På grund av renovering i lägenheten och jobb så har jag inte varit ut till garaget sedan jag plockade ur inredningen..
Men jag har däremot shoppat lite. Fler bilder kommer..
Oohh...
Skivbromsar?
Fett avgassystem?
Oohh...
Skivbromsar?
Fett avgassystem?
gissar på det du ser i bakgrunden.. Flat4 BRM.... (fast nu visste jag ju redan det
)
Fel, fel, fel... kaffekopp har han ju köpt 
Löf skrev:Oohh...
Skivbromsar?
Fett avgassystem?gissar på det du ser i bakgrunden.. Flat4 BRM.... (fast nu visste jag ju redan det
)
Äsch... va de så uppenbart... 
De två viktigaste, kaffe och klibbor 
59 2024-11-12 15:10:31 Senaste redigerad av Karlskandal (2024-11-12 15:17:42)
De två viktigaste, kaffe och klibbor
Huvudet på spiken GB!
Jo men det är klart man ska köpa fälgar innan man börjat rostlaga. Det gäller att prioritera.. Precis som Rogga skrev är dessa Flat4 BRM.
Sedan har det dykt upp lite nyttiga grejer också. Lite gamla repplåtar där den viktigaste är repplåten bakom förardörren.
Framvagnsdelar som castershims, sänksatser, hardyskiva, hjullagersats, stötdämpare och styrdämpare.
Bakvagnsdelar som nya torsionsbussningar samt hjullagersatser.
Lite gummidetaljer och blinkersglas
Lite annat som vajrar, tankdetaljer, torkararmar, blad och listclips.

Stötstångsrör, motorrumstätningar och värmeslang
Så fick jag även kamdrevsbultar av Nobbe. Tack för dessa!
Fler delar är på ingång!
Julafton redan?!?
Helt rätt prioriterat, man ska ha lite kul också.
Men nu jäklar har det handlats !
Det är skoj att få hem paket 

Äntligen har man fått komma igång ordentligt! Fick hem ett paket med nya innerskärmar bak och dessa är jag INTE imponerad. De kunde väl åtminstone vara hyffsat lika

Jag har börjat passa in skärmar och fotsteg så jag kan använda de som referens innan jag börjar kapa i karossen.

Jag är inte supernöjd över passformen mellan fotsteg och bakskärmar. Men det får duga för stunden..

Skärmarna är från lite olika årsmodeller varav ingen hade hål för blinker & bakljus på rätt ställen... Så först på agendan var att flytta hålen för blinkersen.
För att få hålen på rätt ställe gjorde jag en mall genom att tejpa upp originalskärmen som satt på bilen och märka hur vart hålen skulle vara.

Sedan var det bara att borra och svetsa igen gamla hålen.

Skärmen slog sig ganska rejält av detta men med lite hammare och dolly så rätade den upp sig.

Höger framskärm var i rätt risigt skick men ändå den bättre av de skärmar jag hade.. Denna krävde både riktning och en hel del små lagningar..

Då kravet på dessa skärmar är att ta mig genom en besiktning borde jag egentligen bara skruva dit dom och se glad ut. Men då jag vill kunna bruka bilen redan i sommar utan att skämmas ska jag försöka hinna lacka de då de är i lite olika färg.. Så ovanstående lagning skulle jag EGENTLIGEN bara ha spacklat över med glasfiberspackel.. Men det här kändes som en bra utmaning för mig att börja lära mig engelska hjulet, sick & fals samt krymp & sträckmaskinerna som står i garaget.
Till slut fick jag till en bit som såg ut att stämma tillräckligt.

Tyvärr var jag lite väl inne i processen så glömde ta bilder men Efter lite vidare lagningar och lappande så sitter skärmen där och verkar passa helt ok.

Som en liten bonus putsade jag också upp min EMPI Eliminator. Jag polerade upp kromet, tvättade ur och smorde upp mekanismen, limmade damasken och slipade ner trähandtaget och behandlade med ett extra matt hårdvax.

Jävlar va du ligger i, snyggt jobb med skärm å spak 
Det är skönt att se att iaf nån av oss får nånting gjort!
Spaken vart ju kanon! 
Bob-Notchback 1500S -65
Instagram: bob.turri
Ett par korta vändor den här helgen med. Hade en stora bula fram vid tutgallret på förarsidans framskärm som jag inte lyckades bli av med. Som tur är hade jagen backup och förstår inte varför jag inte tog denna från början... Denna passade klockrent och behövde bara flytta blinkershålet.

