Jag har kört med VW startmotor på min 2332 i många år. Jag har en startmotor från 1300 1966 med lilla drevet och 6volt som jag kör på 12volt. Fick en fråga på bug run för många år sen hur länge den håller. Vet ej för den är fortfarande hel och snurrar av bara fan.
Den håller för mycken misshandel.
Under hela min ungdom var det standard sommar som vinter att starta 6-volts bubblorna runt årsmodell -61 med 12-volt batteri eftersom att det var ont om fräscha 6-volts batterier. 
VW tillverkade -67 egna, egenlagrade, startmotorer (6V med stort eller litet drev, 12V med litet drev). Invecklad, svår att renovera och med tvivelaktig funktion (även efter renovering) gjorde att jag slutade med dom.
Boschs -67 startmotor (6V med litet drev), lagrad i vxl.-huset, fungerar däremot utmärkt att köra 12V på. Min egen 67-strm. har jag haft sen mitten av 80-talet, och har t.o.m. kört upp oljetryck, efter en natts mekande på race (oljetryck kör man ju annars alltid upp med en extern oljepump).
Har 1 st. (ev. 2?) -67 startmotorer, plus 12V egenlagrade, som kommer att tas med till BR.
Mats 0705-69 33 43