1

Hoj!

Håller på med min DJ-motor att byta alla kylvattenrör till rostfritt och även alla gummislangar. Har dock lyckats dra av ett bulthuvud vid anslutningen som syns på bilden, den lossade anslutningen ligger bredvid för att visa. Har försökt att svetsa dit en mutter men inte lyckats och det är lite bökigt att komma åt. Svårt att komma åt att borra och gänga om (som jag fick göra på ett annat ställe). Det är dock öppet på 'baksidan' så jag in undrar om det kan vara till nån hjälp? Eller vad hade ni gjort?

Post's attachments

Attachment icon IMG_20240607_175924.jpg 769.95 kb, 34 downloads since 2024-06-07 

2

Svetsa på en ny mutter. Dra av den också. Ge inte upp. Svetsa på en ny. Den går kanske också av. Svetsa på en ny...
Förr eller senare kommer värmen från dina upprepade svetsar att lossa korrosionen som håller skruven i ett järngrepp.
Försök spruta in allt möjligt rostlösande från baksidan. 5-56, WD40, linolja, en blandning av aceton och automatväxellådsolja...

Svetsa på en ny mutter. Det kommer att lösa sig till slut. Har du tillgång till gassvets är det en framgångsfaktor att värma skruven rejält, så att värmen hinner sprida sig in i godset. När man MIG-svetsar på en mutter är det inte lika mycket värme som sprider sig.
Ge inte upp så ska du se att den lossnar!

3

Bekant problem. Du nämner inte vilken storlek på mutter du försökt svetsa fast. I besvärligare fall kan det lyckas bättre med att först svetsa fast en flatbricka och därefter på den en mutter. Är det en M8 skruv som gått av kan det vara ide att ta en M10 mutter och svetsa fast. Är det trångt så att det blir problem att få dit verktyget med den större muttern kan en M8 mutter bearbetas med konisk försänkare innan den läggs på plats och då kan en hållbarare svetsning utföras.

4

Tack för bra tips! Och för uppmuntran att inte ge upp  ICQ/ay  Det är ju bland det svåraste när det är motigt att fortsätta nöta på, men det är ju alltid en härlig belöning att knäcka de svåraste nötterna till slut sen.

Har en MIG-svets som jag precis köpt så jag är inget proffs ännu, och förstår att det inte blir samma fördelar av värmen som från en gassvets. Det var en M8 som jag drog av så jag har testat med både M8 och M10. Har hunnit göra ett par försök till under helgen och har testat med bricka, och det gick nog lite bättre. Men jag märker att det är en del teknik med att få till svetsningen bra, framförallt att få det fyllt ordentligt längst in i muttern.