1

Frågor om bromsar till Straightaxel konvertering på min 64 splitbuss.

Har nu fått tag på en 1500 växellåda som jag ska ha till SA konvertering...
Kommer att köra med 15 tums original wide five  bubblafälgar  med 165-65/15 däck och vill få lite koll på bad jag ska välja för bromsar.
Listar lite olika funderingar nedan. Svara gärna med era funderingar.

**Handbromsvajer, använda original med en förlängare ca 10 cm till höljet.

** Typ 3 bromstrummor wide 5 och bromsar. Svårt att hitta dessa trummor...

** Typ 1 bromsar och trummor wide 5 och en distansbricka mellan trumma och mutter.

** använda original 4 bultade bromsar från 1500 lådan och spacer från 4 bult till fembult wide 5. Är det risk att det tar i skärmkanterna med spacer?

Finns det risk att dessa fälgar tar i svärden så spacer ändå behövs?

Vilken väg man än väljer antar jag att man måste ha komplett från samma bromsar, sköldar, backar, hjulcylindrar och trummor.

Ni som gjort detta, vad har ni använt?

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

2

Nu var detta så långe sen, men som jag minns det kan du använda bubblans bromsar och helt sonika byta ut trummorna mot typ3, det är samma bredd och diameter. Jag tog min låda från en 1300S, men som jag förstått det har alla bubblor efter 68 samma bakbromsar? (undantaget de självjusterande bromsarna som iofs har samma passform mot trumman, så det är en ickefråga så länge de är kompletta).

Förr fanns typ3-trummor att köpa nya.

Huruvida du kan använda spacers eller ej beror alldeles på dina fälgar. Eftermarknads alufälgar har som regel ett "sämre" offset och hamnar längre ut. Dessutom är det inte bara risk att det tar i skärmkanterna vid färd, det kan även vara jäkligt tajt att ens montera hjulen*, som sagt, allt beroende på fälgarnas ET.

*Efter att ha brottats med spett och andra hävarmar för att trycka bärarmen (svärdet) neråt i många år, när jag ska montera/demontera bakhjulen, kom jag på den sinnrika idén om att ta en mekanisk "saxdomkraft" från en modern bil (ex golf) och sätta mellan navet och ramen och med domkraften istället trycka ner bärarmen. Mycket lättare, så håll utkik efter en saxdomkraft och plocka med i verktygslådan så du har en chans att byta hjul vid ev punka sen.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Jag har kört 356 trummor bak vid mina sänkningar.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

4 Senaste redigerad av Hoffa77 (2024-10-10 12:04:13)

Tjena, jag kör med bubbla låda och bubblatrummor med korta axlar och hjuldistanser (nr. 02527 hos Paruzzi) Då går däcken fritt med mina 185/65:or.

Är det korta axlar på din låda? Då får du bygga om svärden till offset. För det skiljer väl ca 5 cm eller något liknande jämfört med buss-svärden.... om du förstår vad jag menar.

Har sett att du har varit ute efter en låda med långa axlar. Då behöver du väl iaf bygga om svärden eller köpa ett kit?

Stötdämparfästet på lådan är på vissa modeller i fel vinkel. (Vet ej årtalen vilka som är raka och snea. Finns säkert andra som är kunnigare än mig på detta) Så det är egentligen inte "optimalt" att köra med snea fästen....

/David

#hoffasfulmek

55 oval
60 singlecab
65 crewcab

5

kee skrev:

Nu var detta så långe sen, men som jag minns det kan du använda bubblans bromsar och helt sonika byta ut trummorna mot typ3, det är samma bredd och diameter. Jag tog min låda från en 1300S, men som jag förstått det har alla bubblor efter 68 samma bakbromsar? (undantaget de självjusterande bromsarna som iofs har samma passform mot trumman, så det är en ickefråga så länge de är kompletta).

Om jag kommer ihåg rätt är det bara Typ 3 1962-63 som kan monteras på Typ 1 1968- bakbromsar.

6

Mogge skrev:

Jag har kört 356 trummor bak vid mina sänkningar.

Har du då haft original 68 bromsbackar och cylindrar?

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)

7

Hoffa77 skrev:

Tjena, jag kör med bubbla låda och bubblatrummor med korta axlar och hjuldistanser (nr. 02527 hos Paruzzi) Då går däcken fritt med mina 185/65:or.

Är det korta axlar på din låda? Då får du bygga om svärden till offset. För det skiljer väl ca 5 cm eller något liknande jämfört med buss-svärden.... om du förstår vad jag menar.

Har sett att du har varit ute efter en låda med långa axlar. Då behöver du väl iaf bygga om svärden eller köpa ett kit?

Stötdämparfästet på lådan är på vissa modeller i fel vinkel. (Vet ej årtalen vilka som är raka och snea. Finns säkert andra som är kunnigare än mig på detta) Så det är egentligen inte "optimalt" att köra med snea fästen....

/David

Jag har en låda med långa axlar från 68 om säljaren hade rätt. Ska kolla numret på.lådan för att vara säker men det är iallafall4 bult.
Svärd har jag redan med distanser för offset.

Dämparfästwt vet jag inte riktigt hur det blir med men det märks vä antar jag, vet att det finns nya övre fästen att köpa om det bryter för mycket i dem.
Men om jag fattat rätt så.har jag en låda som de flesta använder vid SA...

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)

8

Jag har monterat korta drivaxlar och hubbar från -66 på en -68 växellåda - på min bubbla.

De borde bli samma resultat på din buss, för det du vill ha är bättre utväxling och wide-5

.....speedwagen - Gasar Tills De Rasar...... ©

Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|