1

Hej
I början av 90-talet plockade jag isär min inte helt dåliga bubbla av 70 års modell.
Kom så långt att bottenplattan blev blästrad och rostlagning påbörjad.
Men sedan hände annat och den blev ståendes, nu blir det 30-år...
Nu har barn vuxit upp etc. och det finns tid att börja bråka med liket igen och jag tänkte väl fortsätta där jag var.
Dvs. rostlaga bottenplattan.
Först får jag väl inspektera och se vad som blev gjort, vad som behöver göras om och vad som återstår.
Finns det någon bra bild på vilka olika plåtbitar bottenplattan överhuvudtaget består av?
Har aldrig sett någon som öppnar upp tunneln där växelstänger mm ryms, är det bara svårt eller är det även onödigt?
Samt viktigast, det lär ju bli ett lågtempo även framgent, hur rostskyddas bäst de delar som åtgärdas om jag tar en del/område i taget?

mvh / Håkan

1970 1300 i delar sedan 1992....

2

Det är aldrig försent att börja om.
Om du kollar här får du en ide om vad som finns att köpa till bottenplattan.
https://www.classicvw.se/bubbla-t1-/t1- … rentPage=1


Tunneln är väl i princip det enda som inte rostar, så du behöver nog inget göra där.
Jag bytte bensinröret utan att öppna upp i princip (bara ett lite hål i sidan), med etta sagt så har nog en del öppnat upp den med.

Kom ihåg utan bilder här har inget hänt :-)

"ljushuvud"

3

Ja gamla synder har vi alla... men som sagt med bilder vet vi ev hur kanske vad du kan bör .rent teoretiskt borde göra...
förebyggande renovering som bränsleledning är ett jobb som man gärna har haft gjort när karossen sitter där.
att lossa botten är hyfsat mycket jobb och känns inte befogat om man nu inte tex kortar en bottenplatta.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4 Senaste redigerad av Junte (2022-01-09 12:38:41)

jag är ledsen men jag har helt andra erfarenheter av rost i tunneln (på min 1302a).
botten rostig o mkt tunn både fram i hammarhajshuvudet, här o var på mitten
o i botten på båda gafflarna bak, visade sig när jag skulle förstärka där.
syntes inte utifrån utan först när jag kapade lite o skulle svetsa . . .
proffsrenoverarna memminger i tyskland fuskar inte. (nå, dom tar betalt också.)
titta gärna på deras hemsida (man får bäddra lite) eller gå till länken nedan.
här kan man ödsla lite tid o få ideer.
https://www.feine-cabrios.de/kaefer-res … odengruppe

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

5

Ta en ficklampa och lys in i tunneln t ex vid luckan bakom framvagnen eller luckan vid baksätet.
Då får du en uppfattning om skicket.

Det är inte speciellt svårt att öppna tunneln om man kan hantera en borrmaskin och vinkelkap.
Men det tar en stund att borra ut alla punktsvetsar. Det är måååånga.

Så här ser det ut när det är öppnat.

Post's attachments

vw tunnel-bottom-plate-11.jpg, 636.73 kb, 1440 x 1080
vw tunnel-bottom-plate-11.jpg 636.73 kb, 154 downloads since 2022-01-09 

VW tunnel-bottom-plate-3.jpg, 621.89 kb, 1440 x 1080
VW tunnel-bottom-plate-3.jpg 621.89 kb, 136 downloads since 2022-01-09 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

6

Har gjort en första inspektion av plattan.
Fick börja med att städa fram den under div bråte men där fanns den.

Skulle behöva vända på den också men det får bli nästa gång.
Liten bit framåt kom jag ändå och kan börja leta reservdelsplåt.

Plåten i framändan behöver bytas, inte mycket att välja på där.
http://www.hf-productor.se/images/hf-images/maskin/vw/220219-1.jpg

Sidan har fått en smäll, oklart när, men där finns även hål så här behöver också fixas.
Ska inte behöva helt nya golvhalvor däremot då de ser skapliga ut i det stora hela.
Bara kanterna som är dåliga egentligen.
http://www.hf-productor.se/images/hf-images/maskin/vw/220219-2.jpg

Domkraftsfästena ser dåliga ut men ännu sämre är plåten de sitter på så jag hoppas även denna bakre del av sidan finns som färdig plåtbit.
Ser ungefär lika ut på båda sidorna.
http://www.hf-productor.se/images/hf-images/maskin/vw/220219-3.jpg

Slut för nu.
mvh / Håkan

1970 1300 i delar sedan 1992....

