I bland blir det inte som planerat.
Då jag hade två veckor i sverige planerat med min sambo sen 4 år så tänkte jag lägga lite tid på 61:an. Men hon överraskade mig när jag kom hem från jobbet med att hon bestämt sig för att lämna mig.
Istället för garage mys så fick jag lägga 2 Veckor på att dela boende och ordna det praktiska.
När det var klart så hade jag en vecka kvar innan jag skulle åka på jobb.
För att skingra tankarna så begav jag mig ner i garaget och började jobba..
Det första jag tog tag i var att lägga igen hålen i bakskärmarna.
Då dom stora hålen var för stora för att fylla med svets så skar jag ut två plåt bitar som fästes med magnet på undersidan.

Tankarna var nog på nått annat håll för jag började svetsa med för mkt styrka på svetsen och brände givetvis några hål. Justerade svetsen och svetsade upp resterande och slipade.

Det såg förvisso het ok ut men det visade sig att skärmen slog sig rätt bra så det blev många timmar med hammare och dolly innan jag var nöjd.
Det sista jag behövde göra innan lack var att få bort underesmassan på en av skärmarna. Vrålapan fick göra grovjobbet därpå tvättades resterna bort med breakclean. Tyvärr missade jag att ta en bild på det färdiga resultatet.

Skärmen blev ren. Annat var det med mitt ansikte! Har iaf bevis för att jag använder skyddsglasögon

Hade slut på den ljusa slipgrunden men hade en burk mörkgrå.
Ser lite udda ut men nu vet jag iaf att skärmen är klar för lack. Resten får vi lösa hos lackeraren.

Skärmarna monterades och bilen ställdes undan nu är den helt redo för lack.

Nästa uppgift var att börja preparera det som ska monteras tillbaka på bilen när den är lackad.
Började med torkar motorn

Av putsning och ett lager svart färg så var den representabel,

Backspegeln putsades upp, och täcklocken huvlås slipades plåtrena och fick ett lager färg på sig

Medan dom torkade så började jag med lyckorna fram,

Då jag inte har pilar men inte vill borra hål för skärmblinkers så blir det lampor i lyktorna.
Hållare inhandlades sen borrade jag upp ett hål och montnterade hållarna.

Då kromringarna inte gick att putsa upp till skick jag ville ha så inhandlades nya. Letade även fram ett par 12V lampor i gammal stil som passar till 6V lampan. Jag hittade två lamphållare som passade och sen var det bara att montera ihop och sen samma sak med andra lyckta.

Högen med delar klara för montage börjar bli stor nu.

Då det var ett tag sen jag körde min motor till bilen så rullade jag fram den nu och körde upp oljetryck på startmotorn innan jag provstartade den.

Det till min förvåning så gick den inte alls på tomgång och inte riktigt rent när den väl gick heller.
Funderade på vad det kunde komma sig men sen slog det mig att soppan stått lika länge som motorn. Flyttade över slangen til en dunk med fräsh bränsle och heltplötsligt fanns både ren fin gång och tomgång.

Den tvekar dock fortfaren lite på gasen vilket den inte gjort tidigare så jag får nog köra förgasaren i tvätten och kolla ventilspel när jag kommer hem nästa gång. Men den fick iaf stå och gå en stund för att få in en värme cykel på den.
Under tiden började jag kolla på den lite större motor 2017cc jag funderar på att stoppa in efter besiktningen.
Den har legat i hyllan och samlat damm i många år sen Herberg egentligen skulle ha den i sin Barndoor.

Veven är redan monterad sedan tidigare. Blocket är borrat och upptaget för stroker vev. Så det var bara att montera lager kam och sätta ihop blocket. Och Montera oljepumpen

Därefter skulle jag kolla vändhöjden.

Insåg snabbt att jag måste chimsa under innan jag kan mäta då jag köpt 69 slag cylindrar. Pratade lite med PPR Micke igen för att bestämma vilket statiskt komp man skulle sikta på. Hade chims hemma för 1.65 mm vändhöjd. Då hamnade jag på 9.2 i komp vilket gör att jag kan köra 95 och 98 vilket är bra i en gatbil,

Nästa steg är att mäta up axiallspelet. Utan shims så fick jag 1.08 mm spel.

Kollade runt i hyllan och hittade shims som stämde med det jag behövde.
Monterade dom och kollade. Nu hamnade jag på 0.12mm Perfekt!!

Sen monterades vevlagerpackning. 2017 shortblock var nu klart

Med 1,25 vippor och CNC frästa panchito toppar med en cheater kam borde ge en hygglig vrid motor,
Jag topparna monterades för att kunna kontollera vipparmsgeometrin,
Då jag har stroker vev och chims så fick jag först göra mig ett verktyg för att mäta upp längden på stötstängerma.

Sen kapade jag till en av stängerna för att Kunna mäta upp att lyftet stämde överens med kamspecen.

Började med att med ögonmått prova mig fram med chims under vippbryggan, bäst såg det ut med ett chims. Nu var det dags att mäta.
Fick tillverka ett verktyg då magnetfoten funkar dåligt på en alu topp.

Efter lite pill så kunde jag mäta upp lyftet. 11.05 mm med 1.25 vippor stämde rätt bra.

För att kolla geometrin så delades lyfhöjden i hälften

Det man kollar efter är att ventilskaftet och justerskruen på vippan är i rak linje med varandra och att fjädertallriken och underkant på vippan är i parallella.

Det såg riktigt bra ut. Sen var det bara att börja chimsa in vippbryggan så dom hamnade rätt emot ventilskaftet. Den ska ligga lite offset från centrum för att ventilen ska rotera lite vid öppning.
Efter mycket pysslande så var jag nöjd med hur dom ligger.

Sen var det bara att upprepa på andra sidan.
Kapade sedan av resterande stötstänger,

Medan jag höll på med vöndhöjden så insåg jag att kolvringarna så väldigt tighta ut. Så jag tog av ringarna av en kolv och mätte upp dom. 0.1mm och 0,2 mm är lite för tight för att vara riktigt nyttigt även i en sugis.

Då klockan passerat midnatt på sista dagen innan jobb så får det vänta tills nästa gång jag är hemma.
Håller på att skriva en lista på delar om saknas till både bil och motor, den är rätt omfattande men förhoppningsvis kommer jag kunna köra den till sista besikningen i vår.

Learning by experience is a great way to spend money...