1 Senaste redigerad av jacobsteel (2024-06-29 21:33:37)

Har luftat ett par gånger nu men samma fel återkommer:

Bromsar bra 10-20 ggr, sedan går pedalen ner till golvet mjukt. MEN, nästa tryck bromsar den högt och hårt igen.
Om man BARA pressar hårt på pedalen sjunker den inte mot golvet.

1967 Ghia. Skivbromsar fram, trummor bak. Bromsarna renoverades helt 1995 (nya slangar, ny master-cylinder, nya bak cylindrar, främre ok, alla belägg, all montering, alla rör bytta till koppar.) Allt byttes 1995.

2024 - bytte alla slangar, bytte bromsvätska.

Jag misstänker i följande ordning:
1. Master-cylinder / huvudcylinder
2. Något enstaka ok / cylinder
Har inte sett några läckor men det såg lite skummigare / småbubbligare / ut i bakcylindrarna än fram.

Bilen står i varmgarage, så mindre rost angrepp över tid kanske. Fast gummi åldras ju ändå.

Vad tror ni? Byta precis ALLA cylindrar eller ska man våga sig på att bara byta huvudcylinder?

2

Låter som huvudcylinder.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Det blir vatten i bromsvätskan (glykol som är bromsvätska)
Så det är säkert rost skador i botten på huvud cylindern
Ett Ps  bromsvätska skall bytas mellan 4-6 år för slippa problem

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Tack för svar!

1 Låter rimligt med huvudbromscylindern. Enda haken är att min inte riktigt ser ut som de som säljs (min har två kontakter, fast tvåpoliga, inte trepoliga). Men bakre anslutningen ser ut att svettas lite.

Sedan vill jag minnas jag var tvungen att fixa övergångar från vätskebehållarens 6mm till master-cylinderns 8 mm (men det kanske man också slipper med korrekt cylinder.

Bifogar bild för hjälp med identifiering. Sitter i 2-krets 1967 Karmann Ghia.

2 Sen en fråga om bromsvätska - vill minnas någon sa att Biltemas DOT-3 bromsvätska fungerade bra, stämmer det fortfarande? De hade bra pris på 5 liter (skönt om man ska skölja ut ett nybyggt system... )

https://www.biltema.se/bilvard/tillsats … 2000052970

Post's attachments

HUVUDBROMSCYLINDER kommenterat.jpg, 382.78 kb, 1383 x 1200
HUVUDBROMSCYLINDER kommenterat.jpg 382.78 kb, 61 downloads since 2024-07-07 

HUVUDBROMSCYLINDER top view kommenterat.jpg, 697.66 kb, 1500 x 1371
HUVUDBROMSCYLINDER top view kommenterat.jpg 697.66 kb, 49 downloads since 2024-07-07 

5

De trepoliga kontakterna är till de bilar som har varning om en krets dallrar bort och inget med själva cylindern att göra.
Anslutningarna går väl att byta själva röret som går in i cylindern så slipper du skarvar. Ring Folkabiten och kolla upp om de finns lösa.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Har du justerat ut backarna bak helt och hållet och sen Luftat?
Man om den stått sen 1995 kan det vara läge att renovera/byta huvudbromscylindern.
Om inget annat hjälper.

"ljushuvud"