1 Senaste redigerad av luftgekühlt (2018-05-20 22:51:41)

Idag träder lagen i kraft. Bilar äldre än 50 år som har godkänd besiktning de senaste 24 månaderna blir besiktningsbefriade från och med IDAG.

Hur kommer du att göra i framtiden? Kommer du att besiktiga i alla fall?

Personligen har jag för avsikt att besiktiga vartannat år som det varit hittills.  ICQ/bq Tycker att det är bra att få bilen kollad.  ICQ/ay

"Kontrollbesiktning av fordon som är 50 år eller äldre
Den 20 maj 2018 infördes nya besiktningsregler. Det innebär att fordon som är 50 år eller äldre kan befrias från besiktning.

En förutsättning för att bli befriad från besiktning är att fordonet har en godkänd och gällande kontrollbesiktning inom de senaste 2 föregående kalenderåren för att undantaget ska börja gälla."
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … ranfordon/

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-05-21 08:28:27)

Det var nog sista gången jag beökte en besiktning med mina hobbybilar.

Utan jag fortsätter göra samma innan besiktningskontroll som jag alltid gjort.

Det sista 30 åren har jag aldrig fått nån anmärkning, på nån hobby bil som jag ägt.

Är jag en dålig människa då?

"ljushuvud"

3

Det handlar ju om egenansvar..dvs håll grejerna i bra skick, kan man inte bedömma det själv så är just besiktningen ett bra verktyg..fast handen på hjärtat visst är våra hobbybilar i bra skick jag skulle inte vilja rulla i något hoprunkat.det är ju mitt liv oxå. Så fixar man inte att hålla koll, be någon annan, det e ju så enkelt!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Jag ska inte besiktiga igen, inte för att jag vill eller ska köra runt med dåliga bilar utan för att jag har ändrat/förbättrat lite grejor som besiktningen ev kan ha synpunkter på. Tex större motorer och betydligt bättre bromsar. Visst skulle jag kunna regga om med större motor och bättre bromsar, men det är mycket jobb och pengar för en sak som inte gör bilen bättre eller säkrare.

Jag använder besiktningspengarna till att köpa slitdelar för istället ICQ/ab

Och som alltid så håller jag koll på bilen så den är i trafiksäkert skick..

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5 Senaste redigerad av nisslars (2018-05-21 17:58:24)

MHRF planerar att ta fram ett besiktningsprotokoll som kan användas för fordonsägare som vill ha hjälp att hålla sin veteranbil vid liv. Alla vet inte vilka delar som skall hållas i trim för att kunna framföra ett fordon säkert på vägarna så ett protokoll med enklare beskrivningar av testförfarande är bra att ha till hjälp. I framtiden kan dessa protokoll vara av värde då man kan påvisa att den tänkta bilen som är till försäljning har skötts ordentligt. Självklart kan vilken klåpare som helst fylla i ett sådant protokoll, förfalska uppgifterna och som vanligt göra det man inte ska göra, men för den större massan i vårt lilla hörn i sandlådan är det en bra idé.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

6

På sjuttiotalet hade Hot rod organisationen i USA ett 10 punkts program där besiktningsmän från klubben tittade över bilen och skrev ett protokoll.

Har för mig att det fanns ett femtonpunkter program också som även inehöll icke trafiksäkerhetsgrejor typ om det fanns ljuddämpare.

Så när man var på bilträffar kunde man få sin bill kontrollerad.

Kunde vara nått att för klubbar att genomföra.

"ljushuvud"

7

Mr 56 skrev:

På sjuttiotalet hade Hot rod organisationen i USA ett 10 punkts program där besiktningsmän från klubben tittade över bilen och skrev ett protokoll.

Har för mig att det fanns ett femtonpunkter program också som även inehöll icke trafiksäkerhetsgrejor typ om det fanns ljuddämpare.

Så när man var på bilträffar kunde man få sin bill kontrollerad.

