201 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2024-10-19 16:46:00)

Dags för ett tråd lyft  ICQ/ag 
Då jag numera bor i Spanien på heltid så har det varit lite svårt att få till tid att skruva med 61:an.
Men nytt jobb innebär mer fritid så jag planerar att spendera lite mer tid uppe i Sverige för att göra klart bilen.
När jag för inspiration tittade till min tråd så insåg jag till min fasa att forumbilder.no numera också försvunnit och över 300 bilder inte fungerade..  ICQ/bu 
Så tillbringade över 3 dagar med att ladda upp bilder igen så att tråden numer är hel igen.
Medan jag letade gamla bilder så insåg jag att jag faktiskt gjort lite små pyssel med bilen som inte hamnat här i tråden..

Jag köpte i höstas in nya lampfästen bak. Då jag gärna vill provmontera allt innan lack så skulle givetvis även lamphållarna testas.. och tur var det…

https://i.imgur.com/n1ycWeS.jpeg

Hålen i skärmen. Var inte korrekt för 61:ans bakljus.
Tyckte jag mätt så noggrant.

Bara att ta fram mallen igen.
https://i.imgur.com/nA0kN9M.jpeg

Användande sen gummit för att mäta ut hålet för kabeln

https://i.imgur.com/GUP59hQ.jpeg

Borrade upp hålen för både nedre delen av fästet och kabel
Sen monterade jag hela lycktan för att se hur den sitter.

https://i.imgur.com/L7yWzST.jpeg

Skulle sen tacka andra sidan när jag upptäcker att jag fått två höger bakljus hållare i påsar märkta höger oh vänster.

https://i.imgur.com/MY6ytnh.jpeg

https://i.imgur.com/xDehGx3.jpeg

Snabbt samtal till classic up North och saken var löst på ett par dagar! Super suport från dom.

https://i.imgur.com/Z0lds8T.jpeg]

Kvar att göra nu är att lägga igen hålen för kabel som inte ska vara där och slipa rent lite underredsmassa som jag insåg att jag missat före lack.

Måste dock fortfarande få tag på en vettig täckt kärra jag kan frakta karossen i. Om någon har nått tips på var i Örebro trakten jag kan hyra en täckt bilsläp så hör gärna av er. !

När jag gick igenom vad jag behövde för delar till bilen efter lack så insåg ja att jag inte hade några dörrsidor. Då dom måste matcha min specialbestälda klädsel från usa så måsta jag beställa från samma ställe.

Letade fram den gamla fakturan från Sewfine och mailade in en order på dörrsidor och armstöd i samma material jag har i stolarna.
Efter en månad damp det ner ett paket.

https://i.imgur.com/ynt2uS8.jpeg

Som ett barn på julafton öppnade jag paketet

https://i.imgur.com/wJSEL5q.jpeg

https://i.imgur.com/FY3k89p.jpeg

Som vanligt hade dom gjort ett fantastiskt jobb  ICQ/bq

Kollade mor en av stolarna och det matchade riktigt bra!

https://i.imgur.com/M7poedS.jpeg

Kan inte vänta tills jag får färg på bilen och kan börja montera inredningen!

Learning by experience is a great way to spend money...

202

Kul med ett trådlyft. Eloge att du orkat "återuppliva" alla länkar till bilderna  ICQ/ay
Snygga dörrsidor! Inga problem att handla från Sewfine i Europa alltså?

Twin Peak Boxers

Instagram: tpb_karl
Youtube: https://www.youtube.com/@tpb_karl

203

Kul om det blir fler uppdateringar och grymt gjort att lägga in alla bilder igen

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

204

Karlskandal skrev:

Kul med ett trådlyft. Eloge att du orkat "återuppliva" alla länkar till bilderna  ICQ/ay
Snygga dörrsidor! Inga problem att handla från Sewfine i Europa alltså?


Dom skickar gärna men det tillkommer ju som alltid tull moms innan man får hem grejerna.  ICQ/bh

Learning by experience is a great way to spend money...

205

Skåningen skrev:

Kul om det blir fler uppdateringar och grymt gjort att lägga in alla bilder igen

Då jag hyr garage av mina numera pensionerade föräldrars företag och dom börjat tala om att sälja bygganden i kombination med att man numer bor i spanien så är ju inte stort garage i Sverige så praktiskt. Så det blir till att lägga på ett kol och försöka få ihop bilen.  ICQ/ag Givetvis kommer uppdateringar här att följa  ICQ/ay

Learning by experience is a great way to spend money...

