1

Hej,
Har en nyrenoverad 1600 motor med dubbla fajs idf 40.

Bilen sotar som det vore en diesel förgasarna är synkade.

Soppatryck 20kPa

Detta är i mina
115 i huvudmunstycke
Luftmunstycle 200
Spridare: 4,5
E-rör: F11
Lågfartsmunstycke: 55
Acc.munstycke: osäker
Nålventil: osäker
Flottörnivå: osäker

Rekommendationer på bestyckning/inställningar?

2

Jag tror ditt lågfartsmunstycke kan vara lite stort…

3

99 av 100 när det svart ryker är förhögt soppa tryck så nålventilen läcker
Har du provat att plugga slangarna till förgasarna  se vad trycket är 0.17-18 är ett bra tryck
Om en nålventil läcker kan man lura sig på det som är på mätaren

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Flottörnivån var fel.
Nålventilerna läckte igenom. Beställt original Weber.
Tändningen ställd rätt, efter läst igenom bok (helt ny på detta)

Återkommer om detta hjälper ICQ/ab

5

Ingen skillnad bilen går illa.
Går fett poffar och smäller.
Har BTR så bränsletrycket är inget fel på.
Nya nålventiler
Flottörer justerade efter spec.

Har slut på ideer

6

Hej , 8 av 10 Fajs e ok , dom 2 andra går i soporna .. Bara min erfarenhet ..

Mvh/E

JETech , S. Halland

7

Flotörer justerade efter spec skriver du, det går inte att justera nivån efter Weber spec om det är det du menar med spec, googla för instruktioner på fajs förgasare.
Bara en tanke!?

8 Senaste redigerad av Lars.T (2024-07-16 08:24:44)

Men har du bytt till Weber nålventiler så borde det vara bättre men värt att dubbelkolla.
Sök DailyDrivenVWbug på youtube ’must know china idf clone’

9 Senaste redigerad av mettis (2024-07-16 20:36:49)

Det går inte att säga något om din bestyckning, eftersom man utgår från halsringens storlek... (som du inte nämner?)

10 Senaste redigerad av erich (2024-07-19 21:24:05)

Lars.T skrev:

Men har du bytt till Weber nålventiler så borde det vara bättre men värt att dubbelkolla.
Sök DailyDrivenVWbug på youtube ’must know china idf clone’

Såg videon på Youtube . Som sagt tidigare har det gått et tital gjenom mina händer . Min konklusjon e at Weber settings e bra nära rätt ...Aldrig haft andra problem med saker han nämner i videon .. En tanke pinne e det ju att nogranhet e alfa / omega ...
Undrar på om han mätte med nålventilen i botten ? får man ju klart et annat mått ! Åpnat många sista året ock ser mycket bra ut . Rent ock fint ,, ock allt annat stämmer ..Även floaten på 10-12 , 30-32 ...

Mvh/E

Post's attachments

IMG_9829.jpg, 99.18 kb, 640 x 480
IMG_9829.jpg 99.18 kb, 67 downloads since 2024-07-19 

IMG_9830.jpg, 75.59 kb, 640 x 480
IMG_9830.jpg 75.59 kb, 59 downloads since 2024-07-19 

JETech , S. Halland

11

Hej!
Halsringarna är 28
Flottörnivån är 10mm
Lågfart 50
Huvudmunstycke 125 även testat 130
Luft 200

Csp pacemaker använder inte vakuum. Tändkurva F som ska motsvara Bosch 009.

Går ok på låga varv, tvekar på "mellan" går jätte-fint på toppen.

12

Ok - då ligger lågfartsmunstycket nära - jag har kört 47 på mina 40:or på en 2-litersmaskin…testar nu med 45:or men jag tror de är för små… har du flatspot skulle jag testa att gå upp i luftmunstycket till 220/230 - det gör att huvudmunstycket kommer in lite tidigare (enligt John Connely) och det har funkat för mig…

13 Senaste redigerad av mettis (2024-07-30 00:33:12)

Jag har ett par FAJS (eller kopior..) från Kina, dessa har funkat bra direkt med de munstycken som medföljde.
IDF 40: Main 115, Air 200 Emulsion F11, Idle 52, Dif 28
Gjort något liten ändring, typ 0,05mm Bra på 1600 och 2,4 liter gatmotorer.
Men jag kör med 70-tals fördelare, med inkopplat vaccum - det funkar bäst "på gatan" ,-)

14

Har fått ordning på det.
Rengjorde allting för 200 gången.
Bytte ut soppaslangarna.

Nu går den fint!

15

Wangen skrev:

Har fått ordning på det.
Rengjorde allting för 200 gången.
Bytte ut soppaslangarna.

Nu går den fint!

ICQ/ab

JETech , S. Halland