Jag har en vxl-låda från en bubbla 1500 från 1970 som jag tänkte ha i min ghia. Har dock insett att jag behöver ha korta drivaxlar så jag står inför ett byte.
Vilka drivaxlar passar? Passar alla äldre drivaxlar på denna låda eller måste jag leta efter någon speciell årsmodell?
61 - 66
Men börjar ta hårt på sådana
Du får kolla vilka rör som sitter där i dag För det finns olika korta
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
61 - 66
Du får kolla vilka rör som sitter där i dag För det finns olika korta
Finns det olika korta?
Det finna iaf 3 olika överfall....
PPRMicke skrev:61 - 66
Du får kolla vilka rör som sitter där i dag För det finns olika kortaFinns det olika korta?
Det finna iaf 3 olika överfall....
Då kan det vara till och med olika För lager hållarna är kompis med rören
Om man läser vad Vw skrev
Långa o korta splinse finns det på axlarna
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Ok... Varför kan jag inte använda drivaxlar från en split case låda?
Har två sådan lådor liggandes nämligen.
Ok... Varför kan jag inte använda drivaxlar från en split case låda?
Har två sådan lådor liggandes nämligen.
Funkar utmärkt att ta dom bara lite mer skruvande för att få los dom
oftast så är dom inte slitna heller (låg effekt)
jag gjorde så med min 59a med 1500 låda
/Nicklas
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab
Nicklas hann före, och han har helt rätt. Det går alldeles utmärkt att använda både drivaxelrör och drivaxlar från en splitcaselåda tillsammans med en senare växellåda. Det stämmer också att drivaxlarna från en splitcaselåda brukar vara bättre skick än de senare.
Precis som Nicklas skriver är det dock lite mer skruvande för att få loss drivaxlarna från en splitcaselåda. Du måste klyva lådan och dela på diffhuset. På en helsynkad låda är det ”bara” att lossa clipset och lyfta ut axeln tillsammans med halvmånarna.
Det finns dock några fallgropar. Du har kanske koll på dessa redan. Det som brukar ställa till problem är de olika sätt som överflödig olja dräneras ut från lagerhuset. Det är inga stora mängder, men några droppar på bromsbackarna är aldrig bra. Tidiga bilar har en oljefångarbricka med snabel som sitter på insidan av bromstrumman. Överfallet till hjullagerna på dessa bilar har en liten droppnäsa som hamnar innanför oljefångarbrickan om allt sitter som det ska. Då dräneras överskottsolja genom snabeln ut till bromstrummans utsida.
Detta system satt på bilar t o m 1964 (ch.nr 6 502 399). Det är dock inte samma överfall på bilar upp till ch.nr. 1 673 411, dvs. de bromsar som normalt förknippas med ovalrutor. För att förvirra det ändrades inte bromsarna samtidigt som karossen uppdaterades, utan tidiga 58:or med stora bakrutan har fortfarande ”ovalbromsar” med den äldre typen av lageröverfall.
Splitcaselådorna hängde med till och med 1960 års modell. Ni som är med i VWHK har kanske läst ”P”:s intressanta genomgång av saker som är unikt för 1960. När det gäller splitcaselådor är det inte bara växelförarhuset (noskonen) utan också hockeyklubban och alla växelförare. Det är ett riktigt hästjobb att konvertera en äldre splitcaselåda till 1960-spec. och tvärtom…
Alltså, om din splitcaselåda är tillverkad någon gång från oktober 1957 (sant!) och framåt kan du lugnt använda både drivaxlar, drivaxelrör, lageröverfall, bromssköldar och annat till en bil upp till och med 1964. 1965 kom en nyare version av oljedränering. På dessa modeller dräneras oljan genom en liten kanal inne i lageröverfallet ut genom ett hål på bromssköldens baksida. Detta hål är alltid igensatt av skräp och gammal underredesmassa. Därför läcker oljan in i bromstrumman. Det spelar ingen roll hur många gånger man byter packbox om inte kanalen är ren.
Ett annat litet tips är att kolla så att överfallet är helt plant. Många gånger tror mekaniker att det minskar oljeläckage om man drar åt extra mycket. Falskt. Då böjer sig hörnen på lageröverfallet en smula. Kolla överfallet med en planskiva eller en rak linjal. Det går utmärkt att plana dem själv med primitiva metoder, typ slippapper på en glasskiva.
Ursäkta långt inlägg. Kort svar: Det funkar prima med drivaxlar från en splitcase till alla lådor som ska ha korta drivaxlar!
8 2024-12-29 16:45:15 Senaste redigerad av HenrikL (2024-12-29 16:45:51)
Den här tråden kan vara bra att läsa om man ska införskaffa korta axlar, då det finns olika varianter av axlar och lagerhus:
Som Brorsson uttryckte det.
Det är svårt att hitta axlar som blivit utsatta för mindre effekt än de från splitcase.
Dvs de är ofta i väldigt bra skick.
Ali G
jag tröttnar aldrig på det här.
it would burn off both of your ears . . . "
Tack för mycket utförliga svar! Det visade sig nämligen inte vara jättelätt att hitta 61-66 axlar.
Då skall jag ut och kolla vad det är för 50-tals lådor jag har liggandes. Tror en kan vara från en 59:a bubbla. Båda lådorna är kompletta med trummor och överfall.