1

Hej! Ny på forumet, så tack för insläpp.

För en herrans massa år sedan (29 för att vara exakt) köpte jag och några lumparkompisar en buss och körde runt i Europa med den (om någon undrar kan 5 personer sova i en buss, en fram, två på golvet, en på sätet och en ovanför motorn). Med endast John Muirs bok som instruktionsbok rullade vi runt i nästan en månad och morsan fick ett telefonsamtal i veckan, hur nu det kunde funka...

Nu på gamla dagar har jag gått igång med att försöka återskapa bussen i en plastmodell. Men varenda gång jag kommer till detaljer, så är det något som inte stämmer...

Jag vet att bussen var en "frankenstein", alltså byggd av olika delar så jag försöker identifiera vad det egentligen var för något.

I grund och botten är det en typ 2, vad jag minns från 74. Det jag tycker är lite unikt när jag letar runt är dock dessa detaljer, men det kanske var standard?
- Delat framsäte
- runt tanklock, ingen lucka alls
- Däck på nosen
- inget mittsäte
- Stötfångarhorn
- Ventilation på taket

Sist bussen sågs var dock sent 90-tal då den tragiskt låg på en skrot men den var totalt slut i motor och växellåda. Den tutade också när man svängde. Och hade en vana att vägra växlar, helst i korsningar. Och ibland åkte tanklocket av så det sprutade ut bensin. Enligt en mekaniker i Florens var "hela bussen konstig"  ICQ/ag

Så om någon här skulle kunna säga något om bussen hade jag varit otroligt tacksam.

Post's attachments

FSäte.jpg, 215.7 kb, 576 x 866
FSäte.jpg 215.7 kb, 56 downloads since 2024-07-24 

HSida.jpg, 77.57 kb, 828 x 552
HSida.jpg 77.57 kb, 57 downloads since 2024-07-24 

Instr.jpg, 315.19 kb, 1024 x 576
Instr.jpg 315.19 kb, 53 downloads since 2024-07-24 

nos.jpg, 313.54 kb, 1000 x 563
nos.jpg 313.54 kb, 60 downloads since 2024-07-24 

VSida.jpg, 269.1 kb, 850 x 532
VSida.jpg 269.1 kb, 58 downloads since 2024-07-24 

2 Senaste redigerad av Mogge (2024-07-24 12:28:55)

Hej
Ser ut som en vanlig "late bay".
- Delat framsäte=Orginal.
- runt tanklock, ingen lucka alls=Orginal-
- Däck på nosen=Mer utrymme att packa därbak, ett vanligt tillbehör.
- inget mittsäte=Vanligt förfarande för att frakta saker och ändå ha 5 sittplatser.
- Stötfångarhorn=Lagkrav på sprutning av strålkastare, bara i Sverige tror jag.
- Ventilation på taket=Vanligt att göra vid camping för att minska kondens på rutorna.
Härlig story :-)

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

3

Mogge skrev:

Hej
Ser ut som en vanlig "late bay".
- Delat framsäte=Orginal.
- runt tanklock, ingen lucka alls=Orginal-
- Däck på nosen=Mer utrymme att packa därbak, ett vanligt tillbehör.
- inget mittsäte=Vanligt förfarande för att frakta saker och ändå ha 5 sittplatser.
- Stötfångarhorn=Lagkrav på sprutning av strålkastare, bara i Sverige tror jag.
- Ventilation på taket=Vanligt att göra vid camping för att minska kondens på rutorna.
Härlig story :-)

Aha! Tack för informationen! Jag ser nu också vissa av detaljerna här på detta forumet på andra vagnar.

4

om man söker på regnummret på riksarkivet så verkar första dokumentet vara från 1974 när jag tro att bussen var ny och ingen ann bil har haft det numret.
sista dokument man kan see är aug 1994 var väl då den skrotades.

Typ 1or: 55/5, 61, 67, 67, 68,72 typ 3: 70.