Kunde vara nått att för klubbar att genomföra.

Ja /nej ..kommer inte å besiktiga min 200 HK buggy ........ för 500 :- varje år !!!! ICQ/bs

JETech , S. Halland

8

Om bilen byggs om efter den blivit befriad skall
den ju i vanlig ordning besiktigas ev. regbesiktigas
med ändringarna införda...många som glömmer bort det
och vid en malör kan det stå dyrt.

9

ja , jag kommer fortsätta besikta mina bilar vart annat år.  ICQ/bs

Typ 1or: 55/5, 61, 67, 67, 68,72 typ 3: 70.

10

Intressant frågeställning. Det blir ju lite som att gå till tandläkaren, fullt frivilligt att inte göra det, men försummat underhåll kan stå dig dyrt, i den dubbla bemärkelsen.

Jag tycker frågan är väl värd att ställa och alla har nog olika ingång i den.

Jag kommer ställa mig den när det börjar nalkas. Ingen av mina +50-årsvagnar är besiktad ännu, så jag har lite tid på mig att fundera. På sätt och vis är jag glad att jag dragit igång med en rejäl chasiereparation på pickisen innan besiktningsbefrielsen. Då vet jag att vagnen är i bra konstruktionsmässigt skick och efter det kommer det mest att handla om att hålla drivlina och bromsar i skick. Westyn blir ju inte besiktningsbefriad förrän nästa år och tiden är begränsad när man jobbar heltid, har stuga med stor trädgård och för många vagnar i stallet... ICQ/an  ICQ/af

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

11

Det finns en frivillig besiktning som kan göras som är av typen trafiksäkerhetskontroll. Det som kollas är lysen bromsar, chassie och utsläpp.
Allt skrivs ut på ett protokoll likt en vanlig besiktning,skillnaden ligger i att det inte rapporteras till Transportstyrelsen, dvs har man brister som i vanliga fall renderar en ombesiktning så finns de uppgifterna bara för ägaren.
Dessutom kostar den inte lika mycket som en normal besiktning. Ett bra sätt att få koll på vissa komponenter som kan vara svårt att kolla själv.  ICQ/af

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

12

Det verkar gå att göra bara ett delprov hos Bilprovningen. Just bromsprovet är lite svårt att få till själv:

https://www.dt.se/artikel/dalarna/nu-ga … provningen

13

umekille skrev:

Om bilen byggs om efter den blivit befriad skall
den ju i vanlig ordning besiktigas ev. regbesiktigas
med ändringarna införda...många som glömmer bort det
och vid en malör kan det stå dyrt.

Håller med

Andra sidan så ha man väll råd med dom få hundra som det kostar att få din pärla genomkollad för eventuella brister som du inte själv sett eller tänkt på? Kan ju finnas annat man kan dra in på.. ICQ/bn

Sen kanske är värt tänka på om man byter motor och det råkar hända en olycka, är det lika roligt då?
Inte bättre få den reggad med den setupen i och tuta och vara glad?
Jag personligen skulle ha rätt dåligt samvete iaf.

Bara några tankar och funderingar  ICQ/bq

14

Lars Häsä skrev:

Det finns en frivillig besiktning som kan göras som är av typen trafiksäkerhetskontroll. Det som kollas är lysen bromsar, chassie och utsläpp.
Allt skrivs ut på ett protokoll likt en vanlig besiktning,skillnaden ligger i att det inte rapporteras till Transportstyrelsen, dvs har man brister som i vanliga fall renderar en ombesiktning så finns de uppgifterna bara för ägaren.
Dessutom kostar den inte lika mycket som en normal besiktning. Ett bra sätt att få koll på vissa komponenter som kan vara svårt att kolla själv.  ICQ/af

Intressant replik Lars! Måste erkänna att jag inte läst på om de nya omständigheterna som besiktningsbefrielse innebär, så jag läser och lär. Det är därför det är så bra med såna här trådar, alltid lär man sig något! ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

