1

Hej alla proffs och nybörjare!

Det vore kul att ha mer effekt till nästa år, antingen i baggen eller i en av mina typ 3or.

Jag har samlat på mig lite saker som ligger och skräpar i garaget, men jag vet inte om de är vettigt att slå ihop dem till en motor eller om jag borde sälja av något och köpa andra delar istället.
tanken är ju givetvis att det skall kosta så lite som möjligt men bli så rolig som möjligt.

Vad skall jag ha den till undrar du kanske? jadu, börna/sladda, köra strippen på bugrun 2024, skryta för kompisarna, föra öväsen i grannskapet, sånt man brukar göra med mer effekt helt enkelt ICQ/ad

Då till prylarna jag har hemma;

*1500cc typ1 Block
*1600cc Block (126A)
*113 DP toppar (har både typ3-insug för dubbla 34pict, och standard typ1 insug enkelförgasare)
*311 EP toppar (igen både typ3-insug för dubbla 34pict, och standad typ 1)
*mahle 1835cc kolvar och cylindrar
*hårdare ventilfjädrar, enkla
*Empi förgasarkit, dubbla 34 med korta insug till DP

Skall jag använda 1835kitet så lär jag behöva skicka blocket till Svwerker antar jag, det är nog närmast ICQ/ag
I övrigt har jag bara handverktyg i nuläget, så jag kan inte utföra saker som kräver svarv etc. men en dremel eller en pelarborr går nog att få till i garaget ICQ/ab

Tankar och ideér!?

Tack och trevlig höst!

2

Det är inte så dumt med 1835  Låt Sverker bedöma blocken  om dom behöver arborras
Samtidigt som du tar med blocken tar du med dp topparna om dom är sprickfria så han får ta upp dom för 1835
Få upp kompet runt 9.0  sen ett trevinkel jobb (eller mira med profilstål) ( finns lite tips på vad du kan göra i topparna i Projekt)
Det där med ventilfjädrar är en djungel hur mycket tryck dom har vad man behöver i tryck till det tänkta varvtalet o kamaxel
Idf brukar göra nytta

/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3 Senaste redigerad av Miholu (2023-10-20 11:37:42)

Precis Micke!
Topparna jag har är i gott skick, och det finns fler block att tillgå så det går ju att visa upp flera och välja de som ser vettigast ut.

Jag har kikat lite i dina trimtrådar så tanken är väl att porta dem hemma och slipa ventilerna och kanske försöka få till ett trevinkeljobb av någon lokal förmåga om de skulle finnas!

Nu mindes jag precis att jag har en w110 kam liggandes med, kan det vara något att slänga in i mixen?

Det lutar åt att jag säljer empiförgasarna och köper mig ett par IDF, eller rent av en turbo som suger genom en SU kanske!? det landar på ungefär samma pengar skulle jag tro

Tack för din input!

4

Kul projekt!

Sätter också ihop en motor utifrån vad som finns i garaget.

5

Gissar från erfarenhet att 126-blocket är det bästa, de brukat ha levt ett lungt liv. Har förmodligen AS21 legering men det spelar inte så stor roll.
Hört av dig så ska jag titta på grejerna och se vad som är lämpligt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Svwerker skrev:

Gissar från erfarenhet att 126-blocket är det bästa, de brukat ha levt ett lungt liv. Har förmodligen AS21 legering men det spelar inte så stor roll.
Hört av dig så ska jag titta på grejerna och se vad som är lämpligt.

I detta fall är jag osäker på om 126an är bättre.
Denna har gått hårt sedan 2015 bland annat ner till Belgien och tillbaka tre gånger, ofta med väldigt lite olja och påfylld med det som fanns till hands ICQ/bw
126an är idag ihopmonterad, 1500blocket står rent och isärplockat i garaget ICQ/ab

7

Miholu skrev:

Precis Micke!
Topparna jag har är i gott skick, och det finns fler block att tillgå så det går ju att visa upp flera och välja de som ser vettigast ut.

Jag har kikat lite i dina trimtrådar så tanken är väl att porta dem hemma och slipa ventilerna och kanske försöka få till ett trevinkeljobb av någon lokal förmåga om de skulle finnas!

Nu mindes jag precis att jag har en w110 kam liggandes med, kan det vara något att slänga in i mixen?

Det lutar åt att jag säljer empiförgasarna och köper mig ett par IDF, eller rent av en turbo som suger genom en SU kanske!? det landar på ungefär samma pengar skulle jag tro

Tack för din input!