206

ICQ/bp

207

ICQ/ay

hmm det där med forumbilder... saknar oxå massor av bilder pga dom.. tyvärr är 2 datorer döda där bilderna oxå finns.... ICQ/bu

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

208

michaelth skrev:

ICQ/ay

hmm det där med forumbilder... saknar oxå massor av bilder pga dom.. tyvärr är 2 datorer döda där bilderna oxå finns.... ICQ/bu

Jag har fallit för applesekten så jag tar alla bilder med iPhone och sparar då dom i icloud så som tur är finns alla bilder kvar. Men för att kunna lägga in dom igen så har jag fått använda mig av Imgur så vi får hålla tummarna att dom inte lägger ner för då blir hela tråden utan bilder…

Learning by experience is a great way to spend money...

209

ICQ/az Härligt!

Själv sitter jag helt fast med att försöka få ihop motor och växellåda... att få splines att linea upp på en domkraft .. är utmanande

Typ-1 Lilla Blå -65
Snart med svart bälte i underredesmassa!

210 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2024-11-27 16:13:04)

I bland blir det inte som planerat.
Då jag hade två veckor i sverige planerat med min sambo sen 4 år så tänkte jag lägga lite tid på 61:an. Men hon överraskade mig när jag kom hem från jobbet med att hon bestämt sig för att lämna mig.

Istället för garage mys så fick jag lägga 2 Veckor på att dela boende och ordna det praktiska.
När det var klart så hade jag en vecka kvar innan jag skulle åka på jobb.
För att skingra tankarna så begav jag mig ner i garaget och började jobba..

Det första jag tog tag i var att lägga igen hålen i bakskärmarna.

Då dom stora hålen var för stora för att fylla med svets så skar jag ut två plåt bitar som fästes med magnet på undersidan.
https://i.imgur.com/TJrGg8c.jpeg
https://i.imgur.com/rm2hiiW.jpeg
https://i.imgur.com/5I3Rl6a.jpeg

Tankarna var nog på nått annat håll för jag började svetsa med för mkt styrka på svetsen och brände givetvis några hål. Justerade svetsen och svetsade upp resterande och slipade.
https://i.imgur.com/mqI2Krg.jpeg

Det såg förvisso het ok ut men det visade sig att skärmen slog sig rätt bra så det blev många timmar med hammare och dolly innan jag var nöjd.

Det sista jag behövde göra innan lack var att få bort underesmassan på en av skärmarna. Vrålapan fick göra grovjobbet därpå tvättades resterna bort med breakclean. Tyvärr missade jag att ta en bild på det färdiga resultatet.

https://i.imgur.com/dwyRy7n.jpeg

Skärmen blev ren. Annat var det med mitt ansikte! Har iaf bevis för att jag använder skyddsglasögon  ICQ/ag  ICQ/ag

https://i.imgur.com/t4UDKKo.jpg

Hade slut på den ljusa slipgrunden men hade en burk mörkgrå.
Ser lite udda ut men nu vet jag iaf att skärmen är klar för lack. Resten får vi lösa hos lackeraren.

https://i.imgur.com/xpOowGR.jpeg


Skärmarna monterades och bilen ställdes undan nu är den helt redo för lack.

https://i.imgur.com/ZJJH7iP.jpeg

Nästa uppgift var att börja preparera det som ska monteras tillbaka på bilen när den är lackad.
Började med torkar motorn
https://i.imgur.com/SgACewG.jpeg

Av putsning och ett lager svart färg så var den representabel,
https://i.imgur.com/1Rih64n.jpeg

Backspegeln putsades upp, och täcklocken huvlås slipades plåtrena och fick ett lager färg på sig

https://i.imgur.com/yRz0tp3.jpeg
https://i.imgur.com/m42Lvy4.jpeg
https://i.imgur.com/Ut4uxpE.jpeg
https://i.imgur.com/sUTEdNJ.jpeg

Medan dom torkade så började jag med lyckorna fram,

https://i.imgur.com/irZbyTN.jpeg

Då jag inte har pilar men inte vill borra hål för skärmblinkers så blir det lampor i lyktorna.
Hållare inhandlades sen borrade jag upp ett hål och montnterade hållarna.

https://i.imgur.com/LS5kl0N.jpeg
https://i.imgur.com/ib99sB8.jpeg

Då kromringarna inte gick att putsa upp till skick jag ville ha så inhandlades nya. Letade även fram ett par 12V lampor i gammal stil som passar till 6V lampan. Jag hittade två lamphållare som passade och sen var det bara att montera ihop och sen samma sak med andra lyckta.

https://i.imgur.com/m6hr2dY.jpeg
https://i.imgur.com/cNDfxmP.jpeg
https://i.imgur.com/98USCII.jpeg