15

Fick en kallelse till besiktning på min 51a , men när jag kollade upp på Transportstyrelsen så verkar den vara besiktningsbefriad troligtvis som den hamnade inom tidsramen för ändringarna.
Men eftersom jag betalat in för besiktning så åker jag och kollar upp bilen !
Skulle det bli en arbetsorder så får man väl ta det med.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

16

Fortsätter du underhålla din 50år gamla bil trots att du inte behöver besikta? Japp! Besiktade folkan förra året för sista gången. Gör bromsservice iår. en hjulcylinder fuktade och tydligen hade bromsljuskontakten lagt av märkte jag när jag byggt extra bromsljus och skulle prova. Fuska inte med bromsar ICQ/av lätt att glömma. Händer ofta grejer under vintervilan.

17

När det gäller bromstest (svårt att göra själv som någon påpekade) kan man på min besiktningsstation be att få bromsarna testade innan besiktning, om de blir godkända betalar man  och det är klart, annars får man justera och komma tillbaka. Det är bara en station som gör det.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

18 Senaste redigerad av vwato (2024-11-12 10:37:28)

Det ryktas om att Transportstyrelsen kan komma att avskaffa besiktningsbefrielsen

Kommer Transportstyrelsen att häva besiktningsfriheten för historiska fordon?
Ännu är inget konkret förslag lagt men en del tyder på att ett sådant är på gång.

Indikationer tyder på att reglerna är på väg att ändras, att kontrollbesiktningen för äldre fordon ska återinföras. Viktigt att klargöra är att det ännu inte finns något förslag från Transportstyrelsen, men uppgifter som har nått redaktionen på Klassiker genom olika källor tyder på att ett sådant är under framställande.  https://www.klassiker.nu/kronikor/carl- … gsfriheten
Fortsättning följer...

Vad tycker ni om detta?

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

19

Är väl inte fel egentligen. Men efter 50 år hade det kanske varit trevligt om man gör det vart 4-5 år istället för vartannat.

1200 -58
1500 -69

20

Det måste väl till något sådant om ELV-förordningen klubbas i dagens utförande. För att kunna exportera en bil som bil och inte som skrot ska den vara besiktad senast 2 år innan försäljning.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

21

Med tanke på at bilbesiktning är till för att säkerställa trafiksäkerheten, så tillför inte besiktning av  femtio år eller äldre fordon nåntihg på den fronten.
Enl statistiken.

Utan antingen är det den Svenska Avundsjukan, eller nått annat som rört upp detta ryktet.
som jag förstått går Transportstyrelsen igenom hela besiktning paketet.
Så det kan lika gärna innebära förlängda tider mellan besiktningar för bilar nyare än 50 år.
Man vem vet, den dagen den sorgen.

"ljushuvud"

22

Går detta igenom så blir det många bilar
som måste regbesiktigas som ombyggd
från originalets skick. Många åker idag med
en ombyggd bil med originalpapper...

23

umekille skrev:

Går detta igenom så blir det många bilar
som måste regbesiktigas som ombyggd
från originalets skick. Många åker idag med
en ombyggd bil med originalpapper...

Så är det, men syns det i olycksstatistiken?

Och så måste man väl ändra i bilprovningens uppdrag, tror inte det ingår i att verifiera med de foton som tog på regbesiktning.
När jag besiktigat amatörbygge har de sagt ill att jag inte behöver byta till E märkta lyktor för de kollar inte det, vid kontrollbesiktning.

"ljushuvud"

24

Och nu har "Bilprovningen" sålts av staten till ett tyskt företag.
Undra var det hela ska sluta. Höjer dom priserna följer ju dom andra
mad eller?

25

umekille skrev:

Och nu har "Bilprovningen" sålts av staten till ett tyskt företag.
Undra var det hela ska sluta. Höjer dom priserna följer ju dom andra
mad eller?

Bilprovningen är väl redan dyrast?