Den röda spolen har ett förkopplingsmotstånd kopplat i serie med spolen. Då blir det rätt spänning över spolen vid normal drift (14V).
När man startar motorn kopplas detta motstånd förbi och batterispänningen går direkt in på spolen, tanken är att batterispänningen är lägre då startmotorn går och då får man bra gnista ändå.
Inte bra att strunta i förkopplingmotståndet i normal drift då kan spolen överhetta.
Den blå spolen har lite högre motstånd och är tänkt att alltid köras med full batterispänning oavsett start eller normal drift.
Spolar kan bete sig lite olika även om man ohmmäter samma (t.ex. 3,5 ohm) beroende på hur de är lindade innuti. Bara att prova sig fram och se vilken av de blå som funkar bäst.
/Fredrik



Insåg lite grejer som borde förbättras när jag höll på och har tappat det i backen, så borde egentligen göra ett nytt, men det var så sjukt mycket jobb så jag vet inte om jag orkar
