Har haft en ny Scat vev liggande på hyllan ett tag. Visade sig vara en 78,4mm gjuten rackare - är det nåt man vågar bygga en större motor på?
...Trodde i min enfald att allt vad gäller vevaxlar var smidda grejer för styrkans skull.
//Andreas
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Gjuten vev
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Har haft en ny Scat vev liggande på hyllan ett tag. Visade sig vara en 78,4mm gjuten rackare - är det nåt man vågar bygga en större motor på?
...Trodde i min enfald att allt vad gäller vevaxlar var smidda grejer för styrkans skull.
//Andreas
Stor motor är inga problem. Så länge du inte tänker bygga racemotor eller överladda duger den gott. Finns exempel där gjutna vevar levt länge även i sådana sammanhang, men det känns lite dumsnålt.
njaä rejs blir det inte. Men det är kul att gasa på gatan ibland
Vill inte att det blir för ömtåligt, i så fall köper jag en smidd axel istället. Skall få den balanserad med svänghjulet. Är det fördel att först balansera vev och svänghjul separat innan de balanseras ihopsatta? Skall dreven sitta på axeln vid balansering, eller är det overkill?
//Andreas
![]()
Vill inte att det blir för ömtåligt, i så fall köper jag en smidd axel istället. Skall få den balanserad med svänghjulet. Är det fördel att först balansera vev och svänghjul separat innan de balanseras ihopsatta? Skall dreven sitta på axeln vid balansering, eller är det overkill?//Andreas
Dreven ska sitta på och du ska även balansera remskiva och tryckplatta.
Skulle vara kul att se bild på en gjuten vev ? (och hur man ser skillnaden kontra smidd)?
78,4 var ju det klassiska måttet på påsvetsade (strokade) originalvevar - varför gjuta upp exakt detta mått undrar man...
För att det är billigare. Det finns gjutna 69 och 82 oxå.
Gjutna vevar brukar det ju sitta i dom snikrenoverade motorerna som säljs.En gjuten vev kan hålla länge,men det är inget som jag skulle välja.Samma sak med svänghjul...Ett gjutet svänghjul kostar nästan bara hälften jämfört med ett smitt men varför välja ett sämre än std..
I de sist tillverkade Mexico-folkorna satt det gjuten vev.
![]()
Vill inte att det blir för ömtåligt, i så fall köper jag en smidd axel istället. Skall få den balanserad med svänghjulet. Är det fördel att först balansera vev och svänghjul separat innan de balanseras ihopsatta? Skall dreven sitta på axeln vid balansering, eller är det overkill?//Andreas
En seriös motorfirma balanserar samtliga delar så att de är "nollade" separat, dvs de balanserar först vevaxeln "tom", sedan svänghjulet när det monterats osv. Detta för att att man skall slippa balansera om alltsammans om du i framtiden behöver byta någon del.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Gjuten vev
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.