1

skillnaden ena en låda för en IRS 1300 den andra IRS 1600
solfjäderkoppling 12 volt..

men är någon av dom bättre i uppbyggnaden?? eller samma lika förutom då givetvis utväxlings förhållandet.

ja givetvis är dom gamla och därmed slitna..
tanken är till mitt 356 bygge med 1500/ (1915 maskin )

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

2 Senaste redigerad av PPRMicke (2024-10-21 09:06:42)

Det är skillnad på slut växel
Sen är det 4an som skiljer  mellan 3.87 och 4.37
1-2 är lite starkare men 3-4 är svagare mot dom tidigare lådorna
Det med kostsave  är även i lådorna på 70talet  på vissa detaljer 
Att man tror saker blir starkare nä biltillverkare är mycket snåla kan dom hitta några öre i besparing så gör dom  vad dom kan hitta några öre
Som växellåds husen som bara har en gavel  Där tjänade  man massor av pengar Samma med mellan huset som man minskade mattrial
Skall man ha fräckare drev på fyran får man tillägga mattrial
Lager har man tagit bort nålar i nållagrena 
Tidiga golf har samma drev som har i en bubbla låda  bara för det skall bli billigare att bygga lådor till den tänkta effekten på motorn
När GTI kom som hade kunder som kunde tänka sig betala mer blev det andra saker i lådan
67 - 70 kom det mycket uppdateringar så lådan blev starkare på vissa detaljer Men hitta en sådan frisk är som vinna på lotto
Tyvärr är ofta missköta utan service typ oljebyte efter 3500 mil som Vw hade som service tid

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

3,87 kanskje ? ..

Mvh/Erich

JETech , S. Halland

4

kollade lite på "1300" lådan som är en dubbelgavel låda..
funderade.. en del vill ha 5 växlade lådor för att få ner motorvarvet på sina motorer .. =högre hastighet... men då blir ju kylfläktens hastighet lägre.. ICQ/bw

så hur tänker man..
mitt bygge i detta fallet blir ju med en 356 glasfiberkaross på en bubbla platta med en 1915 motor.(obs inte speciellt uppskruvad effekt)
skall jag prioritera att använda lådan från 1300 .. med mer motorvarv och därmed mer kyleffekt/varv..
eller "1600" lådan..
så vad tänker ni.. motorn /bilen kommer inte att användas för  dragracing, utan lugna landsvägskörningar/glassätar rundom med onödigt långa vägar till kiosken ICQ/ag

är inte tävlings benägen så inga höghastighetsövningar planerade..

så vad borde jag använda.. och varför.. ICQ/bv

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5 Senaste redigerad av erich (2024-10-28 01:51:21)

Swing/IRS ?  . AT om IRS ..

JETech , S. Halland

6

erich skrev:

Swing/IRS ?  . AT om IRS ..

I detta fallet irs..bägge lådor är ju dylika...

Varför AT lådan?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7 Senaste redigerad av PPRMicke (2024-10-28 09:30:58)

michaelth skrev:
erich skrev:

Swing/IRS ?  . AT om IRS ..

I detta fallet irs..bägge lådor är ju dylika...

Varför AT lådan?

AT heter den lådan för IRS knut   
Kul att någon tänker på kylning för ofta jämför folk med sin nya bruksbil som inte varvar men den gör 240 kmt om den orkade varva ut
För min del är det 4.13 på hobby bilen för den blir trevligare att köra då den är den lite kvickare från trafikljusen
Det är så mycket skrönor när det gäller växellådor vad som är starkare o så vidare
Vi plockade ur en 4.13 utväxling ur en växellåda den har gått 150 repor ner för strippen med 270 hk motor den är i nyskick
Jag vet sådana som klarar 10 repor sen går det i bitar andra kan köra 100 repor och det håller 
Båda kör lika hårt men den ena är väldigt noga med oljor och kopplingen andra sätter bara ihop o köper det billigaste
Då får man dra slutsatsen själv
Om man är osäker byt olja ofta i en låda då brukar dom gå väldigt länge
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

Både AM och AT är IRS som du redan vet.
AM har 4,375 I slutväxel vilket ger rätt högt varv men den kommer att bli stark och accelera snabbt. Tror du skulle tröttna rätt fort i motorvägsfart.
Jag hade gått på AM.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Tack för era synpunkter.
Motorväg är inte något jag direkt kommer köra på, då en bubbla e så mycket mer lämplig för småvägar.. ..
Så... 1300 lådan blir det..i alla fall som jag ser det nu... ICQ/bs

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(