1 Senaste redigerad av vwato (2024-07-27 23:23:02)

E85 - 85% Etanol och 15% 95 oktanig bensin, även med det mer riktiga namnet E10 då den numera innehåller 10% Etanol.
Etanolen i E85 produceras vanligtvis från förnybara källor som sockerrör eller majs. Den säljs sommartid i Sverige, under vintertid ökas innehållet med bensin till cirka 25% för att underlätta start vid lägre temperaturer, så det gäller att hålla reda på vad och var man tankar.

Spriten/Etanolen i bränslet dunstar redan vid 50° C och därför är utblandningen i oljan, alltså att man spär ut oljan, inte ett problem utan det är att spriten i bränslet bryter ned viktiga tillsatser som finns i motoroljan.


Finns behovet att byta oljan oftare om man kör på E85, svaret är ja men det beror också mycket på hur man utnyttjar motorn.

• Dragrace med turbo eller kompressormatad motor finns det anledning att byta olja efter i princip varje race för det är stort flöde av etanol ner i vevhuset under kort tid och varmkörning är kortvarig/obefintlig efter racet. Det varierar naturligtvis, en del kör en hel tävling utan att byta olja och en del på Street Week körde delar veckan men då ingick också transportsträckor då spriten dunstade under körning.

• Vid banracing ökar också genomsläppet av etanol ner i vevhuset, men då varmkör man också motorn under längre tid så spriten hinner dunsta, men som sagt tillsatserna i oljan bryts snabbt ned och därför finns behov av täta oljebyten.

• Likadant är det vid mer normal körning med E85 men då krävs det oljebyten mellan 150 mil till 500 mil beroende på trimning och körning av motorn.


Köper man olja på fat blir literpriset något helt annat jämfört med att köpa flaskor eller mindre dunkar.
Exempel på företag som säljer motorolja för trimmade motorer, kom gärna med fler förslag.

https://www.ljungdahlracing.se
https://lube-tools.se/smorjmedel/cougar … motorsport
https://www.motonet.se/kategorier/bilke … 48a01447ad
https://oljedroppen.se/produkt-kategori … motorolja/



Tankar kring detta?


Det finns en äldre tråd från 2013 om Högoktanig bensin/racesoppa om någon är intresserad, men allt utvecklas med tiden, se länk.
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21463



En skön bild bara därför att, har inget speciellt med E85 att göra...

https://www.media.dragracingtv.com/wp-content/gallery/hotvwsdragdaymarch2008/turbo-vw-beetle-hotvws-drag-day.jpg
HotVWs Drag Day event 2008 at Irwindale, CA.  https://www.media.dragracingtv.com/2009 … g-pictures

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

2

Här var det inte hembrännare  kunskap  78.6 G C  frigörs etanol där i mot metanol runt 75 grader ( därför slänger man det första )
Pump E85  14kr L Racing E85 runt 50 kr L  racingbensin runt 100 kr l  Med olje byte efter helgen med E85  så blir det dyrare än racing bensin för där kan man ha samma olja
Som vi som har 8 L olja (165x8 =1320 kr)
Sen har vi det med lager o spot skador i dom
Bensin inga skador 
Går hårdare på kolvar ringar och cylindrar än bensin
Dessa saker får man också räkna med vi som kör E85
Sen får man vara noga med bränsle spridare så dom inte tappar flöde av färgämnet i E85 Så en rengörning en gång om året är en bra sak att tänka på 
Blandbränsle är tuffare mot gummi detaljer och har man ren alu så får man skador i dom detaljena
Bra att ha bränsle slangar i teflon
Fräna saker med E85 man får röda insugs kanaler
Man får ha E85 godkända detaljer i soppasystemet

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

För mig e saken Krystall -klar  , vil inte ha sprit som tvättar ut oljan .. Noen säjer att det går kaldare .. Har inte upplevd detta överhuvudtaget .. Extra efffekt i ögonblikket ja ... tror jag ..

