1

Hej, Har en buss av 74-års modell med en 1800 motor. Förra året började startmotorn att krångla ibland. Köpte en ny och satte i, men det gick inte alls. Det enda som hände när jag skulle starta var att hela bilen blev strömlös inte ett klick ingenting, all el i bilen var utslagen.
Satte i den gamla igen och allt fungerade åter som det skulle, bortsett från startmotorn som bråkade som tidigare. Var nere en längre trevlig tur i Tyskland i sommar som bortsett från bankande med hammare på startmotorn ibland gick utmärkt.
Köpte åter en ny startmotor med samma resultat, inte ett liv bilen stendöd. Förstår att jag måste kopplat något fel, men vad!? Tycker inte det borde gå att koppla fel. Det finns ju bara två anslutningar på startmotorn. Den stora plusplinten där anslutningen från batteriet samt ytterligare två kablar ansluts, samtliga med "ringanslutningar" som träs på och fästs med en mutter. Och så finns kabeln från tändningen som trycks dit på sin stiftkontakt. Allt sitter precis som på originalstartmotorn och går inte att montera på något annat sätt, men uppenbarligen är ändå något galet som överstiger mitt förstånd.
M.v.h. Olsson

2

Dåligt batteri?

T2b taigagrön ´77

3

Faktiskt så höll jag på liknande för ett par år sedan..
Startmotorn kändes slö, bara när motorn var varm, det "klassiska" problemet med sliten bussning i lådan, tänkte jag..
Bytte den, blev ingen skillnad, lånade en ny startmotor och satte i - ännu sämre(!).
Visade sig att batteriet var trasigt på ngt vis...
Efter batteribyte satte jag tillbaka original startmotor och den funkar bra ,-)

4 Senaste redigerad av Björn J. (2024-09-18 12:48:55)

Grubban skrev:

Dåligt batteri?

Mät spänningen över batteriet samtidigt som du vrider om startnyckeln.
Bör väl på ett ungefär inte understiga 9 volt när startmotorn drar runt. Betänk att en startmotor kan dra en hel del ström och då sjunker ju spänningen enligt ohms-lag, på en 1600 AD motor vet jag att jag mätte upp drygt 80 A en gång.

Ladda batteriet över natten, mät vilospänningen, därefter tänder du helljuset eller halvljuset, låt det lysa i ungefär 5 minuter, mät spänningen över batteriet igen.
Spänningen bör ju då inte understiga 12,0 volt, kanske litet mindre.

Fulladdade och nya fräscha batterier bör hålla 12,7 volt när dom är obelastade.
Gamla halvdåliga batteri kan lämna en hygglig vilospänniong på 12,5 volt, men så fort man belastar dom så sjunker spänningen drastiskt, det skall den inte göra om batteriet är bra.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

mettis skrev:

Faktiskt så höll jag på liknande för ett par år sedan..
Startmotorn kändes slö, bara när motorn var varm, det "klassiska" problemet med sliten bussning i lådan, tänkte jag..
Bytte den, blev ingen skillnad, lånade en ny startmotor och satte i - ännu sämre(!).
Visade sig att batteriet var trasigt på ngt vis...
Efter batteribyte satte jag tillbaka original startmotor och den funkar bra ,-)

Det är ju bussningen man tänker på i första eller andra hand, efter batteriets status.
Sedan för en hel del år sedan köpte jag en eftermarknadsstartmotor till beachbuggyn... den var väl visserligen "Made in EU" men ingen Bosch... den funkade visserligen men var inte bra alls, ungefär som trådskaparens startmotor, med den startmotorn i buggyn tvingades jag parkera i nedförsbackar. Bytte sedan till en dyr original Bosch sedan var det inga problem. Om jag nu inte minns fel levererades det med en ny bussning tillsammans med startmotorn(?) eller så köpte jag en ny samtidigt.

Sedan då solenoiden... alltså den cylindriska burken som sitter uppepå startmotorn. Dessa är ju inte befriade från fel dom heller.
Solenoidens uppgift är att putta in bendixdrevet i svänghjulets startkrans samtidigt som den sluter ett kraftigt kontaktpar som ger spänning och ström till själva startmotorn.
Tröga solenoider kan ju rent fältmässigt väckas till liv med en hammare eller plastklubba, men till slut får man åtgärda felet. Två fel, dels kan solenoiden vara delvis fylld med gammalt härsket fett som beckat till sig, dels kan dessa konkakter vara brända och behöver putsas upp, och det ena behöver inte utesluta det andra.

Så kolla upp batteristatus, bussningen och startmotor/solenoid.

6

Hej igen och tack för tipsen. Testade med både startkablar och startbooster utan resultat. Men satte sedan en startkabel direkt mellan batteri och startmotor och "vips" snurrade den samma, dock utan att dra runt motorn.
Ut med startmotorn igen och då visade sig att axeln var något kortare än på original Bosch.
Så originalet sattes åter i och ny pluskabel införskaffades och allt fungerar åter som det skall.
Kan inte se något direkt fel på den gamla pluskabeln, men den är trots allt 50 år gammal.

M.v.h. Olsson

7

Salolsson skrev:

Hej igen och tack för tipsen. Testade med både startkablar och startbooster utan resultat. Men satte sedan en startkabel direkt mellan batteri och startmotor och "vips" snurrade den samma, dock utan att dra runt motorn.
Ut med startmotorn igen och då visade sig att axeln var något kortare än på original Bosch.
Så originalet sattes åter i och ny pluskabel införskaffades och allt fungerar åter som det skall.
Kan inte se något direkt fel på den gamla pluskabeln, men den är trots allt 50 år gammal.

M.v.h. Olsson

Vad bra att det ordnade sig.
Försök att skydda kabelskorna i den kontaktpunkten på solenoiden. Det är ingen bra miljö dör för elektriska kopplingar. Vaselin kan funka, Tectyl kan fungera, men är kladdigt. Sannolikt kan vanlig klarlack ge ett visst skydd också.