1

Jag har en 112hp med 5-pet från -89 men dem borde väl passa alla vattenkylda bensinare 1984-1990 eller?
/Herman
070-5472829

Volkmasters Sweden
East Hill Welding
Peace Performance
Nygrens Mekaniska
CSP
JP Motorsport

2

Någon måsta ha en va?

Volkmasters Sweden
East Hill Welding
Peace Performance
Nygrens Mekaniska
CSP
JP Motorsport

3

Sista försöket -sen ska jag inte tjata något mer.
/Herman

Volkmasters Sweden
East Hill Welding
Peace Performance
Nygrens Mekaniska
CSP
JP Motorsport

4

är det samma på 091 lådan kan jag ha nån i garaget.....

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

5 Senaste redigerad av RAINIER (2011-09-13 21:25:56)

Den är nästan samma. Vinkeln på solenoiden är annorlunda. En T3 startmotor passar en T2 om man kapar en bit från bakre växellådsfästet. Tvärtom, alltså en T2 (091) startmotor på en T3 borde passa rakt av.
Det kan vara att gängstången på T2 startmotorn till batteri/generator kabeln är för kort pga att T3 har en jättetjock ögla, medan en T2 har en vanlig stor kabelsko.
Jag har monterat en 3cm hög/lång M8 mutter på den befintliga gängstången och bultat plus-kabeln med en M8x30 bult på den där M8 muttern.
Annars kan man klippa av den där tjocka ögla och montera en vanlig stor kabelso på plus-kabeln.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

6

Vad har du för fel på den ursprungliga startmotorn?? ICQ/an

Det vanligaste felet är mekaniskt kärvande järnkärna i solenoidhuset. ICQ/am
Skruva isär och gör rent samt smörj något. ICQ/ae

På andra plats kommer "avkorroderad kopparfläta" mellan solenoiden och själva startmotorn. ICQ/ac
Detta åtgärdas genom att löda dit en ny kopparfläta. Lite pillrigt men kul! Default/yikes  ICQ/ad

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

7

Jävligt spöat kugg.

Volkmasters Sweden
East Hill Welding
Peace Performance
Nygrens Mekaniska
CSP
JP Motorsport