76

Alex skrev:
Alex skrev:

Så just nu kollar jag lite på följade:
091
Porsche G96/G97
Subaru 5 och 6 växlat

Subaru :
Nytt kronhjul och pinjong, lika så medbringare och ny noskon går väl på 2500 dollar. Här kan man även välja mellan 5 slutväxlar utan extra kostnad
Adapterplatta och svänghjul
Hyfsat billig i inköp beroende på val av låda. 6 vxl är dyrare
Flertalet olika utväxlingar att välja på

G96/G97:
Dyr i inköp
Tråkiga för långa växlar för ändamålet
Adapterplatta och svänghjul

091:
Gammal
ligger väl i samma prisklass som Subaru i inköp
Troligen behövs den renoveras
Istället för adapterplatta och svänghjul så går jag nog på att tillverka ett nytt svep med Peugeot-svänghjul och tryckplatta. Kombineras med VW-lamell.
Vettiga slutväxlar går att köpa för billig peng (5.23 eller 5.5 eller vad det var)

För att avsluta detta så får det bli 091 av olika anledningar. Så nu ska jakten börja. Även 002 är intressant i skrivande stund!

Hur är tanken sedan... vad blir det för bestyckning i lådan? Hur gör du med anpassningen till din motor
Tänkte på.. T3 bussen som har "sideschifter" dvs växellänkage sitter på sidan. Där är kopplingshuset som en lös del då det ju finns olika beroende på radmotor eller boxer motor.  Men då det är demonterbart är det lättare att ställa upp på tex. en fräs för modifiering..eller stor svarv ICQ/be

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

77 Senaste redigerad av Alex (2024-03-19 15:58:04)

michaelth skrev:
Alex skrev:
Alex skrev:

Så just nu kollar jag lite på följade:
091
Porsche G96/G97
Subaru 5 och 6 växlat

Subaru :
Nytt kronhjul och pinjong, lika så medbringare och ny noskon går väl på 2500 dollar. Här kan man även välja mellan 5 slutväxlar utan extra kostnad
Adapterplatta och svänghjul
Hyfsat billig i inköp beroende på val av låda. 6 vxl är dyrare
Flertalet olika utväxlingar att välja på

G96/G97:
Dyr i inköp
Tråkiga för långa växlar för ändamålet
Adapterplatta och svänghjul

091:
Gammal
ligger väl i samma prisklass som Subaru i inköp
Troligen behövs den renoveras
Istället för adapterplatta och svänghjul så går jag nog på att tillverka ett nytt svep med Peugeot-svänghjul och tryckplatta. Kombineras med VW-lamell.
Vettiga slutväxlar går att köpa för billig peng (5.23 eller 5.5 eller vad det var)

För att avsluta detta så får det bli 091 av olika anledningar. Så nu ska jakten börja. Även 002 är intressant i skrivande stund!

Hur är tanken sedan... vad blir det för bestyckning i lådan? Hur gör du med anpassningen till din motor
Tänkte på.. T3 bussen som har "sideschifter" dvs växellänkage sitter på sidan. Där är kopplingshuset som en lös del då det ju finns olika beroende på radmotor eller boxer motor.  Men då det är demonterbart är det lättare att ställa upp på tex. en fräs för modifiering..eller stor svarv ICQ/be

Är ju lite samma sak på en 002 och 091, bellhouse är löst sånär som på att det är den del av tätningen mot diffen och där.
Så det blir ett helt nytt bellouse helt anpassat för PSA koppling, kopplingsarm och hydraulisk slavcylinder. På så sätt får jag behålla original dragande koppling istället för tryckande. Har inte orkat gräva i hur upplagring av veven är och om den hade klarat av de tryckande krafterna som uppstår. Men oavsett så blir det enklast att få till ett fungerande paket och behålla så mycket som möjligt OEM.

Och så blir det en 240 mm lamell anpassad för VW-splines.

Har funderat på 094 som den kallas. En 5 växlad hade varit trevligt för att få en växel som är lågt växlad om man skulle få för sig för lite offroad. Men jag vet inte om 094 och/eller 5vxl är svagare eller likvärdig med 091.

