1

Har letat på forumet, men hittar inget relevant.

Det kopplingsschemat som jag hittat stämde inte riktigt med kontakterna på min VDO varvräknare.

Kontaktblecken är markerade med +12, +6, 1 och -.

Fråga 1. Så är det någon som vet hur man kopplar in den eller har en bild på ett korrekt schema.

Fråga 2. Är det någon som har en fästbygel som klämmer mot panelen?

Fråga 3. Är det någon som har lösa gallertyg till högtalargallret resp. tankmätargallret.

Fråga 4. Fungerar det med 1,5 m2 till tändspole och till säkringsdosan?


https://i.postimg.cc/nM6z8rN7/IMG-3730.jpg

https://i.postimg.cc/fV5DbRq8/IMG-3729.jpg

https://i.postimg.cc/MvSSbQhs/IMG-3632.jpg

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

2

Enligt ditt schema, som ser korrekt ut, kan den köras på 6 eller 12V.
Sen är det 1 på spolen (puls från brytarna) och -.
Ser inget problem med det.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3 Senaste redigerad av Karmann67 (2025-01-06 23:54:10)

Schemat stämmer inte med varvräknarens kontakter och märkning och hur det är kopplat. Det är från en liknande varvräknare. Men det är korrekt min kan köras med både 12V och 6V.

Så om jag fattat det rätt så ska ju +6 få ström från någon kontakt på säkringshållaren, 1 ska gå till 1 på tändspolen och - ner i jorden. Jord och ström till belysningen är ju inga problem.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

4

6 eller 12 är bara till lampan så koppla den på instrumentbelysningen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Svwerker skrev:

6 eller 12 är bara till lampan så koppla den på instrumentbelysningen.

Nej, +6 eller +12 är för att driva själva varvräknaren. Lamphållaren har sin egen spänning och jord - kolla på bilden.

6 Senaste redigerad av HenrikL (2025-01-07 22:32:41)

Det kopplingsschemat verkar vara en annan typ där jorden ska kopplas till olika terminaler beroende på om det är 6 eller 12 volt. Notera -6 och -12, medan du har +6 och +12.

Så här borde det kopplas:
+12 - kopplas på säkringsdosan där du har spänning när tändningen är på.
-      - kopplas till jord
1     - terminal 1 på fördelaren

Lamphållaren behöver spänning från instrumentbelysningen samt jord.

7

HenrikL skrev:

Det kopplingsschemat verkar vara en annan typ där jorden ska kopplas till olika terminaler beroende på om det är 6 eller 12 volt. Notera -6 och -12, medan du har +6 och +12.

Så här borde det kopplas:
+12 - kopplas på säkringsdosan där du har spänning när tändningen är på.
-      - kopplas till jord
1     - terminal 1 på fördelaren

Lamphållaren behöver spänning från instrumentbelysningen samt jord.

Det där låter rimligt Henrik och jag har funderat ide banorna och det verkar vara det rätta. Och 1 på tändspolen. Så nu åker jag och köper lite sladd.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

8

Samma svar fick för några dagar sedan på fb.

T2b taigagrön ´77

9

Grubban skrev:

Samma svar fick för några dagar sedan på fb.

Såg det, så nu verkar det väl vara utrett hur det ska kopplas.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966