1

Hej, jag hoppas någon kan hjälpa mig med det här. Vi har precis köpt en T3 och vi har oljetrycksproblem i Tyskland. Oljelampan tändes konstant och många försök gjordes vid verkstaden;

Oljepumpen är ny och fungerar.
Oljetrycksgivaren har bytts ut
Byt olja (nu 10W60)

Verkstaden försökte mer, men alternativet nu var att ta isär hela motorn för att kolla lagren. Men jag förstår fortfarande inte problemet

Varvtalet var endast 200-300rpm vid tomgång. Verkstaden ökade sedan hastigheten till 900 och nu släcks lampan.

Garaget sa hela tiden att trycket var för lågt, men de hade ingen tryckmätare och jag fick ingen förklaring på tyska varför trycket ännu inte är bra. Jag är själv holländare men bor i Göteborg. Jag är tacksam för alla råd eller tips för ett pålitligt garage för T3-bussar i Göteborg. Tack på förhand.

2

Vad för motor? Boxer eller radmotor  ??...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Hej, det vet jag tyvärr inte. Vi har kört lite mer nu och varvtalet är nere på 500-600 rpm nu vid tomgång. Oljelampan lyser också igen vid detta låga varvtal.

4

Men en tomgång på 900 är väl okej? du behöver någon som kan mäta upp trycket ordentligt.....köra med lampan tänd är inte bra i längden.... ICQ/bc

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin vw pickis 70  vw buss 59 ``fejklyxen´´

5

Tomgång på bensin ska vara 850-900. Min erfarenhet är att om lampan tänds på tomgång så kan lagren vara slitna. Jag har haft det på min ett par år men händer endast vid varmt väder. Montera oljetrycksmätare och kolla.

6

Hej, tack för svaret. Jag ska först kolla om vi kan installera en oljetryckmätare och sedan får vi se vad nästa steg blir.