1

Var på väg från bug run i juni med tjejens bubbla, Motormässigt har den alltid gått riktigt bra hela tiden vilket jag påpekade. En mil senare small det.

Hade mina förhoppningar att det inte var så farligit men idag när motorn fick en översyn så.....

http://i54.tinypic.com/24xj5kx.jpg
http://i52.tinypic.com/2yxopwm.jpg
http://i52.tinypic.com/b5i4hz.jpg

Och en bild på bilen om någon inte sett den.
http://i52.tinypic.com/25hk7q9.jpg

Konstigt förövrigt att den gått bra med tanke på ventilen ICQ/an
Får nog bli en annan motor nu.

2

Har precis varit med om samma sak ICQ/ac  Inte nåt vidare skoj..
Men allt ont för ju nåt gott med sig ICQ/ag

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

3

Redwee220 skrev:

Har precis varit med om samma sak ICQ/ac  Inte nåt vidare skoj..
Men allt ont för ju nåt gott med sig ICQ/ag

Nu har man ju chansen att kika över en motor innan den hamnar i bilen. Blir förhoppningsvis lite driftsäkrare.

4

Treans cylinder skulle bannlysas, det är ju alltid där det händer  ICQ/am  ICQ/am  ICQ/am

5

fyrans såg nog att inte ha så långt kvar heller, kan inte varit mycket komp på den ICQ/ab

ålands volkswagen klubb på facebook

6

vwrob skrev:

fyrans såg nog att inte ha så långt kvar heller, kan inte varit mycket komp på den ICQ/ab

Det var konstigt att den gick så "förhollandevis" bra ICQ/ab

7

Det ser ut att ha hänt en grej!
Detta är det klassiska raset. Alla som har en luftkyld VW borde känna på sina ventiler med en polygrip, rörtång eller liknande.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Receptet för att undvika detta kom Volkswagen med i och med den utflyttade oljekylaren som förhindrar att den varma luften från oljekylaren går förbi treans cylinder...
Doghouse is the shit!

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

9

precis ! det som händer är att treans topp får varmare luft än övriga och då slits ventilstyrningarna i toppen
och när ventilen för miljonte gången går snett ner i ventisätet så går ventiltallriken av och gör mos av kolven..... = slutkört......

att köra doghouse eller extern oljekylare är modellen för att komma förbi detta problem...
att se över styrningarna i toppen när man renoverar är inte helt fel det heller :=)

//Nobbe

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

10

Svwerker skrev:

Detta är det klassiska raset. Alla som har en luftkyld VW borde känna på sina ventiler med en polygrip, rörtång eller liknande.

Alltså ta bort ventilkåporna och känna? Ska man greppa över fjädern och hatten och trycka ner? Eller ska man vicka, eller snurra? Vad ska man känna efter?

Intressant! Tack för svar!

11

Man behöver nog plocka bort fjädern, det kan vara lite äventyrligt på plats..... ( går dock om man trycksätter med luft genom tändstiftet, jag gjorde en enkel fjädertrycksmojäng där jag använde vipparmsbryggan som stöd på min typ 4 för att enkelt kunna ta bort ventilknastren och byta till dubbla fjädrar efter inkörning på plats....  )

Ventilen ska givetvis gå lätt upp och ner men de viktiga är att den inte glappar i sidled, tänk dig att ventil tallriken ska centrera i ventilsätet av sig själv, slår den mot sätet snett pga att den är glapp i styrningen mot ventilsätet blir det inte roligt...

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

12

Macke skrev:

Receptet för att undvika detta kom Volkswagen med i och med den utflyttade oljekylaren som förhindrar att den varma luften från oljekylaren går förbi treans cylinder...
Doghouse is the shit!

Men om inte jag ser fel så är det utflyttad oljekylare på den här motorn. Jag håller på att plocka ihop en bubbla som har en 1500 utbytesmotor, den motorn hade gått max. 3000 mil då en ventil gick av ovanför knastret, förra ägaren trodde då att det var det klassiska med en bränd ventil då den bara slutade gå på treans cylinder. Min motor har också utflyttad oljekylare men lika fullt så verkar treans cylinder få mer stryk än dom övriga  Default/hmm  ICQ/ac

13

Hasse 1 skrev:
Macke skrev:

Receptet för att undvika detta kom Volkswagen med i och med den utflyttade oljekylaren som förhindrar att den varma luften från oljekylaren går förbi treans cylinder...
Doghouse is the shit!

