1

Hej, monterade i en CSP Pacemaker fördelare på min buss (typ4 GE) kollade tändningen innan med gamla uppsättningen, (som gått bra) det lilla Jack på remskivan som finns stod på 10 grader vid 800varv mot eftermarknadsskalan jag har. Monterade nya och den startade bra på grundinställning (precis som en 123 med dioden) men jag blev inte nöjd med 7,5grader som man ska sikta på sen enligt beskrivningen, var för rufft. Så det blev 10 grader innan igen, spelar det någon roll?, kan ju vara skalan som är lite off också kanske..

Post's attachments

IMG_5853.jpeg, 707.43 kb, 948 x 971
IMG_5853.jpeg 707.43 kb, 59 downloads since 2024-08-03 

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

2

Kör 10 grader förtändning på min csp pacemaker typ 1 1600 med dubbla fajs

3

Ett tips
Kör med så hög tändning som möjligt ( var noga att läsa av färgen på tändstiften för det brukar gå lite för snålt  Man strävar åt choklad brun färg Vitt är det för snålt svart är det något fel)
Dagens soppa är inte sådan som soppa var när bilen tillverkades
sen med en typ 4 utan cylindertryck ( låg komp ) kan den bli bättre med en till fem grader +
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Ta ett tändstift, ta bort porslinet, montera en rundad m10 bult som sticker in en bit.
Skruva i på ettans cylinder, dra försiktigt runt tills det tar stopp, markera läget.
Vrid tillbaka försiktigt tills det tar stopp markera läget.

Mitt emellan markeringarna har du TDC, så då kan du justera efter det.

"ljushuvud"

5

Tack för alla tips. Vill bara dubbelkolla Micke, med ”högre” menar du då mer förtändning? Eller närmare noll?  ICQ/bm

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

6 Senaste redigerad av PPRMicke (2024-08-04 08:38:10)

rickard m skrev:

Tack för alla tips. Vill bara dubbelkolla Micke, med ”högre” menar du då mer förtändning? Eller närmare noll?  ICQ/bm

Ja  Det kan vara bra att även kolla hur tändningen är i kör läge ( varvtal ) för tomgång och låg fart är väldigt sällan men är på

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke