76

I helgen brann en Lyx från UK i Belgien, på väg hem från SPA  ICQ/ac

Post's attachments

Lyx.jpg, 79.07 kb, 637 x 472
Lyx.jpg 79.07 kb, 266 downloads since 2018-08-06 

77 Senaste redigerad av michaelth (2018-08-06 16:26:09)

Min kompis fars -64 15 fönster började brinna pga extra oljefilter med gummislangar med slangklämmor.. En övning som gjorts i england.. Oljan sprutade på avgas och började brinna, genom egen liten  släckare och en. ... Vägverksbil som tillslut stannade släcktes med en större släckare..
Bilen är sanerad nya hydraul slangar pressade kopplingar och bussen rullar vidare.. Såg ut som en droglangar kvart i motor rummet..
http://forumbilder.com/images/2018/08/06/IMG_9723.md.jpg
Att åka runt utan en eller 2!  stora 6kg pulversläckare och tro att det inte händer mig... Glöm det, en liten 2kilos är som ett skämt när man behöver det... Tro mig har försökt.. Bilen skrotad...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

78

Även Victor från Gävles Splitbuss började brinna i Norge härom veckan, troligen också olja och lyckades släcka.
Verkar betydlig svårare att släcka bensin än olja, man har ju sett brandkåren stå och mata in i motorutrymmet och det bara slår upp igen  ICQ/bn

79 Senaste redigerad av Björn J. (2018-08-07 08:12:24)

GB skrev:

Även Victor från Gävles Splitbuss började brinna i Norge härom veckan, troligen också olja och lyckades släcka.
Verkar betydlig svårare att släcka bensin än olja, man har ju sett brandkåren stå och mata in i motorutrymmet och det bara slår upp igen  ICQ/bn

Pulver är väl bra och rekommenderat.
I ett annat "icke VW" fordon jag har, har jag kompletterat med en 6liters skumsläckare.
Funderar också på att sätta in en automatisk hepaflourpropane-släckare, en gas som tränger undan syret, sådana brukar finnas i  rally- och båttillbehörsbutiker.

https://www.hjertmans.se/produkter/segl … ackare-1kg
Denna modellen finns i tre olika storlekar, borde väl likväl som i en båt, kunna platsa i motorrummet på en VW-buss, om den nu får plats?

-Vi har väl drabbats av mer än tillräckligt många bränder det senaste...
Söder om Uddevalla var det en trafikolycka, där en husbil började brinna i lördags eller om det var i söndags, och startade en skogs/markbrand som ännu inte är släckt... Alltså det är numera inte bara egen egendom och hälsa som drabbas, det får även otrevliga följder och samhällskostnader.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

80 Senaste redigerad av michaelth (2018-08-07 11:17:04)

Att tänka på, min egen bay buss ställdes av i slutet av 80talet, detta pga. att den då krafigt oljeläckande motorn börjat brinna.. Den dåvarande ägaren lyckades släcka med 2 pulversläckare.. Mao en brand under motorn. ..till min lycka ställdes bussen tills jag fick den ett antal..... År senare..
Så som kompisens pappas buss.. Inte bara i motorrummet det kan brinna..

När synade ni era bränsleledningar/gummi oljeledningar... Bara för att dom gamla höll i 30år.. Förlita er inte på "nya "slangar, då dom mycket väl kan bli kass på bara något år i värmen och spritinblandningen... ICQ/av

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

81 Senaste redigerad av Björn J. (2018-08-07 13:05:53)

michaelth skrev:

Att tänka på, min egen bay buss ställdes av i slutet av 80talet, detta pga. att den då krafigt oljeläckande motorn börjat brinna.. Den dåvarande ägaren lyckades släcka med 2 pulversläckare.. Mao en brand under motorn. ..till min lycka ställdes bussen tills jag fick den ett antal..... År senare..
Så som kompisens pappas buss.. Inte bara i motorrummet det kan brinna..

När synade ni era bränsleledningar/gummi oljeledningar... Bara för att dom gamla höll i 30år.. Förlita er inte på "nya "slangar, då dom mycket väl kan bli kass på bara något år i värmen och spritinblandningen... ICQ/av

Jag har några typ 1, buggy och nu även en "nästan körbar" kitcar. I nuläget är bara buggyn i trafik, denna har ju ett synnerligen välventilerat motorrum, om nu ordet "rum" är relevant. Alla bensinångor och bensinspill lär ju ventileras bort omedelbart, men ändå...
Men jag kollar maniskt eller kanske paniskt slangar och anslutningar. Drog i våras en ny bränsleslang av hög kvalitet från tanken bakåt inne i karossen, där den klammrades med gummiklädda klammrar, har dubbla slangklämmor vända åt var sitt håll där det får plats.

Mekade häromdagen US-båt, med bubbla storblocks V8:or, suck, förvånansvärt at den båten ännu inte hade exploderat eller åtminstone brunnit upp, fy fasiken vilken urdålig installation det var ända från tankpåyllningen till förgasarna, ägaren ombads att sanera alltihopa innan jag ens kliver ombord där igen.

Jag har varit spekulant på några VW 181, ännu inte köpt någon, men så lär det bli. en jag kollade på eftter att ha kört bortåt 50 mil, var riktigt fin, men hade bränsleslangar utan slangklämmor, läckande tank uppe vid givaren, torr påfyllnadsslang, och ett läckande bränslefilter i motorrummet. Den bilen var "nyrenoverad" nylackad, och fin till det yttre...Kostade skjortan, ja en hel herrekipering. Hoppas att det är en välbeställd brandman som köper den... ICQ/aq

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

82

Björn J. skrev:

men hade bränsleslangar utan slangklämmor, läckande tank uppe vid givaren, torr påfyllnadsslang, och ett läckande bränslefilter i motorrummet.

Så var det ju i nästan alla VWs när jag började med dem. Mitten 90-tal. Till och med mopederna hade oftare slangklämmor på bränsle än vad bubblorna jag stötte på hade.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

83

Skulle man inte kunna gänga hålet i förgasaren och skruva dit
ett passande rör så håller gasaren tätt.

84 Senaste redigerad av t100r (2018-08-07 16:18:54)

På tal om båtbrand, i våras exploderade en bayliner vid sjösättning . Fulltankad med 350 liter !
Bara small när han vred på nyckeln, ägaren klarade sig men båten blev i princip förintad.
Man ska ha respekt för ångorna de är nog farligast och den där lilla 2 liters brandsläckaren hjälper inte långt. https://lm.facebook.com/l.php?u=https%3 … ACtAMCmm_g

Post's attachments

6e60c5709cb415742863b00b010a5d6099801d43.jpg, 234.62 kb, 1200 x 900
6e60c5709cb415742863b00b010a5d6099801d43.jpg 234.62 kb, 260 downloads since 2018-08-07 

85 Senaste redigerad av Björn J. (2018-08-08 06:54:50)

t100r skrev:

På tal om båtbrand, i våras exploderade en bayliner vid sjösättning . Fulltankad med 350 liter !
Bara small när han vred på nyckeln, ägaren klarade sig men båten blev i princip förintad.
Man ska ha respekt för ångorna de är nog farligast och den där lilla 2 liters brandsläckaren hjälper inte långt. https://lm.facebook.com/l.php?u=https%3 … ACtAMCmm_g

En "bajlajner" mindre är ingen större förlust för mänskligheten.
Här i Bohuslän kallar vi dessa för "AIDS-båtar" eller "HIV-baljor" lätta att få, omöjliga att bli av med.
I båtar är det dock annorlunda, skrovet är (för det mesta) tätt nedåt, det är ju liksom det som är vitsen med båtar... bensinångorna samlas i kölsvinet närmast botten, under motorn, en gista från startmotorn eller något annat elektriskt är tillräckligt, därför skall motorrum i bensinmotorbåtar ventileras med en (gnistsäker) fläkt i två minuter innan start. Jag har numera ingen båt med bensininombordare... den tiden är förbi.
Jo jag har sett två båtbränder, en utanför en marin bensinstation, fadern/skepparen dog i åsynen av resten av familjen som antingen hoppade i sjön eller slungads ut av tryckvågen och det var i en norskbyggd bensinmotorbåt med dubbla V8:or. Dom hade precis tankat en halv kubikmeter bensin.
På tal om båtbränder då...
Nu åter till ämnet...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

86

Vad är det som tänder den läckande bensinen, det gnistrar ju inte överallt på motorn, är det när bensin hamnar på generatorn eller vad?

Gubbjävel; dvs originalfantast

87

Gissar på värme från avgasrör... ICQ/bn

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

88 Senaste redigerad av umekille (2023-05-11 11:43:57)

Det är ångorna som brinner...en fulltankad bil kan du släppa ner en fimp i tanken o den bara pyser till o släcks.
Likt när du eldar ved...det är gaserna i vedträdet som brinner...då dem är slut glöder resten.

89

Igår i Danmark  ICQ/bh

Post's attachments

Brand.jpg, 196.92 kb, 750 x 566
Brand.jpg 196.92 kb, 62 downloads since 2024-05-28 

90

Det är fler fordon och betydligt dyrare än gamla VW som tar fjutt, här en Koeniggsegg Jesko 2024 för närapå 40 miljoner.

I helgen började en Koenigsegg Jesko Attack oförklarligt att brinna. Nu tar den svenska supersportbilstillverkaren det säkra före det osäkra och ber Jesko-ägare att inte köra sina bilar förrän de har undersökt den totalt uppbrunna bilen och fastslagit vad som var orsaken.
I helgen kom 6to6 Europe Tour (Six2Six) till grekiska huvudstaden Aten där ett 70-tal supersportbilar kör utvalda sträckor runt om i Europa. På lördagsförmiddagen satte sig två personer i den nyinköpta svenska ”megabilen” Koenigsegg Jesko som här var i ett exklusivt Attack-utförande med bland annat blottad kolfiberkaross och detaljer i bladguld.

