Nu testar vi igen.
27 2025-01-17 11:37:17 Senaste redigerad av rickard m (2025-01-17 11:43:39)
Härligt projekt, drömmen... kommer bli grymt!
I min mening är 356or syggast när de ser så gamla ut som möjligt, så om jag hade gjort det hade jag kört på planglas och utan tutgaller, borde bli billigare också. På sin höjd blinkers. och eventuell kofångare under..
Bara ett tips i all välmening och en inspirationsbild,
Så vackert:

Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg
Härligt projekt, drömmen... kommer bli grymt!
I min mening är 356or syggast när de ser så gamla ut som möjligt, så om jag hade gjort det hade jag kört på planglas och utan tutgaller, borde bli billigare också. På sin höjd blinkers. och eventuell kofångare under..
Bara ett tips i all välmening och en inspirationsbild,
Så vackert:![]()
![]()
var tänker du planglaset??? utan galler blir det på min...sen måste ju inte allt bli så dyrt om man e om sig o kring sig... allt måste ju imte vara helt originalgrejer då det ju inte handlar om en korrekt original renovering.. tänker jag..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
29 2025-01-17 21:17:48 Senaste redigerad av Hebster52 (2025-01-17 21:20:06)
"Planglasen" syftar väl på Pre-A modellerna med plan vindruta med vinkel på mitten? 
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Har nu fått ihop tunneln till rätt längd och fått på lite färg så det blir lite roligare att se det växer fram. Var lite jobb med att skrapa bort tjäran på tunneln och när det var gjort så var där lite färg också. Resultatet tycker jag blev bra.
Så nu blev det till att ta en koll på hjälpramen och anpassa den för vw framvagn då den tidigare var gjord ombyggd för Miatan. Så sista halvmetern fram blev till att bygga om så att den passade på Napolionhatten. Så lite kartong , penna och sax så fick jag till en mall , sedan blev det till att försöka få till det i en färdig balk.
Tunneln
Ram
Slip
Miata
Mall
Tillverka
"Planglasen" syftar väl på Pre-A modellerna med plan vindruta med vinkel på mitten?
Ja precis, inte bara knäckt utan med "spröjs"
Split window, som den röda jag postade, den svarta är väl en Knickscheibe .
The earliest production Porsche 356 models, built of aluminum in Gmünd, Austria, are known as Gmünd coupes. After production returned to Germany in 1950, the earliest of these now steel-bodied 356s continued to be built retaining the original-style two-piece windshield and are commonly known as “split window” 356s. Towards the start of the 1952 model year, Porsche updated the two-piece affair with a Knickscheibe or “bent window” windshield for both the Coupe and Convertible models
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg
Understa hjälpramen klar 50X50
Nu med hålmonterade muttrar för fastsättning av bottenplattan och så fick dom också lite färg. Blev till att ta hem instrumentbrädan och planera hur jag skulle fixa till mätarna och knappar.
Hjälpramen
Brädan fick ändras lite då mina instrument är från en 412 och lite större i diameter.
Ramen
Så var det dax att göra pappmallar för bottenplåtarna , inköp av plåt men först fick jag tillverka en plåtbock av ett par u-balkar och ett vinkeljärn.
Plåt
En enkel plåtbock
Ännu mera plåt , lät plåtslagaren göra kantböjningen
47 2025-01-21 14:36:19 Senaste redigerad av Ghia60 (2025-01-21 18:47:27)
Så var det dax för golvplåtarna som skulle ha lite förstärkningsprofiler då jag har tanken att själv göra dom. Men då behövs det en stans , lite pul med några järn bitar och lite svetsning så blev det ett verktyg. Så fram med handsläggan och sen banka utav h-e. Det blev faktiskt mycket bra.
Då får jag hela golvet i full bredd utan någon skarv ut till trösklarna , i princip som ett Karmann Ghia golv i bredd. Lite försänkningar för stolarna blev det också.
Här är vänster sida klar. Blev en skarv tvärs över golvet. Nu blir det till att banka en sida till och sedan hålpuncha golvet längs ramtunneln för att sedan hålsvetsa det. Så nu börjar golvet bli klart.
Undersida med de pressade reilerna.