Bygger en typ4 motor till Beach buggyn. Då jag konverterar till upright, stående fläkt funderar jag på bypass till oljekyl. Den motorn lär ju inte bli speciell ansträngd någonsin. Inte om man jämför med bussen den kom ifrån.
Visserligen är den trimmad till 150hk enligt säljaren men åndå, någon som har tankar kring det?
1 2024-10-02 09:29:21 Senaste redigerad av kare.winsnes (2024-10-02 09:32:12)
Jag skulle rekommendera att köra med oljekyl
Första testet av min typ-4a med 1910cc vilken driver min beach buggy
Den låter riktigt trevligt!
6 2024-10-03 08:43:23 Senaste redigerad av PPRMicke (2024-10-03 08:47:29)
Om man säger så här
Oljan kyler 50 % av motorn sen 45% luften och dom sista 5% bränslet på en vw motor bil motor
Dom som har vw motorn i ett flygplan är 60% oljan 34% luften sen har man ställbart munstycke som man justerar för bästa kylning
Slutsats JA det är väldigt bra att ha ett kyl Ps om man vill uppnå bästa kyl resultat skall oljan vara runt 70-75 grader C under drift
Då får man ha en extra sump under motorn med mer olja som sitter i luftflödet som funkar som ett oljekyl Gärna ett större oljekyl
Sen om det är en typ 4 eller typ 1 =mer olja kyler bättre
Sen finns det saker för dragracing som var på bilden som motorn går 402m men även där har man mycket extra sumpar med mer olja
så man slipper få skum i oljan Det är det vanligaste haveri orsakerna på en stripp bil
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Bra och uttömmande svar, tack! Då blir det oljekyl
I gamla dagar åkte man rundt i byn med 2stk Spal fläktar på cylindrarna ,. inga kylplåtar ock ingen oljekyl ...
Gick helt fint Rekomanderas dock inte för långväga camping ...
// Erich