1 Senaste redigerad av birkkohlercromberger (2024-12-22 13:45:42)

Jag har tittat på olika hemsidor efter en Volkswagen splitbuss typ 2 och jag har hittat en för 2000€ med sönder plockad motor och saknad framdämpnings system. Det är en vanlig panelbuss i ljusblå och har bortrostat golv. Är det värt det eller ska man hoppas över tillfället?

2

birkkohlercromberger skrev:

Jag har tittat på olika hemsidor efter en Volkswagen splitbuss typ 2 och jag har hittat en för 2000€ med sönder plockad motor och saknad framdämpnings system. Det är en vanlig panelbuss i ljusblå och har bortrostat golv. Är det värt det eller ska man hoppas över tillfället?

Hur långt är ett snöre? ICQ/ad

Lägg in lite bilder så blir det lättare att ge en prisindikation
2000Euro är ju ca 23000Sek så det är ju inte mycke pengar för en splitbuss men i den prisklassen så bör man vara duktig på att svetsa och ha tid till en omfattande renovering.
Motor är det minsta problemet, framvagn är inte heller någon showstop'er, det mesta finns nytillverkat till våra kära splitbussar, det är bara vilken nivå man lägger på renoveringen, hur mycke tid man har och hur mycke pengar man är redo att plöja ner.
Euro förresten, då låter det som att den inte finns i Sverige, då gäller det att det finns papper på den så den går att regga efter renovering.

Men som sagt, bilder hjälper på prisindikation

Kul med splittbuss, välkommen till BV!

Buy the ticket, take the ride... - HST

3

bortrostat golv kan ju vara en indikation på den allmänna rostsituationen.
det brukar inte sluta med "bara golvet". balkar, utriggare, skärmkanter o ja, allt från typ knähöjd o ner.
även tak kan rosta o behöva bytas. fönsterkanter . . . det tar aldrig slut.
framvagn, bromsar etc, motor o låda – bara att köpa. typ.
har du själv kunskap om o erfarenhet av omfattande rostlagningsarbete, en bra verkstadslokal, gott om tid o tålamod, o dessutom en plånbok som räcker till plåt o diverse kan det vara ok.
ska du leja in ett proffs för allt kan det bli redigt dyrt.
har du inte möjlighet att själv kolla objektet "irl", helst ihop med nån som har betydande erfarenhet av bussrost kanske det inte är en bra idé att köpa i blindo.
det finns gott om exempel på ambitösa projekt som gått i stå, blivit avbrutna o sålts vidare.
kolla lite på bussrenoveringstrådar här på B´ville så kan du få en uppfattning hur det kan se ut.
med detta sagt: klart du ska ha en buss!
men ibland är det bättre att betala dyrt för nåt som är klart så man får åka lite.

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

4

Jag funderar att kanske köpa den och frakta den till Sverige, sedan ta och sälja den vidare i delar för att rädda någon annans kära buss eller sälja den som en hel sak för att kunna gå plus på iallafall några tusenlappar,

Post's attachments

63_04cf824a-efb8-448b-9c39-0f9bf22e241a.jpg, 197.02 kb, 960 x 720
63_04cf824a-efb8-448b-9c39-0f9bf22e241a.jpg 197.02 kb, 52 downloads since 2024-12-24 

63_4ab872f0-cbda-49e4-bde0-a5887a498b34.jpg, 272.86 kb, 960 x 1280
63_4ab872f0-cbda-49e4-bde0-a5887a498b34.jpg 272.86 kb, 38 downloads since 2024-12-24 

63_74e1e2f4-ae3c-45ff-bcb3-86996000a73b.jpg, 231.09 kb, 960 x 720
63_74e1e2f4-ae3c-45ff-bcb3-86996000a73b.jpg 231.09 kb, 44 downloads since 2024-12-24 

63_f193fdcd-3044-4a48-a4a3-3f42fca38a44.jpg, 148.95 kb, 960 x 720
63_f193fdcd-3044-4a48-a4a3-3f42fca38a44.jpg 148.95 kb, 38 downloads since 2024-12-24