Sedan har jag börjat på med bakskärmarna. Vänstra hade stenskottsskyddet kvar så när det var borta så fick man lite att göra igen.. 

Övervägde att kapa ur hela biten och försöka mig på engelska hjulet igen. Men dessa ska som sagt bara klara en besiktning egentligen så jag har börjat lappa lite.. 

Denna är inte klar. Arbetet fortsätter nästa helg 
Ciao!
Påt igen!
Den vita bakskärmen ovan hade en en rätt lång buckla som riktades ut. Jag har också svetsat igen och borrat upp nya hål för mina baklyktor.

Så var det dags för sista skärmen. Höger bak. Denna hade en rejäl knäck och hade spruckit isär vid hålet för stötfångarfästet. Men i övrigt rätt solid!

Till slut kom den på plats med.

Med skärmarna klar är det dags att börja laga rost på karossen.

Tutfästet och inte ett hål i sikte (Trodde jag)
Skattekvitto och första ägarens namn och hemvist. Gunvor i Lidköping
Det är duktigt ruttet i baljan och detsamma kan sägas om lille alu-brickan..
Provade blästra av den men lyckades inte rädda den helt. Finns dessa som nytillverkade?

Vid närmare inspektion vid tutan upptäckte jag att plåten var duktigt tunn så här behövde en lagning göras..

Det problem jag hade med repplåten från IGP var att hålet där man tar ut växelstången. På orginalplåten var kanterna invikta och på denna var det vara ett hål uppkapat. Efter lite mätande, CADande och 3D-printing hade jag jag en jättedimple-die att göra min egna pressning med. 3D-printen överlevde inte.. Men Jag fick till hålet hyffsat!

Efter lite renslipande och svetsprimer var fronten redo att ta emot nya baljan. Svetsat och slipat så ser det rätt hyffsat ut. Det är inte 100% färdigt nå jag har slut på slipband och trissor till mina luftdrivna verktyg..

Så som ett tillskott till prylhyllan har Rogga gjort en fin donation på kromade T-bars. Tack för dessa! De borde lägga till minst ett par hästar.
Kalle, ser riktigt bra ut detta! Och t-bars såklart, jag har oxå kromade i stål men pga vikt skulle jag ju vilja ha i aluminium.)
Vad kul att se en till ragtop växa fram! Blir riktig bra det där. Nu måste jag hem och kolla pressningen på mitt hål. Har inte ens tänkt på det!
snygt jobbat!

Kalle, ser riktigt bra ut detta! Och t-bars såklart, jag har oxå kromade i stål men pga vikt skulle jag ju vilja ha i aluminium.)
Klart man ska aluminium! Det blir nog fas 2 för min del
Vad kul att se en till ragtop växa fram! Blir riktig bra det där. Nu måste jag hem och kolla pressningen på mitt hål. Har inte ens tänkt på det!
snygt jobbat!
![]()
Tackar! Det kommer nog märkas när man monterar locket. Det kan bli ett jäkla skrammel på det upptäckte jag när jag gjorde provmonterade på bänken 
Söndag igen och dags för en uppdatering!
Jag har städat upp svetsarna och slängt lite primer i reservhjulsbaljan.
I fredags var jag ut till garaget och började tackla hålet i golvet.

Den här lagningen gjordes snabbt och slarvigt. Tanken är att detta ska klara en besiktning. När bilen senare rivs ner och byggs om kommer karossen lyftas från plattan. Då kommer hela golvhalvorna bytas till nya.

Sedan var det dags att tackla innerskärmarna. Högersidan är först ut och här tänkte jag försöka göra plåten själv istället för att köpa en eftermarknadsplåt.
Då börjar man såklart med en CAD. (Cardboard Aided Design)
Efter lite sick/fals och bockande över knät började den ta form.
Värmekanalen behövde också lagas. (såklart)

Glipan som blev längst ner på A-stolpen svetsades igen och jag gjorde ett eget pressverktyg för att få till formen runt mutter vid skärminfästningen. Tog inga bilder på denna konstigt nog men jag har filmat hela processen.

Av lite 6mm plåt som låg i skrotlådan fick jag ihop en mutter som liknar orginalmuttrarna som vad jag förstått är inpressade i skärmkanten.

Sedan brändes den fast på bilen. Passformen var inte 100% men jag tror det går att fixa senare.

Nästa gång blir det vänstra sidan
Ha det gott!
Gott jobb ..:)
Vackert!!!
Snyggt, jädra va du jobbar på 
Snyggt jobbat, ser mycket bra ut!

Snyggt plåtjobb 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(