1

Har en spekulant från Frankrike på en bil, han verkar väldigt intresserad nästan too much.

Vad är alla steg man ska följa för att undvika bli bedragen? När det gäller allt, reg bevis, överlämnandet, betalning, etc.

Han är väldigt mån om att betala en handpenning på några tusen Euro och jag vill inte lämna ännu mitt konto, kopia på mitt ID samt kopia på reg beviset.

Han säger att han skulle flyga och komma och se bilen, pt tycker jag att det bästa är att han kommer och jag får se vad det är för typ. Ska föreslå det.

Please, kom med alla möjliga tips och erfarenheter från er som såt bilar till utlandet.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

behåll nummerplåtarna så du kan lämna in dom och sas avsluta ägandet..  lita inte på att nya ägaren skickar dom...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Det finns en i huvudsak grundregel som trumfar det mesta...

Lita på din ryggmärgskänsla eller magkänslan, känns något fel är det kanske lika bra att avstå från vidare kontakt och affär..

Annars finns en del matnyttiga tips i tråden om scam, se länk.
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=35797

Transportstyrelsen informerar om vad som krävs av dig som säljare samt av köparen när bilen ska säljas och registreras utomlands.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … istrering/

Fler tips och krav vid försäljning utomlands - Från ax till limpa...
https://wise.com/se/blog/salj-bil-till-utladet

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

4

Tack för tipsen.

I boxerville länken står det:
6. Lämna aldrig ut bankkontonummer, betalkortsnummer eller annan känslig information till personer/företag som kontaktar dig.
7. Lämna aldrig ut ditt bankkonto när du säljer, du vet inte vem som sätter in pengarna och kan bli återbetalningsskyldig.

som är precis det som gör mig orolig när köparen nu vill ha det plus att jag inte tänkte på det som står på punkt 7.

när jag sålde en bil till Finland gick vi in tillsammans på Nordea som båda hade och säkrade att pengarna kommit in
samt (omedvetet) att det var köparens konto som pengarna stammade från.

H-lvete, riskerna är så stora.

Har ni fler idéer så .... kom med de!

Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)

5

Har du annonserat i Sverige eller är det genom TheSamba och finns det inga andra spekulanter?

Om nu köparen kommer till Sverige så är det väl bara att göra som tidigare, gör upp affären på bank.

Du har ju å andra sidan ett citat i din signatur som talar för sig självt..  ICQ/ag

6

vwato skrev:

Har du annonserat i Sverige eller är det genom TheSamba och finns det inga andra spekulanter?

Om nu köparen kommer till Sverige så är det väl bara att göra som tidigare, gör upp affären på bank.

Du har ju å andra sidan ett citat i din signatur som talar för sig självt..  ICQ/ag

Ja, vi får hoppas att min signatur inte förverkligas.  ICQ/ah

Jag ska snacka med banken i morgon öppna ett konto på annan bank ta emot handpenningen och stänga kontot.

Köparen insisterar på att betala en handpenning, det gör mig lite misstänksam.

Köparen vill också ha en kopia på reg beviset, vilken del är det man ska dimma/dölja?

7 Senaste redigerad av vwato (2024-07-21 21:09:52)

Det är väl du som står för krav på eventuell handpenning, dina ord som säljare är lag, så enkelt är det.

Ditt personnummer med fyra sista siffror och särskilt behörighetskoden ska du dölja, registreringsbeviset del 2 är att betrakta som värdehandling!
https://www.transportstyrelsen.se/registreringsbevis

Har du fått någon referens på köparen?

Ibland verkar man vara löjligt försiktig, men det är din bil och dina pengar så stå på dig, annars gör någon annan det..

8

Jag sålde en 58a bubbla till Frankrike för ca 15 år sedan. Jag hade säkert tur med att få en seriös köpare, men så här gjorde jag iaf.
- Hade den utannonserad på Blocket och en fransman kontaktade mig och fick många bilder på bilen.
- Han hörde därefter av sig och ville köpa bilen.
- Han berättade att han tänkte köra den till Frankrike på egen risk.
- Han beställde någon form av försäkring på bilen i Frankrike i sitt namn.
- Jag beställde en extra uppsättning regskyltar till bilen OM han inte skulle skicka tillbaka dem till mig.
- Jag begärde pengar kontant i SEK, när han hämtade bilen (då gick det fortfarande att sätta in kontanter på en bank).
- Vid hämtningen hade jag lagt in en del reservdelar under huven, bl.a generator, 6V-relärer/lampor eftersom han skulle köra den till Frankrike.
- Han fick med sig den blåa delen av reg.beviset samt en kopia på den gula eftersom jag behövde detta själv för att skicka in avregistreringen till Transportstyrelsen.
- Väl hemma i Frankrike, så skickade han tillbaka skyltarna, samt en kopia på det nya reg.beviset i Frankrike.
- Detta, samt skyltarna, och den gula delen, skickade jag sedan in till Transportstyrelsen, och fick bilen avregistrerad på mig.

Så här gjorde jag för ca 15 år sedan, och det funkade för mig. Det kanske går att göra ännu smidigare idag.

VW 1200 -60
VW 1300 -66

9

Be honom ordna fram nån vän till honom som bor i sverige som du kan sälja bilen till, så får de göra upp resten bäst de vill ...och du slipper eventuella problem

en analog man i en digital värld

10

Hej,
Är ofta ett sätt att tvätta pengar genom att betala en handpenning.
När Du fått pengarna så dyker tyvärr ett problem med en sjuk släkting eller dylikt upp, så han kan inte köpa bilen.
När Du skickar tillbaka handpenningen så är den nytvättad och fin..

/Micke

Från: Tranås Småland

11

Hej sjömännen köpte åtminstone förr bilar.
Det kom fram att många blev sönderplockade
och det överblivna dumpades på internationellt
vatten.Men har jag sålt en bil och köparen har
godkänts är det ju dennes bil. Då har ju denne
miljöansvaret för bilen och vad denne gör.
Jo i grund o botten är myndigheterna orolig över
att det tvättas pengar...men skyller på andra ursäkter.

12

Det där med att han är ivrig att få betala handpenning kan ju också bero på att han verkligen vill ha bilen.
Kanske har letat länge efter just den bilen du skall sälja och blivit snuvad på affär flera gånger tidigare på grund av att någon annan kunnat fysiskt se på bilen och gjort affär innan han.

Jag såg efter buss i USA för många år sen och det va svårt att komma till affär då man bodde så långt borta och flera gånger så föredrog säljaren att sälja till någon lokal förmåga/nån som kunde komma och kolla och lägga cash på bordet. Gick miste om många drömbilar på grund av avstånd ja då.

Men du kan ju säga att du håller bilen åt han tills han kan komma och se på den, tycker han fortfarande att det är hans drömbil så gör ni affär där och då.
Gör bara upp premisserna för affär innan han reser, typ, vilka papper som skall skrivas, hur betalningen ska ske, kan han ta bilen på en gång eller vill du vara säker på att pengarna är på ditt konto innan nycklarna lämnas över, osv.

Buy the ticket, take the ride... - HST