Högen med delar klara för montage börjar bli stor nu.
https://i.imgur.com/xeIvfMg.jpeg

Då det var ett tag sen jag körde min motor till bilen så rullade jag fram den nu och körde upp oljetryck på startmotorn innan jag provstartade den.

https://i.imgur.com/rUamnLj.jpeg

Det till min förvåning så gick den inte alls på tomgång och inte riktigt rent när den väl gick heller.
Funderade på vad det kunde komma sig men sen slog det mig att soppan stått lika länge som motorn. Flyttade över slangen til en dunk med fräsh bränsle och heltplötsligt fanns både ren fin gång och tomgång.

https://i.imgur.com/dZ2X81T.mp4

Den tvekar dock fortfaren lite på gasen vilket den inte gjort tidigare så jag får nog köra förgasaren i tvätten och kolla ventilspel när jag kommer hem nästa gång. Men den fick iaf stå och gå en stund för att få in en värme cykel på den.

Under tiden började jag kolla på den lite större motor 2017cc jag funderar på att stoppa in efter besiktningen.

Den har legat i hyllan och samlat damm i många år sen Herberg egentligen skulle ha den i sin Barndoor.
https://i.imgur.com/rqu0O4K.jpeg
https://i.imgur.com/adkPLSM.jpeg
Veven är redan monterad sedan tidigare. Blocket är borrat och upptaget för stroker vev. Så det var bara att montera lager kam och sätta ihop blocket. Och Montera oljepumpen

https://i.imgur.com/EaGL9pk.jpeg

Därefter skulle jag kolla vändhöjden.

https://i.imgur.com/ZtdAit2.jpeg
ICQ/ag
Insåg snabbt att jag måste chimsa under innan jag kan mäta då jag köpt 69 slag cylindrar. Pratade lite med PPR Micke igen för att bestämma vilket statiskt komp man skulle sikta på. Hade chims hemma för 1.65 mm vändhöjd. Då hamnade jag på 9.2 i komp vilket gör att jag kan köra 95 och 98 vilket är bra i en gatbil,
https://i.imgur.com/90F1Zgj.png

Nästa steg är att mäta up axiallspelet. Utan shims så fick jag 1.08 mm spel.
https://i.imgur.com/ylQri7U.jpg

Kollade runt i hyllan och hittade shims som stämde med det jag behövde.

Monterade dom och kollade. Nu hamnade jag på 0.12mm Perfekt!!
https://i.imgur.com/2LLAnP7.jpeg

Sen monterades vevlagerpackning. 2017 shortblock var nu klart

https://i.imgur.com/3fjGSZ3.jpeg

Med 1,25 vippor och CNC frästa panchito toppar med en cheater kam borde ge en hygglig vrid motor,

Jag topparna monterades för att kunna kontollera vipparmsgeometrin,
Då jag har stroker vev och chims så fick jag först göra mig ett verktyg för att mäta upp längden på stötstängerma.
https://i.imgur.com/8yJvzGd.jpeg

Sen kapade jag till en av stängerna för att   Kunna mäta upp att lyftet stämde överens med kamspecen.
https://i.imgur.com/qv608Ur.jpeg

Började med att med ögonmått prova mig fram med chims under vippbryggan, bäst såg det ut med ett chims. Nu var det dags att mäta. 
Fick tillverka ett verktyg då magnetfoten funkar dåligt på en alu topp.
https://i.imgur.com/VOMzK8D.jpeg
Efter lite pill så kunde jag mäta upp lyftet. 11.05 mm med 1.25 vippor stämde rätt bra.

https://i.imgur.com/f4nhSLK.jpeg

För att kolla geometrin så delades lyfhöjden i hälften

https://i.imgur.com/rERzGaT.jpeg

Det man kollar efter är att ventilskaftet och justerskruen på vippan är i rak linje med varandra och att fjädertallriken och underkant på vippan är i parallella.

https://i.imgur.com/omSToYe.jpeg

Det såg riktigt bra ut. Sen var det bara att börja chimsa in vippbryggan så dom hamnade rätt emot ventilskaftet. Den ska ligga lite offset från centrum för att ventilen ska rotera lite vid öppning.
Efter mycket pysslande så var jag nöjd med hur dom ligger.

https://i.imgur.com/hjozDbJ.jpeg

Sen var det bara att upprepa på andra sidan.
Kapade sedan av resterande stötstänger,

https://i.imgur.com/7M2x1Zz.jpeg

Medan jag höll på med vöndhöjden så insåg jag att kolvringarna så väldigt tighta ut. Så jag tog av ringarna av en kolv och mätte upp dom. 0.1mm och 0,2 mm är lite för tight för att vara riktigt nyttigt även i en sugis.

