1

Jag bytte växellåda i min ghia, den gamla var rätt slut, läckte olja och lät illa.
Jag hittade en gammal låda från en 1300 71a, tror jag om jag läste numren rätt.

Bytte noskon till en buss noskon, monterade korta axlar. testade så växlar gick i och monterade i bilen.

Nu när jag kopplade in växelväjaren(till spaken) så inser jag att det inte går att få ut fyran....  Alla andra växlar går fint i och ur.
Fyran går att få ut med lite milt våld.
lådan är just monterad, så den är typ tom på olja, förutom lite jag smorde in när jag bytte noskon och axlar. Men det tvivlar jag på har betydelse.

Är det någon som har någon bra input till detta, vad felet kan bero på? Jag misstänker nått med noskonen och att allt måste ur igen  ICQ/ao

Bespar mig gärna kommentarer som att "gamla lådor är som att köpa grisen i säcken" , "köp en renoverad så funkar det" och liknande... Jag har helt enkelt inte råd med ny eller nyrenoverad låda, så jag får skruva och hoppas på tur istället...

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

Använde du "hockeyklubban från busslådan eller din gamla?

3

Hockeyklubban från bussen.
Det trodde jag(och hoppades) var rätt  ICQ/ah

Buss 65
Ghia 57

4

Det lättaste är ta loss noskonen och konstatera vad felet är
Skulle tro det är något med hockey klubban
Det kan vara så den går för långt 
De man kan göra då är borra ett nytt hål för låsskruven  om inte hockey klubban är böjd eller om dom har en rak
Hur man gör då för att veta vad det skall sitta är låsa med låsskruven kolla så alla växlar går in Då drar man skruven lite  sen lossar drar igen så kommer det bli märke i axel delen så borrar man lite
Efter som den tidiga typ 1 lådan har en böjd hockey klubba
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5 Senaste redigerad av PPRMicke (2024-10-08 20:01:10)

Och dom senare har rak hockey klubba
Skulle tro det är något med den
När du har borta noskonen kolla med  en skruvmejsel så växel gaffeln går lätt fram o tillbaka 
Om jag inte minns fel skall det vara 2-3 kg som växel förar armen att flytta från läge till nästa läge
När det är ok sen kan du kolla om du kan lägga i någon annan växel om det går så är det inte bra 
Skulle det gå jätte trögt att få ur 4an med skruvmejsel kraften är det något knas i växel muffen
Hoppas det inte är så
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

6

Jag tar ut lådan igen och lossar noskonen.
Den lådan jag stoppade i hade redan en bussnoskon monterad(en gammal, utan backljuskontakt och packbox på axeln. Jag tänkte att min nyare noskon var bättre och bytte till den. Det skulle jag kanske inte gjort  ICQ/bu

Buss 65
Ghia 57

7

Vilken hockeyklubba ska man ha om man kör med bussens noskon för att få en modernare låda att passa i en 50tals bil?
Bussens eller från en typ1? Spelar det någon roll från vilken årsmodell av typ1 isf?

Jag monterade som sagt den från bussen, fick borra ett nytt hål för låsskruven för den sitter ju på undersidan på typ2.

Buss 65
Ghia 57

8

stickan skrev:

Använde du "hockeyklubban från busslådan eller din gamla?

Nån måste ju VETA om man ska använda typ1 eller typ2 hockeyklubban? Eller om det inte spelar nån roll?
Jag har läst lite på Samba, där verkar man kunna använda antingen bussens(om man borrar nytt hål för låsskruven) och en från typ1(113 311 541)

Tänkte riva ner det till veckan igen, då vill jag gärna stoppa i rätt grejor ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

9

Nog ska det vara typ2, och nytt hål för låsskruven ja, där gjorde jag/vi så att vi borrade ett hål mitt i en passande bult, drog fast den där alla växlar funkar och då kunde man borra hålet i klubban genom bulten ICQ/ab

10

Det med buss o en typ 1 låda är inte bara
Brukar krävas att man borrar  i hockey klubban
En av anledningarna är olika långa slag länd på  spaken så hockey klubban rör sig lite mer än en typ 1
Det blir som en utväxlad spak med dåliga leder på en typ 1 i en typ2
Minsta fel reglaget kontra montaget så stämmer inte original hålet ( bustning i noskorn är inte ovanligt är sliten
Noskon211301205H brukar stämma  Hockey klubba  113311541C  men B är lite böjd länst ut
Då borrar man om hålet i stället så funkar  113311541C
Så kan man fråga sig är det verkligen hockey klubbans fel Det kan även vara 3-4an växel axel som har gått för långt ut mot det skall göra
Om jag inte minns fel är det 7 mm från läge till läge som kulan låser axelen för rätt läge Går den för långt så fastnar axelen  och hockey klubban glider ur spåret för 3-4 ingrepp ( detta är vanligt fel på när man rycker hårt med en utväxlad spak Mycket vanligt på strippen men då är det ofta 2an  eller 4an

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke