntsamma?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

Om det är Solex o yttre måttet är lika så är det bara byta
Har du mätt skillnaden på plast kontra zink/alu  i hålet
Dom brukar bli piggare av en mm större hål

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

När förgasaren 28PICT kom på 1961 års modell slopades lösa halsringar. Det var nog ett sätt att hålla nere kostnaderna.
Solexförgasare till typ 1 med 30-hästarsmotor fram till och med 1960, 28PCI samt 26 VFI/VFIS till 25-hästarsmotorer fram till okt. 1952, har lösa halsringar.
28PCI sitter även på 25-hästarsmotorer från oktober 1952 samt hela 1953. Dessa ska ha 20 mm halsring. 28PCI till 30-hästare har 21,5 mm som standard. 28PCI till 25-hästare har inte heller anslutning för vacuum till fördelaren.
Halsringarna till 32PCI (industrimotorer), 34PCI (Riechert m. fl.)  samt 32/34PBIC/PICB har samma ytterdiameter, men de är större än 28PCI.
Vad ska förgasaren sitta på för motor?

4

Förgasaren ska sitta på en 1200 30hk i en 59 bubbla.

Tack för utförlig info Jean  ICQ/bf

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"