1200 -58
1500 -69

78

som jag fattat det är en 5 växlad svagare.. men där 1 är en starta i backe växel. och 5 har samma utväxling som 4 på 4n 4 växlad låda.. men det är ju beroende på slutväxeln. sen är ju 5 an längre än den 4 växlade lådan...
min tanke är en slutväxel från en 112 hk in i min 4 växlade låda till min buss som (nu har 1.7 sugdiesel) och där det blir en 1.9 turbo diesel. som det är nu har jag en växellåda från en 1,6 sugdiesel i bussen.. vilken  är.. tja skall vi säga låg(högväxlad) dvs mycket varv lite fart.. 1,6 lådan är den långsammaste vw lådan..
med dels vridet och /hk från 1.9 blir det enligt dom som kan bäst med112 hk lådan..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

79 Senaste redigerad av Alex (2024-03-20 11:17:11)

michaelth skrev:

som jag fattat det är en 5 växlad svagare.. men där 1 är en starta i backe växel. och 5 har samma utväxling som 4 på 4n 4 växlad låda.. men det är ju beroende på slutväxeln. sen är ju 5 an längre än den 4 växlade lådan...
min tanke är en slutväxel från en 112 hk in i min 4 växlade låda till min buss som (nu har 1.7 sugdiesel) och där det blir en 1.9 turbo diesel. som det är nu har jag en växellåda från en 1,6 sugdiesel i bussen.. vilken  är.. tja skall vi säga låg(högväxlad) dvs mycket varv lite fart.. 1,6 lådan är den långsammaste vw lådan..
med dels vridet och /hk från 1.9 blir det enligt dom som kan bäst med112 hk lådan..

Ja, jag satt och läste en hel del igår och det verkar vara så att den 5 vxl är svagare. Men jag kan nog acceptera att köra med side shift på min bil ändå så jag skulle kunna tänka mig köra låda från T3.
Har en 091 hemma med någon växel rasad. Ska se om jag kan få nys på lite reservdelar och så ska jag kolla om R&P är okej.

Blev inte klok på om medbringare till 091 skulle passa på 094 när jag sökte runt. Skulle vilja köra med 930-drivknutar.
Edit: Verkar vara samma medbringare till 091 och 094. Däremot har 002 annan spline.

1200 -58
1500 -69

80 Senaste redigerad av Alex (2024-04-08 11:29:09)

Det är inte helt dött här. Jag håller på att sätta upp gips i taket i ett av mina garage hemma så jag kan börja kapa och svetsa utan att skita ner alla andra delar och fordon jag och min bror har.

Var iväg i helgen och hämtade två 091-lådor från T3, med samma slutväxel som den låda jag redan har. Så nu ska jag nog kunna få ihop något att kunna köra med och förhoppningsvis ha lite i reserv fall i fall.
Tror jag ska ta och plocka ner CP-lådan jag har och en av DK-lådorna för att sätta ihop en.

Någon som sitter på en manual för de lådorna?

Post's attachments

IMG_4194.jpeg, 652.39 kb, 1280 x 960
IMG_4194.jpeg 652.39 kb, 89 downloads since 2024-04-08 

IMG_4297.jpeg, 398.9 kb, 1280 x 960
IMG_4297.jpeg 398.9 kb, 93 downloads since 2024-04-08 

1200 -58
1500 -69

81

Vilket utväxling förhållande blev det? Dvs vilken motor har ursprungligen varit parade med lådan..
Den med störts utväxling är den 4 växlade från en 1,6 sug diesel. .. suck... hur mycket ponisar /vrid finns det i din motor??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

82

michaelth skrev:

Vilket utväxling förhållande blev det? Dvs vilken motor har ursprungligen varit parade med lådan..
Den med störts utväxling är den 4 växlade från en 1,6 sug diesel. .. suck... hur mycket ponisar /vrid finns det i din motor??

Det är 4.57 i samtliga, den starkaste slutväxeln som jag förstått det. Och bäst för landsväg  ICQ/ag

V6an är på 190hk och runt 270Nm.

1200 -58
1500 -69

83 Senaste redigerad av michaelth (2024-04-08 23:09:03)

http://vwt3.com/t3-tech/t3-data/t3-gearbox-codes/

http://www.csgnetwork.com/multirpmcalc.html

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

84 Senaste redigerad av Alex (2024-04-08 23:44:21)

Allt detta är redan räknat på. Kommer bli 3000 varv vid 110km/h med de stora hjulen.. så något annat än den lägsta utväxlingen (i numeriskt värde) hade varit en pina.


