1

Hej!

Vad är det här för motor? Det är min far som köpte den medans han levde men vi pratade aldrig om den.
Den har stått utomhus i många år men under tak så är det något att ha överhuvudtaget?

Post's attachments

60D658B6-5F0A-40CE-852E-4D910D52D9C4.jpeg, 195.69 kb, 623 x 800
60D658B6-5F0A-40CE-852E-4D910D52D9C4.jpeg 195.69 kb, 61 downloads since 2024-06-10 

61519F01-7D9E-45D1-B451-9509F6D1E201.jpeg, 184.67 kb, 634 x 800
61519F01-7D9E-45D1-B451-9509F6D1E201.jpeg 184.67 kb, 66 downloads since 2024-06-10 

2

industri motor förmodligen en 1200.. brukar sitta en aluminiumplåt på fläktkåpan
om man kan vrida runt vevaxeln finns det hopp..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Motorn är större än 1200 eftersom insuget är av den typ som förekom på 1300 -1600 årsmodellerna 1966-70.

4

industri motor förmodligen en 1200..

Industrimotor, men inte än 1200. Motorn på bilden har vinklade insugsportar, och då är det inte en 1200.
Förmodligen är motorn en industrimotor på 1500 eller 1600 cc.
Det lilla man ser av förgasaren ser ut som en Solex VFIS, och inte en Solex 32PCI som var vanligast på industrimotorer. PCI har accelerationspump, och det är vanligast på industrimotorer som driver olika typer av mackapärer som används vid olika varvtal. Skördetröskor, vassklippningsaggregat, gräsklippare, truckar. Motorer som driver pumpar och elverk går bara på konstant varvtal, och då finns inget behov av accelerationspump.

Motornumret på 1200-industrimotorer börjar på "122". Jag skulle tro att motornumret på denna motor börjar på "126" (1600) eller "124" (1500 cc). Om jag inte minns fel sitter slangen till den förvärmda insugsluften till höger på en 1600. På motorn på bilderna sitter slangen till vänster.

Berätta gärna vad det är för motornummer!

5

Allt är bra renoverings objekt
Det första man får kolla är den går runt med dragskaft eller skiftnyckel
Går den runt så får man ta bort ventil kåporna fortsätta att dra runt se så ingen ventil sitter fast
samtidigt man tar bort ventil kåporna så får man ta bort tändstift  och få in smörja i cylindern 
Skulle tro det är rost i någon cylinder vägg
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Nu har jag kollat närmre på motorn och hittat en typskylt. Provade samtidigt att vrida runt svänghjulet och det gick lätt så det finns hopp.

Frågan är vad man skulle kunna ha den till för något kul?

Är den värd något om man säljer den?


Tack för alla svar!

Post's attachments

1E267F98-C4A1-4F80-838A-29CA23614773.jpeg, 200.02 kb, 800 x 600
1E267F98-C4A1-4F80-838A-29CA23614773.jpeg 200.02 kb, 65 downloads since 2024-06-11 

7

Koltorp skrev:

Nu har jag kollat närmre på motorn och hittat en typskylt. Provade samtidigt att vrida runt svänghjulet och det gick lätt så det finns hopp.

Frågan är vad man skulle kunna ha den till för något kul?

Är den värd något om man säljer den?


Tack för alla svar!

Efter som man inte har någon historik och vet vad det är förskick  på insidan
Är det väldigt svårt att sätta ett pris
Om man säger så här Skulle man ta en vettig summa sen om den rasar kommer den personen bli förbannad o känner sig lurad garanterat vill ha tillbaka pengarna
Som jag skrev man måste kolla många saker om man skall sälja för veta skicket
Så vida man förklarar man inte vet skicket o då är det helt annat pris 
Även om den går runt så andra saker som kanske inte är i bra skick
Förr när man ställde undan vw motorer var dom ofta i bästa skick 
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

Koltorp skrev:

Nu har jag kollat närmre på motorn och hittat en typskylt. Provade samtidigt att vrida runt svänghjulet och det gick lätt så det finns hopp.