Mvh/E

Erich , S. Halland

4

Martin Friedschröder som byggt och kör Mexxspeed ghian gästade "Lets talk dubs podcast" och har kört samma motorolja senaste 2 säsongerna. Den går dock på Metanol.
Tydligen kan man komma runt problemet med sprit i oljan genom förvärming av oljan och mager blandning vid kallstart.
Osäker om detta gäller även med E-85..

Det nämns även i videon nedan och har pratar mer om det i Podavsnittet:


Podcast intervju:
https://open.spotify.com/episode/2mIzyj … f739c944fd

Verkar råda delade åsikter om ämnet men informationen kanske bidrar med något till någon där ute  ICQ/bn
Bara för att det gått de senaste 2 åren betyder såklart inte att den håller flera år till  ICQ/ag

Twin Peak Boxers

Instagram: tpb_karl
Youtube: https://www.youtube.com/@tpb_karl

5

Karlskandal skrev:

Martin Friedschröder som byggt och kör Mexxspeed ghian gästade "Lets talk dubs podcast" och har kört samma motorolja senaste 2 säsongerna. Den går dock på Metanol.
Tydligen kan man komma runt problemet med sprit i oljan genom förvärming av oljan och mager blandning vid kallstart.
Osäker om detta gäller även med E-85..

Det nämns även i videon nedan och har pratar mer om det i Podavsnittet:


Podcast intervju:
https://open.spotify.com/episode/2mIzyj … f739c944fd

Verkar råda delade åsikter om ämnet men informationen kanske bidrar med något till någon där ute  ICQ/bn
Bara för att det gått de senaste 2 åren betyder såklart inte att den håller flera år till  ICQ/ag


Man skall inte tro på allt som man läser eller ser på tuben
Martin är en väldigt trevlig prick 
Så länge man kör sugis så funkar det jättebra  med alla typer av sprit ( mettis E100 E85 )
Det som är snuskigt noga är hur hårda cyllana är och hur bra ringana tätar mot cylinder väggen
Jag har bara kollat vevlagrena dom sista 3åren Dom ser fina ut utan spotts som blir av spriten (inga std lager bara dyra saker ATL Racing)
Martin (meex) har man god kontakt med o man vet en hel del  var han jobbar med Som han sa Olje flöde i massor och höga tryck så man inte får metall kontakt mellan lager o vev och fräna adjektiv i oljan 
Så kokar han ur oljan i torrsumps tanken från Mettis

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Jag började köra på E85 1997 då jag insåg att mina S/F-toppar krävde det (2165cc) blev till slut 15,3:1 i komp med 2387cc
Egentligen är problemet "sprit i oljan" ? Samt att man kan inte låta motorn "stå" längre tid efter att kört med E85 (Förgasare tar stryk!!) En 94 cyl-sats fick rostskuggor efter någon månad (kass).
På Bug Run körde jag 2008 en bra tid, men i stressen hade jag inte skruvat ned IDA Muntyckena, när jag kom till depåń låg de löst ovanpå ena förgasaren.
Nästa repa skar motorn, staklager, pga E85 dreglat ned i oljan (troligen)

Raset; https://youtu.be/KjVRj1uDDMY

7

Drygt en och en halvtimmes tekniknörderi på hög nivå med Peter Björck på BJP Race, från World Cup Finals Maryland International Raceway.
https://bjprace.se & https://www.youtube.com/@PeterBjorck/videos & https://goracemir.com


One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

8

Den finalen går denna helg (44)
Man kan se det som live på tuben bland annat

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9 Senaste redigerad av vwato (2024-10-30 10:18:31)

Jajamensan, det stämmer bra det, bl.a. på videokanalen Flo Racing som även sänder NASCAR-serien, se länk.
https://www.youtube.com/@floracing/streams & https://importvsdomestic.com

Kl. 17.00 torsdag 31 oktober     kval
Kl. 20.00 fredag    1 november  kval
Kl. 20.00 lördag    2 nov.          kval
Kl. 16.00 söndag   3 nov.          elimineringsstegar och final

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.