De hann inte köra långt förrän bilen, som kostar bortåt 40 miljoner kronor, började brinna häftigt. Personerna i bilen klarade sig oskadda medan bilen brann upp helt. Inte mycket återstod när branden var släckt av det grekiska brandförsvaret.
Vad som orsakade branden är inte känt, men det är just det som Koenigsegg ska ta reda på. Därför uppmanar den Ängelholmsbaserade tillverkaren Jesko-ägare runt om i världen (28 stycken har hittills tillverkats) att inte köra sina bilar.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyh … ra-bilarna


One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

91

Det var nog nåt med tomgången som tog fyr. 40millar o så måste man joxa med gasen för att hålla igång möget. Skandal.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

92

Det var en hydralslang som läckte, den var olämpligt dragen/placerad.

Christian von Koenigsegg - Vi har hittat orsaken till branden
Det var dock en strimma med hydraulvätska bakom bilen på vägen. Med tanke på detta har vi undersökt det trycksatta hydraulsystemet, som är det enda systemet som innehåller denna vätska. När vi tittade nära på bilen fann vi även att en trycksatt hydraulslang äventyras längst bak på bilen. Detta i kombination med hydraulvätska på vägen visar tydligt att detta var orsaken till branden.

Alla Koenigsegg Jesko som levererats ska nu undersökas. Det handlar enligt uppgift om 28 bilar runt om i världen.
– Vi kontrollerar nu installationen av alla hydraulslangar i detta område på all produktion Jesko och alla Jesko ute på fältet, för att säkerställa att installationen inte äventyras. För att lägga till ytterligare ett lager säkerhet testar vi nu och utvecklar en mjukvaruuppdatering som kan känna ett tryckfall eller läckage på mindre än en sekund och stänga ner hydraulsystemet omedelbart, för att undvika en brand, ifall det någonsin blir ett läckage igen.

https://carup.se/koenigsegg-vi-har-hitt … ll-branden

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

93

vad tror ni om "blaze cut" brandsläckningssystem?

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

94

Blaze Cut släcker i första hand en brand men fortsätter t.ex. bensin läcka på grenrör så bromsar den brandförloppet och då behöver man en annan släckutrustning, som en femkilos pulver eller liknande. Priserna varierar kraftigt mellan olika företag så kolla runt innan köp, de finns i olika längder och även med en tryckgivare som kan bryta strömmen till en elektrisk bränslepump eller vad man nu önskar få stopp på.

Här en film som visar hur den fungerar i ögonblicket när brand uppstår.


One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

95

Skaparen av det här bränslesystemet vinner årets Darwin Awards*..
*Darwinpriset, på engelska Darwin Awards, är en årlig humoristisk utmärkelse, som tilldelas den eller dem som förmodligen förbättrar mänsklighetens genpool genom att oavsiktligt ta livet av sig eller steriliserar sig på ett utomordentligt klantigt eller idiotiskt sätt. Utmärkelsen är namngiven efter evolutionsteoretikern Charles Darwin (1809-1882)


https://i.blocketcdn.se/pictures/mobility/1401236614/15bd9f85fca74f6eb0cd6318e31c8a6f.webp?type=3840x2880
https://www.blocket.se/annons/skane/vol … 1401236614

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

96

vwato skrev:

Skaparen av det här bränslesystemet vinner årets Darwin Awards*..
*Darwinpriset, på engelska Darwin Awards, är en årlig humoristisk utmärkelse, som tilldelas den eller dem som förmodligen förbättrar mänsklighetens genpool genom att oavsiktligt ta livet av sig eller steriliserar sig på ett utomordentligt klantigt eller idiotiskt sätt. Utmärkelsen är namngiven efter evolutionsteoretikern Charles Darwin (1809-1882)


https://i.blocketcdn.se/pictures/mobility/1401236614/15bd9f85fca74f6eb0cd6318e31c8a6f.webp?type=3840x2880
https://www.blocket.se/annons/skane/vol … 1401236614

Tyckte inte det såg så farligt ut....... först.........
Hellvette så gör man ju inte.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

97

Vad är det jag inte ser på bilden?

Det ser ju för jävligt ut, men så där såg väl majoriteten av bilarna ut på svenska VW-träffar fram till början av 00-talet.

Jag ser:
- Inga slangklämmor
- Onödiga skarvar
- Bränslefiltret är i motorrummet och är inte fastsatt
- Den där genomskinliga slangen är ingen höjdare med modern bensin

98

Och så begär dom 595´för den Brassebussen på Blocket nu  ICQ/bm

99

För 595`` får man det på köpet ICQ/bf

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

100

Begärt pris behöver ju inte spegla vad den säljs för... hur ser man brasse.. är det schassiet?

Bara detta med transparenta bränsle ledningar... finns det dylika som tål benzin?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(