https://i.imgur.com/B0HNUsr.jpeg

https://i.imgur.com/OpN6oJg.jpeg

Då klockan  passerat midnatt på sista dagen innan jobb så får det vänta tills nästa gång jag är hemma.
Håller på att skriva en lista på delar om saknas till både bil och motor, den är rätt omfattande men förhoppningsvis kommer jag kunna köra den till sista besikningen i vår.

https://i.imgur.com/ZQj0YCL.jpeg

Learning by experience is a great way to spend money...

211

Mycket snygga detaljer:) Kommer bli en fin helhet sen!

212

Det lär vart tungt, men inget ont som inte har något gott med sig, vart ju lite gjort i garaget ändå  ICQ/bf

213

Flat four boxer skrev:

Mycket snygga detaljer:) Kommer bli en fin helhet sen!

Tack! Jag hoppas det!

Learning by experience is a great way to spend money...

214

GB skrev:

Det lär vart tungt, men inget ont som inte har något gott med sig, vart ju lite gjort i garaget ändå  ICQ/bf

Ja det var nog det tyngsta jag varit med om…  ICQ/bh
Men nu har jag massor med fritids mellan jobb och garaget är bra terapi så förhoppningsvis blir bilen klart till våren!

Learning by experience is a great way to spend money...

215 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2024-12-19 00:25:37)

Då fick man en vecka hemma igen.
Började med att ta vid där jag slutade förra gången

Använde kolven med oljeringen kvar för att centrera ringen i cyl. Slipade och mätte sen tills jag hade ca 0.35mm

https://i.imgur.com/HPkn8cQ.jpeg

Det var av någon anledning bara två av cylindrarna som hade för tighta ringar. Dom andra två var bra redan ur kartongen.

https://i.imgur.com/f4h9FPA.jpg

När det jobbet var klart så var nästa steg att tvätta ur cylindrar och kolvar ordentligt.

Den som tror att dom är rena när dom kommer i kartongen får nog tänka om…  ICQ/ag 

https://i.imgur.com/BxHuvei.jpeg

Sen var det dags att montera cylindarna. Då jag använde lite silicon i foten som tätning så drog jag fast topparna provisoriskt för att hålla cyl på rätt plats.

https://i.imgur.com/YVAWjKM.jpeg

Sen slog det mig givetvis att jag glömt beställa glömplåtarna.. Fick hem ett par från CSP efter någon dags väntande! Så dom monterades

https://i.imgur.com/bfOHlvW.jpeg

Efter det monterades stötstängsrören och topparna och vippor. Passade på att ställa ventilerna och sen monterades ventil kåpor med ventilationsutag.

https://i.imgur.com/bf6nUC7.jpeg


Tog bort pinnarna till bränslepumpen med mycket värme och måttligt våld.  ICQ/ag  blir täckbricka och elpump.

https://i.imgur.com/uzQOIBx.jpeg

Sen var det dags att börja försöka passa in kåporna.
Första jag såg vad att fläktkåpan hade fått sig en snyting.

https://i.imgur.com/J1YDolR.jpeg

Då jag hade två till kåpor på lagret så hämtade jag en annan. Den var rund och fin men…  ICQ/aq

https://i.imgur.com/9e2XCjR.jpeg

Jaja den ska ju iaf lackas om är det tänkt!

Passformen på plåten är ju som alltid fantastisk på eftermarknad plåt (ironi)  ICQ/ag
Men mycket böjande bändande och finlir så sitter dom hyfsat iaf men kommer ändå behöva lite silicon för att täta bra i slutmonteringen.

Provmonterade förgasar länkaget och altenatorn.
Sen kom jag inte så mkt längre då jag fortfarande saknar förgasare oljekylare fläkt och avgassystem så motorn rullades undan:

https://i.imgur.com/tJAWBj2.jpeg

Ska beställa grejerna tills nästa gång jag är hemma så då ska det förhoppningsvis bli uppstart!  ICQ/bp

Learning by experience is a great way to spend money...

