Byggt en 2276 bubblamotor som bromsar runt 150Hkr, w120kam dubbla 44 IDF
ADblock dubbel reducerat.
Bra oljetryck varm som kall aldrig under 1bar. Men.... Händer ibland att oljetryck lampan blinkar till...1-2sek eller så , när varvtalet går ner från 4-5tusen tex vid växling.
De händer även i broms bänken ,när motorn står still, när man släpper gasen. Inte alltid men nån gång då o då.
Tips??
2 2025-01-11 10:15:40 Senaste redigerad av PPRMicke (2025-01-11 10:16:45)
Byggt en 2276 bubblamotor som bromsar runt 150Hkr, w120kam dubbla 44 IDF
ADblock dubbel reducerat.
Bra oljetryck varm som kall aldrig under 1bar. Men.... Händer ibland att oljetryck lampan blinkar till...1-2sek eller så , när varvtalet går ner från 4-5tusen tex vid växling.
De händer även i broms bänken ,när motorn står still, när man släpper gasen. Inte alltid men nån gång då o då.
Tips??
Du får förklara lite mer hur motorn är ihop satt Om du själv har gjort det eller någon annan och vad som är gjort med det
Jag skulle riva isär direkt En sådan maskin mår dåligt så lågt olje tryck Ofta är det är det ett vevlager som ger upp
När en sådan är nybyggd vill man ha 1 bar per 1000 varv och tomgångs tryck runt 2.5-3 bar
Ofta när blocken blir slitna i ramlager lägena så läcker det olja bakom lagret när den blir varm (mitten lagret som är i stål följer inte med värme utvidgningen av blocket )
Det är därför det är så viktigt arborra ett VW block
Även lyftar hålen är en känslig punkt när dom går med fräcka kammar
Ett PS jag väljer ofta bort AD/AS blocken för dom har ofta fått mycket stryk
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Olje lampan blinkar vid 0,4 bar
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Jag har byggt motorn som är arborrad med ny schadec 26mm pump med full flow oljefilter. Pluggade pump o plugg i blocket, oljetryck ut genom locket fr pumpen till oljefiltret. Lyftar hålen va i fint skick. Alla lager är naturligvis nya.Motorn har gått max 50mil i bilen och detta med "blinket" kommer bara nån gång då o då.
Min egen teori är att oljetrycks reduceringen ...plunchen vid svänghjulet,hänger sig när den ska stänga eller att fjädern är för svag.
Oljetrycket vid varm motor är 2-2,5 bar tomgång.
5 2025-01-12 10:13:16 Senaste redigerad av PPRMicke (2025-01-12 10:14:44)
Jag har byggt motorn som är arborrad med ny schadec 26mm pump med full flow oljefilter. Pluggade pump o plugg i blocket, oljetryck ut genom locket fr pumpen till oljefiltret. Lyftar hålen va i fint skick. Alla lager är naturligvis nya.Motorn har gått max 50mil i bilen och detta med "blinket" kommer bara nån gång då o då.
Min egen teori är att oljetrycks reduceringen ...plunchen vid svänghjulet,hänger sig när den ska stänga eller att fjädern är för svag.
Oljetrycket vid varm motor är 2-2,5 bar tomgång.
Det är bara att plocka i sär det som man tror är fel
Om du har eftermarknads pluggar och fjädrar så börja att köp nya original fjädrar och tryck kolvar som CSP har på hyllan Minsta skit så fastnar dom
Ps det är inte rätt tryck på förkromad fjäder om du skulle mäta upp trycket på dom
Hur är passningen på pumpen Är sug hålet i mellan block o pump
I bland kan det läcka där
Vad är max trycket på 4000-5000 varv
Det är jätte svårt att leta fel när man inte har motorn
Är alla ställen limmade där lagrena sitter där blocket går i mot varandra så det läcker lite på dom ställena
Då kan det bli killgisningar
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
De va lite repor i hålet där plunchen löper..tror att fjädern kan ha gjort dom då den ej är centrerad mot tryckplunchen.
Svarvade en liten bit av alu som pressades in i plunchen som centrerar fjädern exakt i centrum så att enbart plunchen kan vidröra cylinderväggen... Så inte fjädern "som ju e hårdare kan repa..om den är ocentrerad!
Vi får prova å se...lite dåligt före just nu...me ishalka o Vinter!
Kavitasjon? (tjock olja + stor oljepump).
Kavitasjon? (tjock olja + stor oljepump).
Kavitation? De händer bara när motor e varm och man släpper gasen, typ vid växling.
Kör en 20-50 olja med extra zink. Externt filter.