Blev en liten uppstart i helgen av v6an

https://youtube.com/shorts/oGCrjmpd83c

1200 -58
1500 -69

85 Senaste redigerad av Alex (2024-04-26 22:45:29)

Mycket annat runt om kring just nu. Har iaf blivit klar i garaget och ska försöka snart ta hem karossen. Har börjat överväg om man behöver någon typ av chassibord (eller vad de kallas på svenska, men något som motsvarar "chassi table" eller "frame jig). Kommer bli en del rör som ska monteras och det hade varit trevligt om man kunde använda sig av bodet som referens.

På tal om rör så behöver jag jaga rätt på en rörbock. 40 mm plus någt lite mindre hade varit trevligt. 32? 25 kanske?

Jag har även fortsatt att jobba med fram- och bakvagnsgeometrin. Tycker jag kommit en god väg nu där jag fått till fjädring, hyfsad kontroll på bumpsteer, lagom lite camber gain (allt fram).
Bak behöver jag mer data på infästningarna för att kunna fortsätta nu.

1200 -58
1500 -69

86

Det är inte helt dött på denna fronten. Mycket annat som kommit emellan, typ en sommar och trädgård..

Sakta men säkert så tar jag mig framåt. Har beställt hjullager och hubbar från vissa Porsche 718 bland annat från 2020, som bör komma när som helst. Dessa tänkte jag skulle bultas på spindlarna jag håller på att designa just nu, men problemet blev att jag inte visste om måtten på dem så det var lika bra att köpa hem dem.

https://rejsa.nu/im/user/18274/2024-06-15-01-20-32_2024-06-15_01_16_43-window.png
https://rejsa.nu/im/user/18274/2024-06-15-01-20-32_2024-06-15_01_17_34-window.png
https://rejsa.nu/im/user/18274/2024-06-15-01-23-54_2024-06-15_01_23_25-window.png
https://rejsa.nu/im/user/18274/2024-06-15-01-23-54_2024-06-15_01_23_34-window.png

1200 -58
1500 -69

87

Nu har delarna äntligen trillat in. Det är lite vikt i de där hubbarna ändå!

Reagerade på att där inte är någon styrning för skivan, vad styr skivan? Är det bara de två skruvarna för skivan?
Varför finns det spår runt skruvhålen för hjulskruvarna?

Någon som har ett bra tips på skivor? Eller vägen framåt är kanske nersvarvade Boxster-skivor av tidig reneration. Eller ska man kolla på vad som kan passa från de äldre bilarna?
Lösa bellhouse?

ca 300 -> 280-285 mm. Tanken är att köra med 15", och så får jag leta bromsok efter skivtjocklek sen.

Lite video från arbetet med att få in dem i CAD.
https://www.instagram.com/reel/C8ahocBID_j/

1200 -58
1500 -69

88

Liten uppdatering. Tog mig till garaget i morse och skulle riva ur motorn ur Citroënen. Men det var fullt i garaget så orkade inte bråka och baxa med bilarna.

Jag fick med mig hemifrån en uppsättning 206 RC-ok och tog även med ett av hjullagerna.
Drog en chansning och beställde skivor till en Boxster 986 2.5 som mäter 298 på diametern och 24 mm tjocka. 206 RC-oken är egentligen för 26 mm skivor. Men det är bara att byta belägg pyttelite tidigare  :bang:

Nästa steg är att dra fram min 6 år gamla 3D-skrivare. Tänkte printa en ok och hjullagerhållare så jag får se om det fungerar med de skivorna eller om jag behöver svarva ner dem lite.

https://rejsa.nu/im/user/18274/2024-07-26-02-26-08_img_5273.png

1200 -58
1500 -69

89 Senaste redigerad av Alex (2024-07-26 21:22:24)

Skivorna är skickade och bör väl komma i början på nästa vecka.

Jag tog och dammade av min gamla 3D-skrivare. Jag har haft den i 6 år nu men stått i kattvinden de senaste 2 åren tror jag.
Så nu har jag satt igång en utskrift av detaljen nedan, så får vi se om allt lirar sen när skivorna kommer.