216 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2024-12-19 01:09:44)

När jag inte kommer längre med motorn så var det dags att ta tag i ett skitgöra jag dragit mig för.
Tanken. Hade kollat insidan sedan tidigare och den var faktisk förvånansvärt fin. Det är dock mer än vad man kan säga om utsidan.

https://i.imgur.com/UGCNtpJ.jpeg

Första jobbet blev att rikta det hål någon gjort med en yxa för bensinvärmare.

https://i.imgur.com/FoS4iSQ.jpeg

Sen började det mödosamma jobbet att slipa plåtrent.

https://i.imgur.com/k5xyP1F.jpeg

Som vanligt användes CAD eller i det här fallet TAD

https://i.imgur.com/AyPgdgE.jpeg

Den fördes sen över till en plåtbit

https://i.imgur.com/ayw34NM.jpeg

Plåtbiten skars till slipades ned tills den hade bra passform.

https://i.imgur.com/Uql6wS5.jpeg

Med hjälp av magneten så punktades plåbiten på plats. Har nog fått huvudet mer skruvat på plats for nu kom jag ihåg att kolla inställningarna först!  ICQ/ag

https://i.imgur.com/MYxRW5c.jpeg

Dom första punkterna slipades ner och sen svesades dom sista punkterna.

https://i.imgur.com/zktPIuG.jpeg

Efter det slipades dom ner och gämnades till.

https://i.imgur.com/IaR2qKK.jpeg

När jag var klar med översidan så var det bara att börja med den jobbiga delen.

Undersidan var delvis täckt med underredsmassa.
Tog fram gasolbrännaren och skrapa och började jobba bort det tjokaste. Sen gick jag på med roterande stålborsten på rondellen och slipade bort det sista. Det var lite ytrost där underedsmassan varit tunt så fick gå på det med slippapper på rondellen. Tog även bort bränslekranen den hade sett sina bättre dagar..  ICQ/ag

https://i.imgur.com/6UmTscb.jpeg

https://i.imgur.com/IKiabvg.jpeg

Använde por-15 rostomvandlare på dom porer jag inte riktigt kunde få rent. Därefter tvättades tanken med vatten och sen förtunning innan den var klar för första lager 2k primer.

https://i.imgur.com/gme8Pxi.jpeg

Ett lager 2k primer till och sen maskerades tanken och hela botten fick 3 lager boddyfärg.

https://i.imgur.com/QbGFfnK.jpeg

Vart riktigt nöjd med den!
Sen fick det torka innan jag vände på tanken och tvättade av och målade åvansidan med två lager primer.

https://i.imgur.com/VZGgFrh.jpeg

Följt av ett dammlager och två våta lager blanksvart.

https://i.imgur.com/sKg3g5I.jpeg

https://i.imgur.com/4ItXfEr.jpeg

Började kolla mig runtomkring efter nästa grej att förbereda men nu kunde jag faktisk inte hitta något.

Så det vart att städa ihop i garaget och uppdatera Tinderprofilen medan jag funderade på vad jag ska göra härnäst! Förhoppningsvis kommer delar till motorn i morgon så jag kan fortsätta med den. Annars får jag nog riva plåten på org motorn och snygga upp den igen då den börjar se lite skabbig ut  ICQ/ag

Learning by experience is a great way to spend money...

217

Blir jäkla fint de där  ICQ/ay
Testade du så att svetsningen efter eberhålet i tanken var tätt innan du lackade?

Jag lärde mig de den hårda vägen på en mc tank jag lackade för några år sedan…. ICQ/bu

218

car_l skrev:

Blir jäkla fint de där  ICQ/ay
Testade du så att svetsningen efter eberhålet i tanken var tätt innan du lackade?

Jag lärde mig de den hårda vägen på en mc tank jag lackade för några år sedan…. ICQ/bu

Tanken slog mig (ursäkta skämtet!)
Men då jag inte hade någon bränslekran eller bra sätt att täcka vare sig det eller påfyllningröret så fick det bli att syna noga efter porer och hoppas på det bästa. Kommer nog troligtvis att ta ut och lacka om tanken med 2K lack framöver men nu vill jag bara ha grejer så jag kan få igenom den på besiktningen!

Learning by experience is a great way to spend money...

219 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2024-12-20 11:59:03)

Då jag inte kunde komma längre med stora motorn så började jag snegla på orgmotorn.

Efter 8 år sen renoveringen och aggerat besiktnings motor år min dragracebiö så såg den allt annat än fin ut. Dessutom hade den sist jag varmkörde den en tvekan vid gaspådrag.

https://i.imgur.com/YP8P7fY.jpeg

Så jag bestämde mig för att snygga upp den och kolla över förgasaren.