Frågan är vad man skulle kunna ha den till för något kul?

Är den värd något om man säljer den?


Tack för alla svar!

Ser ut som det står 1967 på typskylten , saknar rätt motor till min buss !

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

9

Koltorp skrev:

Nu har jag kollat närmre på motorn och hittat en typskylt. Provade samtidigt att vrida runt svänghjulet och det gick lätt så det finns hopp.

Frågan är vad man skulle kunna ha den till för något kul?

Är den värd något om man säljer den?


Tack för alla svar!


Det är en 1600 och rätt åtråvärd.
Trevlig bruksmotor om den är i bra skick.

Tre till tiotusen beroende på skick tycker jag.
På Tradyra kan det springa iväg dock.

"ljushuvud"

10

En 1600 enkelport är enligt mig en av de allra trevligaste originalmotorerna som VW har tillverkat. Jämfört med dubbelportsmotorerna är det bara 4 hästkrafter mindre, men fördelarna är desto fler. Jag upplever att bottenvridet är trevligare med enkelportsmotorer. Dessutom slipper man de problem som uppstår med förgasare med shuntluftstomgångssystem (31 resp 34 PICT). Flatspots blir det inte heller om man kör med en 30 PICT.
En av de allra trevligaste originalbilar jag haft var en enkelhyttspickup från 1970 med originalmotor i toppskick. Den kändes faktiskt starkare än senare typ 2:or med 1600 dubbelport.

Gamla industrimotorer kan se riktigt risiga ut på utsidan, men ändå vara superfina inuti. Omvänt kan somliga industrimotorer, som stått i skyddade miljöer men gått hårt och länge, vara ganska slitna. Slitaget skiljer sig också generellt från bilmotorer. Industrimotorer brukar inte vara lika slitna axiellt, men desto mer slut i vevlager. Motorn på bilderna behöver nog kollas upp innan man tar den i drift.
Om det vore min motor, och om jag hade ett akut behov av en motor, hade jag åtminstone lyft på topparna och kollat styrningarna. Jag hade också inspekterat kolvar och cylindrar samt bytt vevlager utan att klyva blocket. Naturligtvis efter att ha mätt upp axialspelet på veven. (Om spelet är för stort hade jag inte lagt ned någon tid på den utan att plocka isär den helt och hållet.) Ny packningssats och packbox till vevaxeln. Nya avgasventiler och åtminstone inslipning av ventilerna om styrningarna fortfarande är OK.

Detta då som "quick and dirty" för att ta den i drift med så lite krångel som möjligt. Det är fullt möjligt att skruva isär den i molekyler, vattenpolera blocket, arborra för säkerhets skull, ny cylindersats, nya lager över allt, nya toppar och så vidare. Detta är självklart det säkraste sättet att göra vid en gammal motor.

Men, det kan också vara en oslipad diamant innanför de rostiga kylplåtarna om man har tur. Berätta gärna hur det går!

11

Det kan mkt väl vara en motor med lågt slitage.
Men för att passa i en bil, skall man klä av den och byta det mesta "runtikring", kåpor, avgassystem, tändning osv.
Dessutom ser det ut som 6 volt generator och sv-hjul - men jag kan ha fel... (kolla stämpling på gen?)

12

Ett mindre ingrepp som avslöjar hur mycket motorn är använd är att ta bort en vipparmsaxel och se hur ventiljusterskruvarna är slitna.

13

Jag tackar ödmjukt för alla svar jag har fått. Ni är underbara.

Jag flyttar in motorn i garaget så jag kan undersöka den i lugn och ro under vintern för att sedan se vad jag gör med den. Förmodligen lägger jag ut den till försäljning här då jag inte kan se vad jag ska ha den till.

Det ska enligt min farbror finnas en till stationär motor fast av märket Porsche. Jag lovar att återkomma när jag hittar den.