1

Började titta lite på rosten kring framrutan på min 72:a i helgen. Rostrosorna döljde någons gamla synder med popnitad
plåt och spackel ICQ/ac  (kolla filmen)

Nu undrar jag vilken repplåt som är bästa att köpa. Det finns ju vad jag vet den tvådelade (från justcampers) och den tredeleade som man kan köpa på lite andra ställen. Vilken tror ni är bäst? Någon med erfarenhet?

Post's attachments

Attachment icon VID_20110910_204113.3gp 845.19 kb, 243 downloads since 2011-09-13 

2

Hrm, host... såna där synder har jag själv gjort mig skyldig till för inte så länge sen - plåt, popnit, spackel... och en bit tryckimpregnerat virke (man vill ju inte att det ruttnar)  ICQ/ag

Jag köpte den tredelade från VW Up North och tyckte den passade bra. Markera ett par punkter längs kanten och mät avståndet upp till överkanten innan du rensar bort allt det rostiga, jag märkte att det var noga att nya plåten hamnar rätt så inte hålet för rutan får fel form, då är det svårt att få tätt med gummilisten när rutan ska tillbaka in, särskilt i hörnen.

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

3

Haha...ja man kanske borde skippa plåt helt, de rostar ju bara. Köra med trä å spackel och kanske några fina kebabrullar i underkant av rutan för att få till den fina rundningen ICQ/ag

4

på vwimporten.se har sånna plåtar(3st) för 700kr

Typ 1or: 55/5, 61, 67, 67, 68,72 typ 3: 70.

5

Vilka av dessa två alternativ, den tvådelade eller den tredelade, har mest plåt på "framåt". Som ni ser på filmen
är det rätt kexigt.

6

jag har ju bara sett den tredelade, men jag tror inte nån av dem har mer än den platta delen och själva kanten upp vid glaset. Isåfall får du lappa med lite egen plåt där det är hål. Eller se om du hittar reparationsplåten som täcker övre halvan av fronten, från mitten på stolparna ner till luftintaget ungefär. Har sett såna nånstans, de och hela frontplåten, men det är kanske lite overkill...

Byggmax har billigt trä annars om du vill köra min metod...  ICQ/ad

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

7

jag tror jag håller mig till plåt den här gången ICQ/ag Får nog bli den tvådelade, känns som om den är lättast att arbeta med