Började med att riva ner beklädnaden på motorn.

https://i.imgur.com/pE5YvTO.jpeg

Lade ut all bekädnad för översyn.

https://i.imgur.com/xL1XzWt.jpeg

Sen var det bara att ta fram stålborsten och fästa upp plåtarna på mitt mobila arbetsbord!  ICQ/ag

https://i.imgur.com/Lqdee6i.jpeg

Slipa plåtrent.

https://i.imgur.com/HGTAHZg.jpeg

Grunda och lacka i mattsvart

https://i.imgur.com/20SdaLm.jpeg

Samma med fläktkåpan

https://i.imgur.com/8MgFD0g.jpeg

och övriga detaljer.

När jag höll på som bäst med kåporna över cylindrarna så högg stålborsten i en kant och kastade rondellen in i min tröja och rätt i magen.

Hade lite tur att tröjan tog det värsta men den lämnade ändå ett kärleksmärke!  ICQ/ai

https://i.imgur.com/LUW8sL2.jpeg

Men det var bara att bita ihop och göra klart.

https://i.imgur.com/6haUGSb.jpeg

Blev riktigt ren och snygg i mattsvart.

https://i.imgur.com/H3iDdBo.jpeg

https://i.imgur.com/fsiiYiU.jpeg

När jag skrivade bort förgasaren så insåg jag vacumslangen inte var kopplad då jag inte har uttag på min 123 ignition fördelare. Det kan ju förklara varför den tvekade på gaspådag.

Så kollade över förgasaren men såg inget annat uppebart.

Sen var det bara att montera ihop motorn igen. Flyttade runt tändspolen till baksidan för en lite renare utseende.

https://i.imgur.com/9kmMITj.jpeg

Blir betydligt mkt trevligare att montera i en nylackad kaross. Innan den stäldes undan så var jag tvungen att prova så den gick som den skulle.

https://i.imgur.com/YzjQGID.mp4

Jodå med pluggat vacum så gick den som den skulle.

Sen var det bara att städa och plocka undan för nu ska vi tydligen resa iväg och hålla på och fira Julafton och Nyår..  ICQ/ag

Ser fram emot Februari då jag har 3V oavbrutet! Kommer det hända rätt mkt!

God Jul på det och Gott Nytt år!

Learning by experience is a great way to spend money...

220

blir bra detta... roterande stålborste e aggresiv- ICQ/av

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

221

michaelth skrev:

blir bra detta... roterande stålborste e aggresiv- ICQ/av

Ja framförallt när man använder den på sig själv istället för på plåten.  ICQ/ag  ICQ/bu  ICQ/ah

Learning by experience is a great way to spend money...

222

Efter jul nyår firande följt av 3 veckors jobbande så var jag äntligen tillbaka i garaget och tog tag i byggadet igen.
Hämtade upp lite paket jag beställt medan jag legat ute på jobb samt tog en sväng förbi Biltema och köpte lite förbrukningsvaror.
https://i.imgur.com/zeiDV4l.jpeg

Favoritkartongen var nog dom här gula oranga röda men mina nya spanska weber förgasare
https://i.imgur.com/9lVc0YR.jpeg

Testade insugen mot topparna. Var ok på ena sidan men andra var lite tight. Gissar på att dom inte är så noga när dom borra up hålen. Fick iaf dit dom efter lite justerande..
https://i.imgur.com/jtEBrDB.jpeg

Nästa steg var att få dom runda hålen i insuget att matcha insugshålen i topparna.
https://i.imgur.com/eveUPlJ.jpeg

Började med att fila upp packningen så den matchar insuget

https://i.imgur.com/7w8Wnrg.jpeg

https://i.imgur.com/FxfzNNC.jpeg
Sen färgade jag insuget

Använde packningen och markerade hur hålen skulle vara sen var det bara att sätta igång och slipa med dremmeln
https://i.imgur.com/V7A2OwN.jpeg

Samma procedur upprepades på det andra insuget

https://i.imgur.com/QnfajJM.jpeg
Vart riktigt bra matchat
https://i.imgur.com/1xtp3Fy.jpeg

Började kolla på avgassystemet och insåg att det saknades lite saker
Visade sig att dom skickade systemet i två packet varav jag bara hämtat ut ett..

https://i.imgur.com/3GWgo6Z.jpeg

Började montera oljekylare och plåtar samt insug och förgasare så sakta med säkert började det likna en motor

https://i.imgur.com/HBmtdE1.jpeg

Org motorn fick flytta up på hyllan så stora motorn kunde monteras på statbänken.

https://i.imgur.com/XOnK6rI.jpeg

Kollade oljetrycket på startmotor och fick 7kg
Perfekt trodde jag…

Grovställde tändningen och provstartade den..
https://i.imgur.com/ygUnUPk.mp4

Den startade snällt men det blev genast en stor oljepöl under motorn…  ICQ/ai

https://i.imgur.com/YQ7fDap.jpeg

Funderade på vad jag missat. Började kolla över och insåg att läckan kom från kylaren. När jag körde runt den på starten så bubblade det olja ur kylaren.

https://i.imgur.com/8eGwyV8.jpeg

Det enda skälet jag kunde komma på varför oljekylaren exploderade är att reduceringsventilerna inte öppnade som dom skulle.

