1

Hej på er

Har tagit av en av topparna och ser att det läkt mella topp och cylinder.

Vad är det bästa att göra med det?
Plana eller bara försöka slipa in cylindrarna men ventil pasta.

Förstår att det beror lite på hur mycket det är.

Vw 1300 1966

2

Du kan börja med lägga en linjal på cylindrana  se så det är rakt  att börja med (0.05 är ok
Hur är det med cylinderfoten  är det pappers packning där ( vw gick ut med en upplysning att den skulle tas bort och det skall limmas med packnings klister )
Om det är packning på en cylinder läcker det där uppe
Du får göra väldigt rent i toppen se så det inte är skador på kontakt ytan om det är så bör man fixa det först

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Inga packningar i foten dom är limmade.

Gick och efterdra toppen ganska mycket på den sida där det hade läkt ut mellan topp och cylinder.
Hade läkt både på 3å4 cylinder

Ska försöka rengöra ordentlig å se hur det ser ut

Andra sidan var det inget läckage i toppen däremot olja i cylindrarna

Tur vinter har kommit så man hinner fixa det

PPRMicke skrev:

Du kan börja med lägga en linjal på cylindrana  se så det är rakt  att börja med (0.05 är ok
Hur är det med cylinderfoten  är det pappers packning där ( vw gick ut med en upplysning att den skulle tas bort och det skall limmas med packnings klister )
Om det är packning på en cylinder läcker det där uppe
Du får göra väldigt rent i toppen se så det inte är skador på kontakt ytan om det är så bör man fixa det först

Vw 1300 1966

4

Det finns en sak till man får kolla på
Är vanligt att blockets kontakt ytor är lite skeva av åldern  då brukar det läcka också
Detta är vanligare på 1500-1600 motorena  för det är mindre kontaktyta än på  1200-1300
Tar man bort kolven sätter dit cylindern på lösen är det lite som luntande tornet i pisa
Då är det lite jobbigt att hålla tätt
Sen om ringarna är riktigt dåliga eller att ytorna i cylindern är blank så inte kolvringen gör sitt jobb trycker man upp olja i förbränings rummet o då pressas oljan ut genom tätnings ytan
Även detta är inte ovanligt
Då finns det två sätt Ena är att hona med en riktig hona som INTE är fjädrande
Andra är lättare köp ny cylinder sats som är gjuten så kan man glömma det problemet

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

5

PPRMicke skrev:

Det finns en sak till man får kolla på
Är vanligt att blockets kontakt ytor är lite skeva av åldern  då brukar det läcka också
Detta är vanligare på 1500-1600 motorena  för det är mindre kontaktyta än på  1200-1300
Tar man bort kolven sätter dit cylindern på lösen är det lite som luntande tornet i pisa
Då är det lite jobbigt att hålla tätt
Sen om ringarna är riktigt dåliga eller att ytorna i cylindern är blank så inte kolvringen gör sitt jobb trycker man upp olja i förbränings rummet o då pressas oljan ut genom tätnings ytan
Även detta är inte ovanligt
Då finns det två sätt Ena är att hona med en riktig hona som INTE är fjädrande
Andra är lättare köp ny cylinder sats som är gjuten så kan man glömma det problemet

Tusen tack för tipsen ska kolla upp det också.

När motor sattes ihop var allt nytt cylindrar kolvar toppar
Limmade cylindrar i botten.

Vw 1300 1966

6

Satte den ihop utan att mäta
Eller mättes delarna upp som typ cylindrar så dom var i samma länd och hur vändkants höjden var lika på båda sidorna
Gjordes cylindrana rent innan dom oljades in för montaget  ( där gör många ett misstag att glömma göra rent Då brukar ringana inte hålla så länge)
Vi har även råkat ut för försmå mått i cylindern mot kolven även detta är inte bra ( är inte samma kvalitet längre

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

7

PPRMicke skrev:

Satte den ihop utan att mäta
Eller mättes delarna upp som typ cylindrar så dom var i samma länd och hur vändkants höjden var lika på båda sidorna
Gjordes cylindrana rent innan dom oljades in för montaget  ( där gör många ett misstag att glömma göra rent Då brukar ringana inte hålla så länge)
Vi har även råkat ut för försmå mått i cylindern mot kolven även detta är inte bra ( är inte samma kvalitet längre

Det var mycket att hålla koll på.
Mätte gjorde jag. Men glömde säkert rengöra cylindrarna. Är ett tag sen nu jag gjorde denna motor.

Kan det räck med att byta ringar bara?

Vw 1300 1966

8

Att bara kasta in ringar funkar så där
Man måste riva ytorna i cylindrana med en hona så ringen har något att arbeta in sig i
Sen är det en sak till som dom mesta missar Efter som cylindern sätter sig i materialet av värmen/ kyla så är den inte som den var när man köpte dom Om man har en riktig honings maskin blir cylindern super bra efter ett sådan  jobb  sen är den stabil i sin livsländ 
Får man fråga vad det var för fabrikat som användes
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

9

PPRMicke skrev:

Man måste riva ytorna i cylindrana med en hona så ringen har något att arbeta in sig i
Sen är det en sak till som dom mesta missar Efter som cylindern sätter sig i materialet av värmen/ kyla så är den inte som den var när man köpte dom Om man har en riktig honings maskin blir cylindern super bra efter ett sådan  jobb  sen är den stabil i sin livsländ 
/// M

Det går du gärna. Har för mig det var AAperformance om jag minns rätt.

Man kanske ska fixa ett nytt cylinderset till den för att få det bra.

Tror den gått varm vid ett tillfälle

Vw 1300 1966

10

malle03 skrev:
PPRMicke skrev:

/// M

Dom där AA är ökända att bara hålla 1000mil som max
Cylindrana är ok men kolven är kinaum  som är så mjuka i ringlandet ( där ringen sitter ) dom brukar bli uppslagna där
Även ringen är intet som man ropar ja om även dom är mjuka så dom inte håller formen
Testad sådana kolvar i 15 min sen var det i sär o byttes ringar för dom inte var täta
Med ny henat och grant ringar var dom täta  till kolven gick i bitar ( det kolv bytet kostade mig en motor Så runt 100k för man köpte skit ( finns bilder på någon av mina motor bygg trådar
Jag kan bara råda dig köp saker som inte en kines har varit inte i närheten av
Typ Mahle/K&S  gjutna så kommer du klara köra 7-10000 mil med utan det det strular med
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

11

PPRMicke skrev:
malle03 skrev:
PPRMicke skrev:

/// M

Dom där AA är ökända att bara hålla 1000mil som max
Cylindrana är ok men kolven är kinaum  som är så mjuka i ringlandet ( där ringen sitter ) dom brukar bli uppslagna där
Även ringen är intet som man ropar ja om även dom är mjuka så dom inte håller formen
Testad sådana kolvar i 15 min sen var det i sär o byttes ringar för dom inte var täta
Med ny henat och grant ringar var dom täta  till kolven gick i bitar ( det kolv bytet kostade mig en motor Så runt 100k för man köpte skit ( finns bilder på någon av mina motor bygg trådar
Jag kan bara råda dig köp saker som inte en kines har varit inte i närheten av
Typ Mahle/K&S  gjutna så kommer du klara köra 7-10000 mil med utan det det strular med
/// M

Tusen tack för en bra tips å råd.

Märkte på kolven på cylindern jag tog av att övre ringen glappade lite mycket i spåret. Så tanken har slagit mig att köpa allt nytt å inte AA

Har fått väldigt bra tankar å råd evigt tacksam

Vw 1300 1966