Det där med Su o sug turbo Har du tid o råd att hitta rätt nålar
Sen det med turbo Agg för sug med carbontätning  är man inte springer på i dag
Skulle tro det är enklare med IDF
Jag vet det finns i linköping / norrköping säkra gubbar med mira fräsning som är att föredra
Turbo burkar vara en läro period som lära sig hur man får bort värmen framför allt i oljan om man inte har sprut i bilen
en sak man ofta glömmer är utväxlade vippor(1.3/1.4) o std kam  då får man en glad o trevlig motor som drar från låga varv bara den har trevligt komp

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

8

Nej du har en poäng om tillgängligheten på turbo, det är väl saab 900/9-3 eller från äldre toyota diesel som eventuellt kan gå att få tag på.

Jag hade hellre valt en vippbrygga med standardkam om de hade varit så att jag skulle köpa nytt, anledningen till att jag frågar om w110 är för att jag redan har en som ligger och skräpar;)

9

En saab =mitsubishi 15 H  heter en sådan är inte gjord för sug turbo då får man täta dom med carbon tätning Toye har agg från samma firma
Garret hade någon udda sak med inbyggd carbon tätning  (det som händer är när man stänger förgasaren framför kompressorn suger den i sig olja i kompressorn  sen in i motorn  ) (det sitter en liten kolvring som tätar lagringshuset o för det skall bli tätt så krävs tryck inte vakum som blir när man har en restriktor(läs förgasare) framför kompressorn

Det finns säkert någon som köper kamen som ligger som nr2 i svenska listan ( gillar inte dom i W serien)

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

10

Miholu, du har ett pm från mig!

11

Hej alla,
Ursäkta intrånget i tråden.
Jag försöker oxå bygga en något roligare motor av en 1600.
Micke, varför ogillar Du W kammar?
Jag var övertygad om att jag skulle satsa på en W100 och 1600 cylindrar med standard toppar och (helst enkel) annan förgasare.
Men nu blir jag ju velig.. ICQ/bn

/Micke W

12

MiWi skrev:

Hej alla,
Ursäkta intrånget i tråden.
Jag försöker oxå bygga en något roligare motor av en 1600.
Micke, varför ogillar Du W kammar?
Jag var övertygad om att jag skulle satsa på en W100 och 1600 cylindrar med standard toppar och (helst enkel) annan förgasare.
Men nu blir jag ju velig.. ICQ/bn

/Micke W

Varför man inte gillar dom
Mycket är att det är dragracing kammar från 70 talet
Med en std topp brukar dom vara för vassa   en std kam är på 254 grader  W100 276 grader sen flödar inte kanalen för lyfthöjden med en sådan (det är bara läsa min trimtråd om sådant )
Men Engle har jäkligt fina kammar som inte ligger under Engle Racing cams ( det 'är inte många företag som har hittat den sidan bara Racing delen)
Även CB preformens har kammar som är avsedda för typ std topp med små modifieringar
Men höjer man kompet o är inne i kanalen o jobbar för bättre flöde så funkar W kamar jätte bra
Det sista glömmer man ofta av  och bara slänger in en frän pinne  o maskin går kanske lite bättre  i vissa fall mycket sämre
Då är det lättare att sätta dit utväxlade vippor  men där gör ofta folk också fel typ en W120 sen 1.25 vippor tror det skall bli jättebra  man hade en kam Kammen har 294 grader med 1.1 vippa och med 1.25 över 300 grader sen är lyft höjden 11.05 mm till 12.55 mm Då hade man en W125 kam  istället ops vad hände nu   
Det med en eller 4 st förgasare Det är jätte lätt att testa ta ett styck sugrör eller fyra i munnen och sug så det man skillnaden Motor funkar som man suger med  munnen  Det med lyfthöjd i toppen kan man även testa med sugrör bit ihop till hälften eller ett rör som är nytt det är ventil öppningen som kammen styr är det halv öppet hål är det ingen ide att ha en kam som skall öppna för ett hål förlitet
Hoppas du förstår skillnaden
Det med utväxlade vippor man lurar kamen tro att den är större än den är o man har höghastighet i kanalen bätter körbarhet brukar det bli också
Ett bra recept Plana av toppen 1.1 mm sen ett trevinkel sätes jobb dit med 1.4 vippor så kommer det hända saker men glömmer man av trevinkel jobbet så blir det inte så bra
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