Kollade under och insåg att jag inte bytt dom så som jag tänkte göra för 4-5 år sen när jag köpte blocket..

https://i.imgur.com/v7rzniP.jpeg

Medan jag funderade på hur jag skulle få upp dom skruvarna så passade jag på att åka in till stan och hämta resterande delar till avgassystemet.
Efter mycket misslyckade försök med div olika verktyg så bestämde jag mig för att lyfta över motorn på motorstödet igen.
Då kom jag åt bättre och kunde med en slagskkruvmejsel få upp båda skruvarna. Mycket riktigt satt båda ventilerna fast ordentligt. Fick tips om gängtapp för att få ett bra grepp i dom.
https://i.imgur.com/jD5jBEZ.jpeg

Med gängtapp rörtång och en hammare som jag kunde knacka på rörtången med så kom dom till slut ut.

https://i.imgur.com/CKyYw6P.jpeg

Gjorde rent dom samt blåste och rensade kanalen så gott det gick sen satte jag ventilen på en trä pinne och började massera rensa och köra den i kanalen tills den rasade ut av sin egen vikt.
Stoppade in två nya ventiler och skruvade dit dom nya skruvarna jag köpte till den här blocket som låg på hyllan sedan 4år tillbaka.
https://i.imgur.com/GERz2HX.jpeg
https://i.imgur.com/Xy5biJz.jpeg
Tyvärr hade jag ingen ny oljekylare så ställde undan motorn och började med det sista jobbet jag hade kvar att göra på karossen innan lackering.

Poput rutor.
Provade rutorna mot bilen och  vart riktigt nöjd.
https://i.imgur.com/1F7BO36.jpeg

Skälet till att jag ville montera dom före lackering var att man måste ta upp hål i karossen dels för främre gångjärn
https://i.imgur.com/UFWhWDx.jpeg

Och även för som bakre låsen.
https://i.imgur.com/hXtQSiJ.jpg
När det var klart så bestämde jag mig för att montera avgassystemet och tvätta av oljeresterna på motorn.

https://i.imgur.com/6p0AVzD.jpeg

Sneglade lite på generatorn..  den skulle se bättre ut i svart…
Så jag rev ner den.
https://i.imgur.com/qM5cAuk.jpeg

https://i.imgur.com/dQAtDoA.jpeg

https://i.imgur.com/Np7JHUz.jpeg

Lackade den

Ovh monterade den igen ICQ/ab

https://i.imgur.com/bZYorow.jpeg

Mycket bättre insåg även att jag beställt fel plåt framför remskivan, den här hade uttag för förvärmning
Så en ny fick beställas tillsammans med oljekylaren


När det var klart så åkte jag upp till en bekant och lånade deras kärra..

https://i.imgur.com/AXUDGTN.jpeg

Learning by experience is a great way to spend money...

223

Spenderade en hel dag med att städa garaget ordentligt.
Nu skulle det namnligan inte bli något mer skruvande i snickar byxor. För sen var det bara att lasta kärran
Och köra ner till Helsingborg där jag skulle lacka bilen.
https://i.imgur.com/Glg1tuc.jpeg

Bilen gick över och synades och vi bestämde oss för att passa in skärmarna lite bättre mot bilen så vi la några dagar på att svetsat rikta och slipa in dom tills dom satt perfekt.
https://i.imgur.com/laiiGKy.jpeg
Sen blockade jag av bilen en sista gång
https://i.imgur.com/QZAfQIe.jpeg

Då det är här den blåa 61:an som ville bli vit så lackerade vi den förstås vit!
https://i.imgur.com/uMeQN95.jpeg


Vit epoxy grund dvs.   Den den lackades därefter Porsche slate Grey..

https://i.imgur.com/QggcGXQ.jpeg

Slipgrund dvs..

