1 Senaste redigerad av erich (2024-12-03 22:54:28)

Roligt med lite innput på detta temaet .. Många som bygger just på denne årsmodellen . Gene Berg hadde vel en liten finger med i detta ,(RIP ,dog 1996 ,30år straks ), nån gång på 60-70-80 talet .

Men samlade greier som e -67 only .. säker på att det finns mer än va som syns med ögat ..Fanns ju två modeller el.tre .. 1300/1500 /1500 auto..sen USA /Europamodeller ..

-utv. handtak i dörrarna
-reglasje til ljus/ torkare
-dörrvevar
-motorlucka
-mellanplåt plåt under lucka..
-luftrenare 1500ccm
-skivbromsar 1500ccm
-12 V  13/1500 ..'

Kjör på ICQ/ab

Post's attachments

0.png, 290.15 kb, 360 x 640
0.png 290.15 kb, 36 downloads since 2024-12-03 

JETech , S. Halland

2

Erich, kul tråd!
Första året med smala lister med plastclips, gör framluckan OYO och även dörrarna. Här även för mig det är något med låsen till ventilationsfönstren? Det fanns även en 1200 Standard. Väldigt få kromlister varken på instrumentbrädan eller ute på karossen, innertaket var bara limmat uppe i taket, alla "bågar" var i bilens färg, inga kromlister i rutgummilisten och inga horn på stötfångarna. Standard fanns väl både före och efter -67 men ändå väldigt unik. 12 v var det nog lite si och så med, USA 12 volt och Europa (Sverige) 6 volt. Varningsblinkers std på 67:orna i USA. Tycker mig sett några svensksålda 67:or med stående lamporna annars var det väl liggande i Europa? Är möjligen inte även näsan på bakluckan unik för -67? Har sett 67:or med låg rygg och spärr för ryggstödet "där nere" även låga stolar med spärren i ryggstödet och om inte minnet sviker även med hög rygg, vilket givetvis kan ha varit utbytt:) Fråga: Om man beställde en ny bubbla i Sverige, kunde man få den från fabrik med USA-bågar, eller eftermonterades dessa alltid? I Sverige gick det enbart att köpa cabben med 1500-motorn.

Kul tråd!!! Hälsningar från en -67 nörd:)

3

Ibland saknar jag min gamla 67:a, med liggande strålkastare, 4-bult, låga ryggstöd och 6v.  ICQ/as

4 Senaste redigerad av erich (2024-12-04 07:29:03)

Det e tydligen från VW sida gjord många kombinasjoner , en mix, i -67 . Eller va det som idag , folk byggde sin bil i huvudet , sen beställde va dom hadde råd med ...

Jag hadde redan hunnit bli 5 år ock satt där barn brukar sitta , ihop med min lillebror !

Mvh

JETech , S. Halland

5

Flat four boxer skrev:

Erich, kul tråd!
Första året med smala lister med plastclips, gör framluckan OYO och även dörrarna. Här även för mig det är något med låsen till ventilationsfönstren? Det fanns även en 1200 Standard. Väldigt få kromlister varken på instrumentbrädan eller ute på karossen, innertaket var bara limmat uppe i taket, alla "bågar" var i bilens färg, inga kromlister i rutgummilisten och inga horn på stötfångarna. Standard fanns väl både före och efter -67 men ändå väldigt unik. 12 v var det nog lite si och så med, USA 12 volt och Europa (Sverige) 6 volt. Varningsblinkers std på 67:orna i USA. Tycker mig sett några svensksålda 67:or med stående lamporna annars var det väl liggande i Europa? Är möjligen inte även näsan på bakluckan unik för -67? Har sett 67:or med låg rygg och spärr för ryggstödet "där nere" även låga stolar med spärren i ryggstödet och om inte minnet sviker även med hög rygg, vilket givetvis kan ha varit utbytt:) Fråga: Om man beställde en ny bubbla i Sverige, kunde man få den från fabrik med USA-bågar, eller eftermonterades dessa alltid? I Sverige gick det enbart att köpa cabben med 1500-motorn.

Kul tråd!!! Hälsningar från en -67 nörd:)

Har en -68 med aluminiumnäsa, undrar om den är från -67?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

6 Senaste redigerad av erich (2024-12-05 09:20:04)

Alla va vel i alu /magnesium  blanding  ? så inget nytt ..

Mvh

JETech , S. Halland