1

Hej,
Funderar på att skaffa en bredbandslambda till min bagge.
Jag har CSP high flow (https://vwcustomspeed.com/produkt/Avgas … -1-13-1600) avgassystem monterat.
Frågan är var jag ska placera givaren för bästa noggrannhet?
Var har Ni andra monterat era givare?
/Micke

2

MiWi skrev:

Hej,
Funderar på att skaffa en bredbandslambda till min bagge.
Jag har CSP high flow (https://vwcustomspeed.com/produkt/Avgas … -1-13-1600) avgassystem monterat.
Frågan är var jag ska placera givaren för bästa noggrannhet?
Var har Ni andra monterat era givare?
/Micke

Har satt min på cylinder 3 strax före ljuddämparen, funkar för mej!

3

Ok,
Har Du ett likadant system?
/Micke

4

MiWi skrev:

Ok,
Har Du ett likadant system?
/Micke

Har inga värme kammare på min enbart rör fram till en "Monzadämpare".
Givaren är ju elektriskt uppvärmd av 12v så den kan placeras rätt långt från avgasventilen. Cylinder 3 är ju den som brukar gå varmast.

5

Tja
Montera den upptill eller på sidan av röret så kommer sannolikt kondens att inte förkorta livslängden på sensorn.
//Daniel

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

6

Det med passering av en sond  skall den sitta mellan klockan 2 till 3 för slippa kondens Så säger tillverkarna   av sonder
NTK är känsligare än Bosch  där finns  även två olika  4.2 och 4.7   
4.2  är den som tål mest och har större mät register
Att placera en lambda i en sådan ljuddämpare för få bäst mät värde  Skulle vara i mitten på dämparen mellan utloppen i samma höjd som rören
Men varför inte svetsa pluggen i ett av utlopps rören för de måste vara lättaste lösningen
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Tack för svar.
Jag frågade CSP om jag kunde få en skiss på hur dämparen såg ut invändigt, men det var classified..
Jag funderade på att dra ihop slutrören till ett och montera sensorn där. Ser ju lite High Chapparall ut men jag tänkte primärt använda lambdan för injustering och sedan montera bort den.
Men tror Du Micke att man får samma svar från bara ett rör så är det ju den smidigaste lösningen.

8

Då jag aldrig haft en lambdasensor i min hand, ännu mindre monterat någon:
Sticker "nosen" in lite i röret, eller ligger den i kant med rörets insida?

9

MiWi skrev:

Tack för svar.
Jag frågade CSP om jag kunde få en skiss på hur dämparen såg ut invändigt, men det var classified..
Jag funderade på att dra ihop slutrören till ett och montera sensorn där. Ser ju lite High Chapparall ut men jag tänkte primärt använda lambdan för injustering och sedan montera bort den.
Men tror Du Micke att man får samma svar från bara ett rör så är det ju den smidigaste lösningen.

Har aldrig sett en sådan sönder kapad än
Men peter som äger tyska csp brukar vara rätt smart  så jag skulle tro den är gjord som en tävlings dämpare såg ut när man körde klass 2 rally/racing  då var bakre rören lika långa som 1-3 då går rören  från 2ans cylinder till höger sida sen en böj som är riktad mot mitten
Då får man ut mer effekt i en Vw dämpare
Det med sonden  ett instick så den är lite utanför inre röret typ 2 mm eller lite mer
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

När jag justerar in en std förgasare har jag ett rör som stigs in i ändröret med en klämma som håller fast röret
Röret är cirka 300 mm långt sen är bungen till sonden 200 mm sen är det 100 mm som går ut i luften
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

Tack för tips och idéer.
Får undersöka var jag har plats att svetsa givaren.
Är det något speciellt märke man ska sikta på eller undvika.
Finns det kanske rentav någon som har någon att sälja?
/Micke