Hej på er
Har tagit av en av topparna och ser att det läkt mella topp och cylinder.
Vad är det bästa att göra med det?
Plana eller bara försöka slipa in cylindrarna men ventil pasta.
Förstår att det beror lite på hur mycket det är.
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Läckage i topp
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hej på er
Har tagit av en av topparna och ser att det läkt mella topp och cylinder.
Vad är det bästa att göra med det?
Plana eller bara försöka slipa in cylindrarna men ventil pasta.
Förstår att det beror lite på hur mycket det är.
Du kan börja med lägga en linjal på cylindrana se så det är rakt att börja med (0.05 är ok
Hur är det med cylinderfoten är det pappers packning där ( vw gick ut med en upplysning att den skulle tas bort och det skall limmas med packnings klister )
Om det är packning på en cylinder läcker det där uppe
Du får göra väldigt rent i toppen se så det inte är skador på kontakt ytan om det är så bör man fixa det först
Inga packningar i foten dom är limmade.
Gick och efterdra toppen ganska mycket på den sida där det hade läkt ut mellan topp och cylinder.
Hade läkt både på 3å4 cylinder
Ska försöka rengöra ordentlig å se hur det ser ut
Andra sidan var det inget läckage i toppen däremot olja i cylindrarna
Tur vinter har kommit så man hinner fixa det
Du kan börja med lägga en linjal på cylindrana se så det är rakt att börja med (0.05 är ok
Hur är det med cylinderfoten är det pappers packning där ( vw gick ut med en upplysning att den skulle tas bort och det skall limmas med packnings klister )
Om det är packning på en cylinder läcker det där uppe
Du får göra väldigt rent i toppen se så det inte är skador på kontakt ytan om det är så bör man fixa det först
Det finns en sak till man får kolla på
Är vanligt att blockets kontakt ytor är lite skeva av åldern då brukar det läcka också
Detta är vanligare på 1500-1600 motorena för det är mindre kontaktyta än på 1200-1300
Tar man bort kolven sätter dit cylindern på lösen är det lite som luntande tornet i pisa
Då är det lite jobbigt att hålla tätt
Sen om ringarna är riktigt dåliga eller att ytorna i cylindern är blank så inte kolvringen gör sitt jobb trycker man upp olja i förbränings rummet o då pressas oljan ut genom tätnings ytan
Även detta är inte ovanligt
Då finns det två sätt Ena är att hona med en riktig hona som INTE är fjädrande
Andra är lättare köp ny cylinder sats som är gjuten så kan man glömma det problemet
Det finns en sak till man får kolla på
Är vanligt att blockets kontakt ytor är lite skeva av åldern då brukar det läcka också
Detta är vanligare på 1500-1600 motorena för det är mindre kontaktyta än på 1200-1300
Tar man bort kolven sätter dit cylindern på lösen är det lite som luntande tornet i pisa
Då är det lite jobbigt att hålla tätt
Sen om ringarna är riktigt dåliga eller att ytorna i cylindern är blank så inte kolvringen gör sitt jobb trycker man upp olja i förbränings rummet o då pressas oljan ut genom tätnings ytan
Även detta är inte ovanligt
Då finns det två sätt Ena är att hona med en riktig hona som INTE är fjädrande
Andra är lättare köp ny cylinder sats som är gjuten så kan man glömma det problemet
Tusen tack för tipsen ska kolla upp det också.
När motor sattes ihop var allt nytt cylindrar kolvar toppar
Limmade cylindrar i botten.
Satte den ihop utan att mäta
Eller mättes delarna upp som typ cylindrar så dom var i samma länd och hur vändkants höjden var lika på båda sidorna
Gjordes cylindrana rent innan dom oljades in för montaget ( där gör många ett misstag att glömma göra rent Då brukar ringana inte hålla så länge)
Vi har även råkat ut för försmå mått i cylindern mot kolven även detta är inte bra ( är inte samma kvalitet längre
Satte den ihop utan att mäta
Eller mättes delarna upp som typ cylindrar så dom var i samma länd och hur vändkants höjden var lika på båda sidorna
Gjordes cylindrana rent innan dom oljades in för montaget ( där gör många ett misstag att glömma göra rent Då brukar ringana inte hålla så länge)
Vi har även råkat ut för försmå mått i cylindern mot kolven även detta är inte bra ( är inte samma kvalitet längre
Det var mycket att hålla koll på.