Sedan började det två dagar av slipning och blockning  invändigt och utvändigt under och ovansida osv..
https://i.imgur.com/G3LE1Yx.jpeg
Sen var det änligen dags för maskering och lackering av motorrum bagagerum och invändigt
https://i.imgur.com/KVINq0A.jpeg

Samma färg med olika ljus ger tre olika nyanser. Det skiftar från blå till grön till nästan silver metallic.
https://i.imgur.com/bMi6dHv.jpeg
https://i.imgur.com/lCHIkPw.jpeg
https://i.imgur.com/xnWiBE6.jpeg

Blockade sen av det sista på utsidan av bilen och maskerade igen innan även den fick lite färg på sig.

https://i.imgur.com/oO30qy3.jpeg

https://i.imgur.com/7mCEX0z.jpeg

https://i.imgur.com/jaC2ptY.jpeg

Efter 12 dagar så kunde jag äntligen montera dit dörrar skärmar och huvar lasta och köra hem bilen till Vedevåg igen.
https://i.imgur.com/SP3cfzR.jpeg

Det var en otroligt skön känsla att rulla in den nylackade bilen i garaget.

https://i.imgur.com/7mbRmzu.jpeg

Learning by experience is a great way to spend money...

224

Då jag hade ett par dagar kvar innan jag skulle iväg och jobba så började jag med att dra elen. Hade en gammal högtalar kabel i karossen sen jag drog ur det gamla elsystemet. Så med den som draglina så drogs den nya kablestammen in.
https://i.imgur.com/VpiXaXx.jpeg

En gammal huvöppnar vire fungerade perfekt för att dra up kablarna till innerbelysningen
Samt två extra kablar från motorutrymmet för oljetemp och oljetryck.
https://i.imgur.com/p0UCpB3.jpeg

https://i.imgur.com/VRBjrqc.jpg

Monterade dit rattstången och var tvungen att prova ratten jag hade valt ut.  Blev mkt nöjd med den

Forstatte sen med att montera galler och luckor i brädan.

https://i.imgur.com/ACFBI9K.jpeg

Chromlister
Dörrkontakter och gummin

https://i.imgur.com/3VSI68V.jpeg
https://i.imgur.com/mAKXzQZ.jpeg

Lite pillrigt med framrutan och gummilister för bagageutrymmet monterade

https://i.imgur.com/syV3Cv9.jpeg

Samt hängde dit lysena det visade sig att bbt skärmarna är väldigt stora i pottorna. Varesig eftermarknads ringarna på. Lyktorna eller org gick över pressade ringen på skärmen korrekt.

https://i.imgur.com/xqG97eU.jpeg

Fick massera cromeringen på insidan lite för att få dom att gå över.
Men sen satt dom riktigt fint.

https://i.imgur.com/r1GUEQb.jpeg

Efter det var det bara att börja bygga ihop bakljusen och näsan. Samt montera skärmarna korrekt med kedrerlisterna. Hade en blå list jag tänkte använda mig av men den vart inte nå bra ihop med färgen på bilen så jag bestämde mig för att använda svarta.

https://i.imgur.com/Ume8DxQ.jpeg

Provade även med dom beiga gummina till fotstegen men bestämde mig även där för att använda dom svarta. Det blir mer stilrent på en blå bil. ’

https://i.imgur.com/mBaiktX.jpeg

https://i.imgur.com/Bbuxscf.jpeg


Tvättade av och monterade spolar dunken och tanken.

https://i.imgur.com/WQJTiNp.jpeg

Då jag snart ska montera motorn så tänkte jag passa på att lufta bromsarna..  efter över en liter bromsvätska passerat gjenom systemet så gav jag upp och beställde en ny huvudbromscylinder av bra kvalite. Den nya billiga jag har verkar inte vilja vara med alls. Dessutom hittade jag en läcka på en ny hjulcylinder vid ettt hjul med så ny slang och ny cylinder till hjulet bestäldes det med.

https://i.imgur.com/j6WkZAv.jpeg

Sen var det dags att packa och ge sig iväg och jobba igen.

Men det var en rätt häftig känsla att kolla en sista stund på bilen innan jag släckte och gav mig för den här gången.
Nu är det inte långt borta längre!

https://i.imgur.com/pEVdHdz.jpeg

Man inser när man börjar plocka ihop bilen hur mkt delar man saknar. Så en order på över 90 delar beställdes av classic up north och en beställning till Custom and speed parts på 10 andra delar beställdes..
det blir för nästa omgång i garaget.  Och sen ska 2017:n startas och den kammen köras in också..  Dessutom har jag spenderat ett par dagar på hotellet nu och klurat ut hur tutan funderar på en 60/61 bubbla. Då det ska in en eftermarknads ratt så kommer det bli lite modifikationer men jag har en plan för det med…  ICQ/ag
Mer om det om två veckor när jag kommer tillbaka från jobbet.

Learning by experience is a great way to spend money...

225

Oj vad vacker den blir  ICQ/ba

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P