7

ICQ/ay

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

8

Smashweld skrev:

Har gjort en första inspektion av plattan.
Fick börja med att städa fram den under div bråte men där fanns den.

Skulle behöva vända på den också men det får bli nästa gång.
Liten bit framåt kom jag ändå och kan börja leta reservdelsplåt.

Plåten i framändan behöver bytas, inte mycket att välja på där.
http://www.hf-productor.se/images/hf-images/maskin/vw/220219-1.jpg

Sidan har fått en smäll, oklart när, men där finns även hål så här behöver också fixas.
Ska inte behöva helt nya golvhalvor däremot då de ser skapliga ut i det stora hela.
Bara kanterna som är dåliga egentligen.
http://www.hf-productor.se/images/hf-images/maskin/vw/220219-2.jpg

Domkraftsfästena ser dåliga ut men ännu sämre är plåten de sitter på så jag hoppas även denna bakre del av sidan finns som färdig plåtbit.
Ser ungefär lika ut på båda sidorna.
http://www.hf-productor.se/images/hf-images/maskin/vw/220219-3.jpg

Slut för nu.
mvh / Håkan

Post's attachments

220219-1.jpg, 205.71 kb, 800 x 600
220219-1.jpg 205.71 kb, 140 downloads since 2022-02-27 

220219-2.jpg, 216.15 kb, 800 x 600
220219-2.jpg 216.15 kb, 156 downloads since 2022-02-27 

220219-3.jpg, 203.77 kb, 698 x 600
220219-3.jpg 203.77 kb, 142 downloads since 2022-02-27 

"ljushuvud"

9 Senaste redigerad av Smashweld (2024-09-11 20:54:37)

Hej igen.
Var ett tag sedan jag uppdaterade tråden märker jag.
Sommaren 2022 blev det rostlagning av bottenplattan.

Här kommer före och efter bilder, fler finns på http://www.hf-productor.se/maskiner/vw- … tenplattan

Bytte som ni ser ut kanterna. Svårast var att passa in reservdelsbitarna men att kapa ur lite i taget löser det även om det tar tid.
Möjligt det varit enklare att byta kompletta golvhalvor men det gick skapligt ändå.
Nu var plattan redo för blästring.

Post's attachments

220727-01.jpg, 378.13 kb, 800 x 600
220727-01.jpg 378.13 kb, 52 downloads since 2024-09-11 

220727-14.jpg, 377.59 kb, 800 x 541
220727-14.jpg 377.59 kb, 51 downloads since 2024-09-11 

1970 1300 i delar sedan 1992....

10

ICQ/ay

11

ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12

Grymt! Grävde också fram en gammal synd som jag haft ståendes i 20 år. Min första bil. Slängde ihop den förra året på ett par månader.

Behövs det delar? Har nästan helt nya bromsgrejer liggandes. Köptes och monterades, sen kördes den till besiktning och blev godkänd.
Sen så rev jag ner bilen och nu har projektet spårat.

Finns spindlar fram, bromsskivor (ej nyköpta), bromsok (köpta för säkert 30 år sedan av förra ägaren, ser i princip oanvända ut vill jag minnas), huvudbromscylinder (TRW) med tillhörande ombyggd härva för 3 till 2 bromskontakter, "nya" hjulcylindrar ATE, "nya" backar bak (BBT). Tillhörande bromstrummor kan säljas också.

Delarna kan ses här: https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 85#p527385
Piskan finns på sida två.

Finns även växellåda och AS 1600 DP-motor, men det är kanske mindre intressant.

1200 -58
1500 -69

13

Det behövs säkert delar, men jag har inte bra koll på vilka. Allt ska finnas i div backar men skicket är osäkert efter så många år.
Får leta säljare och objekt när jag vet vad som behövs.

1970 1300 i delar sedan 1992....

14

Vem har bråttom ;-)
Bra jobbat...

"ljushuvud"