Mätte gjorde jag. Men glömde säkert rengöra cylindrarna. Är ett tag sen nu jag gjorde denna motor.
Kan det räck med att byta ringar bara?
Att bara kasta in ringar funkar så där
Man måste riva ytorna i cylindrana med en hona så ringen har något att arbeta in sig i
Sen är det en sak till som dom mesta missar Efter som cylindern sätter sig i materialet av värmen/ kyla så är den inte som den var när man köpte dom Om man har en riktig honings maskin blir cylindern super bra efter ett sådan jobb sen är den stabil i sin livsländ
Får man fråga vad det var för fabrikat som användes
/// M
Att bara kasta in ringar funkar så där
Man måste riva ytorna i cylindrana med en hona så ringen har något att arbeta in sig i
Sen är det en sak till som dom mesta missar Efter som cylindern sätter sig i materialet av värmen/ kyla så är den inte som den var när man köpte dom Om man har en riktig honings maskin blir cylindern super bra efter ett sådan jobb sen är den stabil i sin livsländ
Får man fråga vad det var för fabrikat som användes
/// M
Det går du gärna. Har för mig det var AAperformance om jag minns rätt.
Man kanske ska fixa ett nytt cylinderset till den för att få det bra.
Tror den gått varm vid ett tillfälle
PPRMicke skrev:Att bara kasta in ringar funkar så där
Man måste riva ytorna i cylindrana med en hona så ringen har något att arbeta in sig i
Sen är det en sak till som dom mesta missar Efter som cylindern sätter sig i materialet av värmen/ kyla så är den inte som den var när man köpte dom Om man har en riktig honings maskin blir cylindern super bra efter ett sådan jobb sen är den stabil i sin livsländ
Får man fråga vad det var för fabrikat som användes
/// MDet går du gärna. Har för mig det var AAperformance om jag minns rätt.
Man kanske ska fixa ett nytt cylinderset till den för att få det bra.
Tror den gått varm vid ett tillfälle
Dom där AA är ökända att bara hålla 1000mil som max
Cylindrana är ok men kolven är kinaum som är så mjuka i ringlandet ( där ringen sitter ) dom brukar bli uppslagna där
Även ringen är intet som man ropar ja om även dom är mjuka så dom inte håller formen
Testad sådana kolvar i 15 min sen var det i sär o byttes ringar för dom inte var täta
Med ny henat och grant ringar var dom täta till kolven gick i bitar ( det kolv bytet kostade mig en motor Så runt 100k för man köpte skit ( finns bilder på någon av mina motor bygg trådar
Jag kan bara råda dig köp saker som inte en kines har varit inte i närheten av
Typ Mahle/K&S gjutna så kommer du klara köra 7-10000 mil med utan det det strular med
/// M
malle03 skrev:PPRMicke skrev:Att bara kasta in ringar funkar så där
Man måste riva ytorna i cylindrana med en hona så ringen har något att arbeta in sig i
Sen är det en sak till som dom mesta missar Efter som cylindern sätter sig i materialet av värmen/ kyla så är den inte som den var när man köpte dom Om man har en riktig honings maskin blir cylindern super bra efter ett sådan jobb sen är den stabil i sin livsländ
Får man fråga vad det var för fabrikat som användes
/// MDet går du gärna. Har för mig det var AAperformance om jag minns rätt.
Man kanske ska fixa ett nytt cylinderset till den för att få det bra.
Tror den gått varm vid ett tillfälle
Dom där AA är ökända att bara hålla 1000mil som max
Cylindrana är ok men kolven är kinaum som är så mjuka i ringlandet ( där ringen sitter ) dom brukar bli uppslagna där
Även ringen är intet som man ropar ja om även dom är mjuka så dom inte håller formen
Testad sådana kolvar i 15 min sen var det i sär o byttes ringar för dom inte var täta
Med ny henat och grant ringar var dom täta till kolven gick i bitar ( det kolv bytet kostade mig en motor Så runt 100k för man köpte skit ( finns bilder på någon av mina motor bygg trådar
Jag kan bara råda dig köp saker som inte en kines har varit inte i närheten av
Typ Mahle/K&S gjutna så kommer du klara köra 7-10000 mil med utan det det strular med
/// M
Tusen tack för en bra tips å råd.
Märkte på kolven på cylindern jag tog av att övre ringen glappade lite mycket i spåret. Så tanken har slagit mig att köpa allt nytt å inte AA
Har fått väldigt bra tankar å råd evigt tacksam
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Läckage i topp
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.