1

Hejsan

Jag har tänkt att sätta kompressor på min renoverade 1600cc motor, det är en dubbelports motor.

Har köpt ett kitt från Berrys blower i USA, komplett med det som skall behövas.

Nu vill jag ha hjälp med trix för att få detta att fungera så bra som möjligt.

Bästa tändningen? Vill ju ha elektronisk, är 123 ignition där man kan ställa tändningen från mobilen det bästa, eller finns det bättre eller billigare lösningar?

Kam? Då jag inte tänkt ta isär hela motorn så skulle typ en VIPPARMSBRYGGA 1.4:1 vara bra för effekten? Sitter original i nu.

Tändstift?

Avgassystem?

Gärna några andra tips och trix jag bör tänka på.

Tack på för hand och tänk på att jag är nybörjare så förklara gärna snällt till mig.
MVH Daniel

2

Du skriverrenoverad motor... vad innebär det i detta fallet.. dvs vad är gjort med motorn..??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

hovgarden skrev:

Hejsan

Jag har tänkt att sätta kompressor på min renoverade 1600cc motor, det är en dubbelports motor.

Bästa tändningen? Vill ju ha elektronisk, är 123 ignition där man kan ställa tändningen från mobilen det bästa, eller finns det bättre eller billigare lösningar?

Kam? Då jag inte tänkt ta isär hela motorn så skulle typ en VIPPARMSBRYGGA 1.4:1 vara bra för effekten? Sitter original i nu.

Tändstift?

Avgassystem?

Tack på för hand och tänk på att jag är nybörjare så förklara gärna snällt till mig.
MVH Daniel

123 är ett bra val Men varför inte ha den med fasta lägen och vacuum ( det är inga lätta saker att få till tändningen med lite kunskap)
Om du är smart så kör man med std 1600 för kompressorn gör effekten
Du skriver  renoverad  vad innebär det  för in del är motorn i ny skick för det blir mycket större belastningar med övertryck än en Na motor då behövs det vara i ny skick  ( topparna bör vara riktigt bra om det skall funka jätte bra som ny frästa ventilsäten och ny slipade ventiler o nya styrningar plus nya ventilfjädrar  i en överladdad motor )(detta glömmer många o tror det räcker att slipa in ventilerna ) bara där kan det skilja 10 hk kanske mer 
Tändstift ja det som sitter i nu eller ett steg kallare
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

hovgarden skrev:

Hejsan

Tändstift?

Avgassystem?

MVH Daniel

Du kommer att behöva montera grövre bränsleledning.
Vilken förgasare är planen att använda?

-69 Beach Buggy såld
-75 Dubbelhytt skrotad
-68 bubbla med -54 kaross
-73 1303 objekt
-65 1500 S