Men om inte jag ser fel så är det utflyttad oljekylare på den här motorn. Jag håller på att plocka ihop en bubbla som har en 1500 utbytesmotor, den motorn hade gått max. 3000 mil då en ventil gick av ovanför knastret, förra ägaren trodde då att det var det klassiska med en bränd ventil då den bara slutade gå på treans cylinder. Min motor har också utflyttad oljekylare men lika fullt så verkar treans cylinder få mer stryk än dom övriga  Default/hmm  ICQ/ac

Denna motor har inte uflyttad oljekyl utan den som sitter centrerad i kåpan. Inte lätt att se med en taskig mobilbild  ICQ/ab

Har en 1600 och en 1500 motor. Ska se över vilken som får bli hjärtat i bilen.  Går det köra en större motor på 6v? Eller måste jag 12v konvertera då?

14

Är det inte alltid en helaluminium oljekylare till doghouse kylning?? till skillnad mot den som syns??
kan ha fel.. har det ofta .. ICQ/ac

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

15

58ghia skrev:
Hasse 1 skrev:
Macke skrev:

Receptet för att undvika detta kom Volkswagen med i och med den utflyttade oljekylaren som förhindrar att den varma luften från oljekylaren går förbi treans cylinder...
Doghouse is the shit!

Men om inte jag ser fel så är det utflyttad oljekylare på den här motorn. Jag håller på att plocka ihop en bubbla som har en 1500 utbytesmotor, den motorn hade gått max. 3000 mil då en ventil gick av ovanför knastret, förra ägaren trodde då att det var det klassiska med en bränd ventil då den bara slutade gå på treans cylinder. Min motor har också utflyttad oljekylare men lika fullt så verkar treans cylinder få mer stryk än dom övriga  Default/hmm  ICQ/ac

Denna motor har inte uflyttad oljekyl utan den som sitter centrerad i kåpan. Inte lätt att se med en taskig mobilbild  ICQ/ab

Har en 1600 och en 1500 motor. Ska se över vilken som får bli hjärtat i bilen.  Går det köra en större motor på 6v? Eller måste jag 12v konvertera då?

Jasså den har inte utflyttad kylare, ja det var verkligen svårt att avgöra på bilden  Default/hmm

16

HejHejCF skrev:
Svwerker skrev:

Detta är det klassiska raset. Alla som har en luftkyld VW borde känna på sina ventiler med en polygrip, rörtång eller liknande.

Alltså ta bort ventilkåporna och känna? Ska man greppa över fjädern och hatten och trycka ner? Eller ska man vicka, eller snurra? Vad ska man känna efter?

Intressant! Tack för svar!

Man ska kolla om om styrningen är glapp och det gör man genom att vicka på ventilen, inte trycka, och man gör det utan att demontera något mer än ventilkåporna.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

17 Senaste redigerad av Svwerker (2011-09-13 05:16:10)

Hasse 1 skrev:
Macke skrev:

Receptet för att undvika detta kom Volkswagen med i och med den utflyttade oljekylaren som förhindrar att den varma luften från oljekylaren går förbi treans cylinder...
Doghouse is the shit!

Men om inte jag ser fel så är det utflyttad oljekylare på den här motorn. Jag håller på att plocka ihop en bubbla som har en 1500 utbytesmotor, den motorn hade gått max. 3000 mil då en ventil gick av ovanför knastret, förra ägaren trodde då att det var det klassiska med en bränd ventil då den bara slutade gå på treans cylinder. Min motor har också utflyttad oljekylare men lika fullt så verkar treans cylinder få mer stryk än dom övriga  Default/hmm  ICQ/ac

Det där kan ha antingen materialfel, knastret som glappar på ventilskaftet eller ventilsläpp som orsak.

Trean får alltid mer stryk pga av sin placering, inte pga oljekylarens placering.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

18

Svwerker skrev:

Trean får alltid mer stryk pga av sin placering, inte pga oljekylarens placering.

öh nu blev jag nyfiken ? varför sitter 3 sämre till än 1 an om man inte väger in oljekylaren ?
utveckla gärna.....

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

19

doghouse har alltid alu kylare,3an har en placering som blir lite på sidan om mot den raktöver stående fläckt kåpan sen är det väll något med tändningen också vw hade väll en fördelare med 3a i annat tändläge ett tag som prov om jag minns rätt

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

20

58ghia skrev:
Hasse 1 skrev:
Macke skrev:

Receptet för att undvika detta kom Volkswagen med i och med den utflyttade oljekylaren som förhindrar att den varma luften från oljekylaren går förbi treans cylinder...
Doghouse is the shit!

Men om inte jag ser fel så är det utflyttad oljekylare på den här motorn. Jag håller på att plocka ihop en bubbla som har en 1500 utbytesmotor, den motorn hade gått max. 3000 mil då en ventil gick av ovanför knastret, förra ägaren trodde då att det var det klassiska med en bränd ventil då den bara slutade gå på treans cylinder. Min motor har också utflyttad oljekylare men lika fullt så verkar treans cylinder få mer stryk än dom övriga  Default/hmm  ICQ/ac

Denna motor har inte uflyttad oljekyl utan den som sitter centrerad i kåpan. Inte lätt att se med en taskig mobilbild  ICQ/ab

Har en 1600 och en 1500 motor. Ska se över vilken som får bli hjärtat i bilen.  Går det köra en större motor på 6v? Eller måste jag 12v konvertera då?