(Funderar på att vända plåten om, så den smalare delen är neråt istället för uppåt)

https://rejsa.nu/im/user/18274/2024-07-26-22-06-11_2024-07-26_22_03_54-window.png
https://rejsa.nu/im/user/18274/2024-07-26-22-06-11_2024-07-26_22_04_21-window.png
https://rejsa.nu/im/user/18274/2024-07-26-22-21-53_2024-07-26_22_20_49-front_spindle_active_c__users_alex_documents_bilar_baja_cad_front_spindleasm.png
https://rejsa.nu/im/user/18274/2024-07-26-22-14-34_img_5289.png

1200 -58
1500 -69

90

ICQ/ay

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

91 Senaste redigerad av Alex (2024-07-30 23:57:56)

Skivorna kom idag, eller tekniskt sett igår.

Mer eller mindre så passade allt ihop direkt. Jag behöver flytta oket lite både axiellt och radiellt, men det är bara någon mm. Skönt att det för en gångs skull inte bråkar med en.

Det landade i Porsche 986 2.5 framskivor som är 298x24, vilket var de minsta skivorna jag kunde hitta som ändå stämde överens med de monteringsmått på skivorna som normalt sitter på Porsche 718 spyder 2020->.

Jag tänkte lägga så beläggen går ca 2-3 mm innanför ytterkanten på skivan radiellt. Några tankar eller invändningar?


https://rejsa.nu/im/user/18274/2024-07-31-00-55-41_img_5354.jpg
https://rejsa.nu/im/user/18274/2024-07-31-00-55-41_img_5355.jpg
https://rejsa.nu/im/user/18274/2024-07-31-00-55-41_img_53561.jpg
https://rejsa.nu/im/user/18274/2024-07-31-00-55-41_img_5357.jpg

1200 -58
1500 -69

92

Spretig som man är så är man lite överallt och pillar. Körde in Citroënen i garaget i måndags för att börja sluta ur motorn.
Inatt var den ur iaf! Fick också fixat så jag avaktiverade immobilizern i ECU-n så nu ska det förhoppningsvis bara vara att lägga ström på rätt ställen så ska den hoppa igång.

Givetvis så rullades motorn bort till bubblan för att få en känsla hur det kommer se ut, och efter att ha städat bort lite diverse grejer från motorn så tror jag det kommer bli riktigt bra!

https://rejsa.nu/im/user/18274/2024-08-10-18-17-41_img_5411.jpeg
https://rejsa.nu/im/user/18274/2024-08-10-18-17-41_img_5412.jpeg
https://rejsa.nu/im/user/18274/2024-08-10-18-17-41_img_5468.jpeg
https://rejsa.nu/im/user/18274/2024-08-10-18-17-41_img_5472.jpeg
https://rejsa.nu/im/user/18274/2024-08-10-18-17-41_img_5473.jpeg
https://rejsa.nu/im/user/18274/2024-08-10-18-17-41_img_5474.jpeg
https://rejsa.nu/im/user/18274/2024-08-10-18-17-41_img_5475.jpeg
https://rejsa.nu/im/user/18274/2024-08-10-18-17-41_img_5476.jpeg
https://rejsa.nu/im/user/18274/2024-08-10-18-17-41_img_5477.jpeg

1200 -58
1500 -69

93

Haha jävlar, ja jag har blandade känslor med stitt-och-träng men som baja ser det där ganska maffigt ut  ICQ/bm

Typ-1 Lilla Blå -65
Snart med svart bälte i underredesmassa!

94

Blir nog bra... vad är vikten blöt?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

95 Senaste redigerad av Alex (2024-08-12 10:28:12)

Norain skrev:

Haha jävlar, ja jag har blandade känslor med stitt-och-träng men som baja ser det där ganska maffigt ut  ICQ/bm

Nu när den är ur så kan du låtsas att det är en Peugeot-motor om det känns bättre, same-same  ICQ/bj

michaelth skrev:

Blir nog bra... vad är vikten blöt?

Troligen 20-30kg mer än man önskar. Ska försöka hitta en lastcell och väga motorn när jag tagit av växellådan.

1200 -58
1500 -69

96

Städade bort lite kringutrustning på motorn, så nu börjar den bli mindre.

Vill verkligen ha den vägd för de olika källorna på nätet påstår 190-215 kg vilket känns lite för tungt. 190kg kanske jag kan acceptera, men samtidigt är det likvärdigt med vad en Volvo v8 väger. Eller en LS är lättare.

