1

Efter 10 års dvala är det dags att göra ett ryck med ghian. Karossen är lossad men jag misstänker att den kan vara svetsad på ett par ställen.

Jag har inte gjort någon body off tidigare så jag skulle behöva lite tips om vad jag bör, och framförallt, vad jag inte bör göra före och efter lyftet.

- Dörrar i eller ur?
- Glas i eller ur?
- Är sågbockar modell större ok att vila på?
- Håller stötfångarfästena i karossen om man skruvar fast ett par skenor som den får vila på?
- Är ghiakarossen tyngre än en bubblakaross?

Vill helst lämna glaset i, men jag vet inte om det kommer att bli spänningar i det så det spricker när man lyfter av karossen. I övrigt är motor, tank, säten och övrig inredning urplockad samt passagerardörren.

Alla tips och råd mottages tacksamt :-)

/Magnus

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66

2

Nu börjar det hända saker här Default/smile

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

3

opec skrev:

Nu börjar det hända saker här Default/smile

Håll inte andan ;-)

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66

4

Innan du lyfter något så kolla tröslarna noga. Hur rostiga är dom? Min ena bil hittade jag ett vinkeljärn fastsatt på ett originellt sätt i trösklen. Har du verkligen lossat alla bultar till plattan? Även inne under baksätet? lyft lite i taget och kolla hur det ser ut runt hela kanten på plattan. ser det ok ut , lyft lite till. kolla runt och åtgärda det du hittar som kan vara svetsat eller som inte släpper av andra anledningar. Ta det lugnt så du inte drar sönder något i onödan.
Folkvagnar är perfekta bilar att börja skruva med.
Sågbockar är bra om dom är stabila.

Kompletta dörrar väger en del så om det vore jag skulle jag rensa dom invändigt och behålla dom på så mycket som möjligt. kryssmät och sen staga upp karossen med stag.
Är det en renovering med lack senare?
jag skulle plockat ur rutorna. Känns lite dumt när man ser att man har härjat med vrålapan framför framrutan.

Bilens vikt skilljer inte så mycket på från bubbla. Jag sätter upp en kaross själv i karossnurran med hjälp av en motorlyft, även med taskig rygg.( kanske därför ryggen är taskig Default/lol
Jag har sett många som sätter fast dom i stötfångarfästena. men det gäller att dom är friska.
här finns en del som har gjort det.
http://forumkarmannghia.forum-actif.net/forum

Vill gärna se mer i projektform om du inte redan har projekttråd.

lycka till

yogi

5

Alla bultar är lossade och räknade  ICQ/ag  och den verkar släppa ok i framkant. Bak verkar det dock vara lite mer motstånd, men jag skall se om jag kan lyfta bit för bit och se om det lossar.

Dörrarna är strippade och den ena är urmonterad för jag skall byta/renovera gångjärnen. Med tanke på att de väger ett ton så vore det ju bra att ta bort dem, men å andra sidan så behöver jag inte staga upp den. Har också lite tajt med utrymme för att ställa dem på så.... Hmmm, jag får se om jag kan lösa det.

Lack kommer det att bli, men steg 1 är körbar oavsett hur den ser ut. Såg ett bra exempel på det på BRC. Den Ghian såg värre ut än min, men han körde sin i alla fall  ICQ/ae  Så fönstren får sitta kvar så länge det inte finns risk för att de spricker.

En karossnurra skulle vara optimalt i detta läge. Har letat länge efter någon begagnad länge men utan resultat. Bockarna får duga tills jag hittar något alternativ.

Ingen projekttråd ännu, men jag startade en blogg för något år sedan. Problemet är bara att jag glömmer att uppdatera och ta bilder när jag gjort något, plus att min fritid är tajt så det blir en jäkla tråkig läsning. Men vem vet, jag kanske sparkar upp något här istället.

Tack för input yogi  ICQ/af

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66

6

Jag byggde egen karossnurra efter en ide från KCW´s sida.

http://kustomcoachwerks.com/forums/viewtopic.php?t=166

Finns lite mått och annat från en video dom har gjort. Funkar lika bra till ghia som till bubbla. Fästpunkterna är karossfästena under tanken och fästena i hjulhusen bak.

Stor skillnad att se den på sidan i bekväm arbetshöjd istället för att ligga på golvet och kräla.
Går även att göra fästen till en bottenplatta.

yogi