13

Tack för klargörande Micke.
Jag byggde en 1835:a i mitten på 80-talet, men minns inte vad jag hade för kamaxel.
Jag fattar skillnaden mellan ett och fyra sugrör, jag hade dubbla 40IDF på den, och nu ville jag slippa undan bekymmer med synkning osv. därför hoppas jag på en enkelförgasare som skulle funka till en mycket mindre trimmad 1584.
Men finns det inga vettiga alternativ så gör det ju inte.
Sneglade åt en 36/36 DCD, men har ingen erfarenhet av dessa.
Men är en original kam med 1:25 vippor ett bättre alternativ än en exempelvis  W90 om man nu byter bort originalet?
Topparna jag har är planade men obearbetade för övrigt.
Jag kommer nog putsa lite, men har ingen möjlighet att mäta resultatet.
Följer för övrigt Dina trimtrådar jag hittat med stort intresse.
/Micke W

14

MiWi skrev:

Tack för klargörande Micke.
Jag byggde en 1835:a i mitten på 80-talet, men minns inte vad jag hade för kamaxel.
Jag fattar skillnaden mellan ett och fyra sugrör, jag hade dubbla 40IDF på den, och nu ville jag slippa undan bekymmer med synkning osv. därför hoppas jag på en enkelförgasare som skulle funka till en mycket mindre trimmad 1584.
Men finns det inga vettiga alternativ så gör det ju inte.
Sneglade åt en 36/36 DCD, men har ingen erfarenhet av dessa.
Men är en original kam med 1:25 vippor ett bättre alternativ än en exempelvis  W90 om man nu byter bort originalet?
Topparna jag har är planade men obearbetade för övrigt.
Jag kommer nog putsa lite, men har ingen möjlighet att mäta resultatet.
Följer för övrigt Dina trimtrådar jag hittat med stort intresse.
/Micke W

Det med en sådan typ av förgasare funkar riktigt bra
W 90 har ingen aning om sådan Vad står det på kam kortet där är infon  Bara googla på en sådan
När man byter vippor så får man en annan kam efter som durationen och lyftet ändrar sig typ som en W 95
du skull titta på en waserbox kam vad den har i värde  då har man både vrid o hk med bra körbarhet Sådana finns på CB för vanliga lyftare
Kolla i början  på deras kam lista där finns massa kamar med bra körbarhet

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

15

Ok,
Vet inte om jag fattar rätt, funkar 36/36 med standard 1584, eller menar Du 1835 med IDF?
Jag får vela ett tag till, men kan EMPI:s single 40 HPMX vara ett alternativ om man ska envisas med enkel förgasare?
https://www.classicvw.se/forgasarsats-t … ts_id/6924
W90 är väl något snällare än W95, men W100 verkar vanligast och man rekommenderar nog bearbetning av toppar.

16

En 36/36 funkar jättebra till 1584 och till 1835
Men jag skulle gå på 1776 i stället för 1835  då går det kallare
Det är bara bestyckningen som skiljer på en 36/36a
Om man vill ha problem med bestyckning så skaffar man en 40 idf
Om du har en W90 så med 1.1 vippa 
Om du skrollar ner till bilden så ser du arbetsområdet på w90 på denna länken
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … p?t=777617
2280 är som en waserboxer kam funkar svin bra Man kan tantköra bilen med sådan
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

17 Senaste redigerad av Miholu (2025-02-06 13:31:21)

Halloj allesammans!

Det har inte hänt så mycket på denna fronten, livet kom imellan helt enkelt ICQ/bn

Lite förändringar i förutsättningarna och vad som finnes tillhands;

*1500cc typ1 Block
*1600cc Block (126A, så AS?) troligvis ganska slut.
*1600cc AD
*113 DP toppar
*311 EP toppar
*mahle 1835cc kolvar och cylindrar
*hårdare ventilfjädrar, enkla
*Turbo och förgasare (stromberg) från äldre volvo R-sport turbo-kit (tack Peter!)
*engle TCS20 kam (tack igen Peter!)

Och numera bor jag närmare dig Micke, så skall någon ta upp ett block eller så i framtiden så blir det trolgitvis du ICQ/ae

Sen är ju frågan om man skall stoppa detta i en bubbla eller i framtida notchen  ICQ/bw

Väl mött!

18

126A är enkelport och AS dubbelport så nej det är inte samma.
Det kan dock vara så att 126A har AS21 legering och AS är mest troligt har AS41.
Bäst att utgå från är det som är friskt men måste det arborras skulle jag utgå från AS21.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G