Jag tror det absolut går att banta bort ett par kilo från diverse fästen och tillbehör.

Grenrören var rätt tunga de också.

Får nog ta och beställa denna:
https://www.amazon.se/dp/B08454JVJP/

https://rejsa.nu/im/user/18274/2024-08-19-21-21-51_img_5527.jpg
https://rejsa.nu/im/user/18274/2024-08-19-21-21-51_img_5528.jpg

1200 -58
1500 -69

97

Beställde hem vågen i tidigare inlägg från Amazon.

Jag blev väl lite besviken ändå fast jag visste att den skulle väga en del.
Vikten är utan grenrör, motorfäste, AC-kompressor, hydraulikpump, lamell och tryckplatta.

Jag hade väl faktiskt hoppats på 20 kg lättare, men de där 215kg man hittar på nätet verkar nog fan stämma. Men sen ska de tåla en del, men det är synd man inte ska köra dubbelturbo då..

https://rejsa.nu/im/user/18274/2024-08-25-22-08-07_img_5619.jpeg

1200 -58
1500 -69

98

Beställde hem Miata-leder från två tillverkade, Febi och TRW.

Jag får efter lite mätande fram att TRW ligger på runt 42-43 grader och Febi ligger på 41-42 grader.

Är det någon som har andra märken liggandes får ni gärna mäta dem. Jag var så ovetenskaplig att jag använde mig av mät-appen i telefonen.

Just nu räcker dessa 42 grader till ca 475 mm fjändringsväg. Dock är det leden som begränsar det och det är inte riktigt det jag tänkt mig. Skulle vilja ha en led som ger uppåt 50 grader iaf så jag har lite marginal, även sen när man svänger så lär jag få ytterligare begränsningar.

Däremot verkar lutningen på leden i förhållande till länkarmen passa perfekt!

https://m.media-amazon.com/images/I/717gfjfLvCL.jpg

1200 -58
1500 -69

99

Helt dött är det inte fast det går lite långsamt framåt nu. Har tagit tag i plattan, tagit bort plåten som går under bakaxelröret så nu kan jag fälla in ett rör där. Får nog ta och notcha rören så jag kan svetsa det i bakaxelröret. Hoppas kunna lägga 40mm rör i tunneln.

Har även kapat av ramhuvudet där fram, plasmaskärare är fan riktigt gött. Man blev ju taggad att få till någon automatiserat bord nu. Det smarta här är nog att lämna bort det till dem som jobbar med det istället.

Nu ska det börja letas rörbock. Lite otaggad att lägga 13k för den på verktygsboden. Någon som har en till salu? ☺️


https://rejsa.nu/im/user/18274/2024-11-04-23-17-43_img_6013.jpeg
https://rejsa.nu/im/user/18274/2024-11-04-23-17-43_img_6014.jpeg
https://rejsa.nu/im/user/18274/2024-11-04-23-17-43_img_6016.jpeg
https://rejsa.nu/im/user/18274/2024-11-04-23-17-43_img_6041.jpeg
https://rejsa.nu/im/user/18274/2024-11-04-23-17-43_img_6042.jpeg

1200 -58
1500 -69

100 Senaste redigerad av Alex (2024-12-11 23:27:56)

Det har stannat av lite just nu. Har varit lite sugen på en uppsättning cookie cutter till bilen, att ha som reserv och ev ha en/två på bilen som reservhjul. Viktigt för min del var att alla 4 var 7" breda.

Föreslog för frugan att vi skulle göra en weekend i stockholm så för snart två veckor sedan packade jag in frugan och barnen i bilen och for upp.

Lyckan varade till jag kom hem och det jag var rädd för bekräftades.. Designen av fälgarna bakom ekrarna gör att det tar emot bromsoket. Jag kommer behöva köra minst 15 mm spacer för att kunna använda mig av fälgarna. Lutar åt att köra med spacer om jag vill köra med dem mest för jag tycker de är balla.

Just nu läggs mycket av min garagetid att städa och snart är det dags att möblera om.


https://rejsa.nu/im/user/18274/2024-12-11-23-22-35_img_6141.jpeg
https://rejsa.nu/im/user/18274/2024-12-11-23-22-35_img_6143.jpeg

1200 -58
1500 -69