1

Hejsan!

Min renovering av 1961 soltaksbilen har kommit av sig på grund av en sketen gummilist till soltaket som jag gärna vill ha en NOS att montera.... Finns det möjligen någon som har en sån liggande i nån låda och som kan tänka sig att sälja den?? Alternativt mäta upp den så jag kan försöka få fram nåt från eftermarknaden? Min originallist är deformerad efter att ha suttit i spänn i 50 år.....  ICQ/ab

Listen är gråaktig och ca 106 cm lång, och väldigt mjuk..... ursprungsmåtten bör ha varit ca 13x5 mm eller så, men det är lite svårt att mäta klokt. Sitter limmad på undersidan av främsta soltaksbågen.

Finns det någon som kan sälja en sån list till mig, alternativt någon som har renoverat ett soltak och vet var man kan hitta något liknande, så att jag kan få ihop min bil nångång!?

Så, ut och rota i lådorna!! Listen ska ha reservdelsnummer 115 875 549 B, men om någon skulle ruva på en list med reservdelsnummer 115 875 549 eller 225 875 549 så kan även dessa vara intressanta, det är äldre versioner av samma list!

MVH: Hella

http://i1176.photobucket.com/albums/x325/empighia/1961Soltak.jpg

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

2

När jag renoverade mitt soltak köpte jag en självhäftande list på Örebro Agenturaffär som var rätt lik original och fungerade utmärkt.

3

HenrikL; Har Du nåt artikelnummer på den listen? Var den lika mjuk som originalet? Blev soltaket lätt att stänga och dragfritt?

Det får väl bli en sån lösning om jag inte har turen att hitta en NOS....

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

4

Hella skrev:

HenrikL; Har Du nåt artikelnummer på den listen? Var den lika mjuk som originalet? Blev soltaket lätt att stänga och dragfritt?

Kommer tyvärr inte ihåg exakt vilken list det var. Jag hade inte så mycket att jämföra med då originalet var i form av damm, men funktion och utseende var utmärkt.

http://www.agenturaffaren.se/index.php? … p;Itemid=0

5

Hejhallå igen!  ICQ/ab

Finns det verkligen INGEN som har en sån här NOS list liggande??

Helst skulle jag såklart köpa den, men bara de exakta ursprungliga måtten och formen (tvärsnittet) på listen skulle underlätta otroligt mycket!  ICQ/ab

Hjälp mig få ut den här på vägen!  ICQ/ad
http://i1176.photobucket.com/albums/x325/empighia/1961.jpg

6

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … top+canvas
Sjekk Vwsunroof.com linken !

7

Tackar!!

Jo, jag har sett att de har en list som de tycker ska passa på de äldre soltaken, men jag känner mig lite tveksam till "high density silicon seal "..... I mina öron låter det som en lite styvare (och mer svårkomprimerad) list än mitt original (som är riktigt mjuk och följsam)!? Har någon här beställt en sån här list från dem??
Jag är nog lite känslig på just såna här detaljer, jag vill gärna att soltaket ska vara sådär lättstängt och vindtätt som det är från början, och då bör det vara väsentligt att den här listen är rätt både mått och materialmässigt!
Dessutom sitter ju den här listen så till att man helst inte byter den efter man monterat ihop soltaket!

Så, jakten fortsätter!! ICQ/ab