Det finns ju 1500-motorer med 6V som std.

21

stickan skrev:
58ghia skrev:
Hasse 1 skrev:

Men om inte jag ser fel så är det utflyttad oljekylare på den här motorn. Jag håller på att plocka ihop en bubbla som har en 1500 utbytesmotor, den motorn hade gått max. 3000 mil då en ventil gick av ovanför knastret, förra ägaren trodde då att det var det klassiska med en bränd ventil då den bara slutade gå på treans cylinder. Min motor har också utflyttad oljekylare men lika fullt så verkar treans cylinder få mer stryk än dom övriga  Default/hmm  ICQ/ac

Denna motor har inte uflyttad oljekyl utan den som sitter centrerad i kåpan. Inte lätt att se med en taskig mobilbild  ICQ/ab

Har en 1600 och en 1500 motor. Ska se över vilken som får bli hjärtat i bilen.  Går det köra en större motor på 6v? Eller måste jag 12v konvertera då?

Det finns ju 1500-motorer med 6V som std.


Tänkte inte på att det finns fler modeller än typ 1 ICQ/ab  tackar

22

Lika bra att fortsätta med motor frågor. Rev ner 1200 och kasserade den sen gav jag mig på en 1600 motor för att se skicket. när jag hittade tallbarr i vevhuset blev den skrot med.
En 1500 motor jag hade verkar vara i så bra skick att den ska få en översyn. Frågan är om jag kan få på 1600 cylinrdar, med kolvar förstås och 1600 dubbelportstoppar på en 1500 med enkelport?

23

58ghia skrev:

Lika bra att fortsätta med motor frågor. Rev ner 1200 och kasserade den sen gav jag mig på en 1600 motor för att se skicket. när jag hittade tallbarr i vevhuset blev den skrot med.
En 1500 motor jag hade verkar vara i så bra skick att den ska få en översyn. Frågan är om jag kan få på 1600 cylinrdar, med kolvar förstås och 1600 dubbelportstoppar på en 1500 med enkelport?

Ett tallbarr gör inte att motorn är kass, kolla efter slitage o mät, ibland kan dom fulase vara dom bästa ICQ/ab rev en 34 hk häromdan som har legat i ett uthus 25 år, visade sig vara en bytesmotor o i nyskick invändigt ICQ/ab

24

Bengt H skrev:
58ghia skrev:

Lika bra att fortsätta med motor frågor. Rev ner 1200 och kasserade den sen gav jag mig på en 1600 motor för att se skicket. när jag hittade tallbarr i vevhuset blev den skrot med.
En 1500 motor jag hade verkar vara i så bra skick att den ska få en översyn. Frågan är om jag kan få på 1600 cylinrdar, med kolvar förstås och 1600 dubbelportstoppar på en 1500 med enkelport?

Ett tallbarr gör inte att motorn är kass, kolla efter slitage o mät, ibland kan dom fulase vara dom bästa ICQ/ab rev en 34 hk häromdan som har legat i ett uthus 25 år, visade sig vara en bytesmotor o i nyskick invändigt ICQ/ab

Det hade kommit in fukt och annat skräp i med. Sedan var svänghjulet gravrostat.. 1500 motorn är i mkt bättre skick. Har nya cyl och riktigt fina toppar,  det är därför jag funderar på ett byte.

25

58ghia skrev:
Bengt H skrev:
58ghia skrev:

Lika bra att fortsätta med motor frågor. Rev ner 1200 och kasserade den sen gav jag mig på en 1600 motor för att se skicket. när jag hittade tallbarr i vevhuset blev den skrot med.
En 1500 motor jag hade verkar vara i så bra skick att den ska få en översyn. Frågan är om jag kan få på 1600 cylinrdar, med kolvar förstås och 1600 dubbelportstoppar på en 1500 med enkelport?

Ett tallbarr gör inte att motorn är kass, kolla efter slitage o mät, ibland kan dom fulase vara dom bästa ICQ/ab rev en 34 hk häromdan som har legat i ett uthus 25 år, visade sig vara en bytesmotor o i nyskick invändigt ICQ/ab

Det hade kommit in fukt och annat skräp i med. Sedan var svänghjulet gravrostat.. 1500 motorn är i mkt bättre skick. Har nya cyl och riktigt fina toppar,  det är därför jag funderar på ett byte.

Ok nu är jag med ICQ/ab