1

När var det som VW införde årsmodellbyte  i augusti månad?

2

Augusti 1955, efter den tyska industrisemestern detta år.
Tidigare hade VW infört ändringar och förbättringar löpande när helst det behövdes, utan att marknadsföra det med pukor och trumpeter. Det var först i mitten av femtiotalet som exporten till USA tog fart. I USA var det helt annan uppmärksamhet på årsmodellsbyte. De flesta, för att inte säga alla, amerikanska biltillverkare gjorde stor sak av alla nyheter på kommande årsmodell. VW ville inte vara sämre.

En annan fördel med att byta årsmodell under sommaren var att det var enklare att ställa om verktyg och maskiner när produktionen till stor del låg nere under semesterveckorna. Det var lättare att införa nya pressverktyg, fixa nya karossjiggar och annat när det inte krockade med den löpande tillverkningen. VW fortsatte dock med att löpande införa mindre ändringar även under pågående modellår. Detta framför allt när det gällde mekaniska förbättringar. Det är spännande att läsa "progressive refinements". Då inser man hur många små förändringar som ständigt gjordes, och som man inte hade en aning om. Inte minst under 1961, då VW försökte få ordning på 34-hästarsmotorn. Det var många små förbättringar som inte syntes.

Det är lätt att lära sig synliga årsmodellsförändringar. Fönsterstorlekar, lister och sådant. Att ha full koll på alla små detaljförändringar är en omöjlig uppgift. Det är bland annat detta som gör dessa bilar så spännande att pyssla med ICQ/ag